کد خبر: ۳۱۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۵

اولویت‌های بایدن در صورت پیروزی چه خواهد بود؟

در فاصله 13 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جو بایدن وضعیت بهتری در نظرسنجی ها نسبت به بایدن دارد و کارشناسان از عدم پذیرش نتایج انتخابات از سوی ترامپ در صورت باختش می گویند.
براساس یک نظرسنجی سراسری در آمریکا؛ جو بایدن نامزد انتخاباتی حزب دموکرات در بحبوحه هشدار گسترده درباره شیوع ویروس کرونا و تقاضای رأی دهندگان برای اقدام گسترده دولت در زمینه اصلاح اقتصاد، ۹ درصد از ترامپ پیش افتاده است.این نظرسنجی که از سویروزنامه نیویورک تایمز و کالج سیه نا صورت گرفت در شرایطی است که تنها دو هفته به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و ترامپ تقریبا در هیچ یک از مهمترین موضوع‌های مورد بحث در انتخابات پیشتاز نیست و در صورت اشتباه نکردن بایدن نامزد دموکرات‌ها در روزهای آینده، فضای اندکی برای بهبود سیاسی در اختیار وی قرار دارد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین امتیازات دیرینه خود را در مسائل اقتصادی نیز از دست داده است. در حال حاضر رای دهندگان به طور یکسان درباره این دو موضوع مردد هستند، این که بیشتر به ترامپ اعتماد کنند و یا این که امور را به بایدن بسپارند تا اقتصاد را سر و سامان دهد.همچنین رای دهندگان با اختلاف ۶ درصد به بایدن بیش از ترامپ برای انتخاب قضات دیوان عالی و حفظ قانون اعتماد دارند. همچنین نزدیک به ۲۰ درصد آمریکایی‌ها معتقدند بایدن بهتر می‌تواند کشور را متحد کند.

این نظرسنجی نشان داد در مجموع ۵۰ درصد از رای دهندگان احتمالی از بایدن حمایت می‌کنند، ۴۱ درصد از ترامپ و ۳ درصد نیز برای سایر نامزدها حمایت خود را اعلام کرده اند.

بیش از همه، این نظرسنجی روشن می‌کند که حوزه‌های انتخابیه مهم آماده هستند ترامپ را رد کنند، زیرا آن‌ها نمی‌توانند رفتار او را تحمل کنند، از جمله ۵۶ درصد از زنان و ۵۳ درصد از رای دهندگان سفیدپوست با مدرک دانشگاهی گفتند برداشت بسیار نامطلوبی از ترامپ دارند که سطح بی سابقه‌ای از فقدان محبوبیت رئیس جمهور فعلی را نشان می‌دهد.موضع کمرنگ ترامپ در زمینه مسائل اقتصادی و نظم و قانون یک ضربه بزرگ برای رئیس جمهور است که در بخش اعظم تبلیغات انتخاباتی اش به این موضوع تاکید کرده است که دولت بایدن آن‌ها را فقیر و ناامن می‌کند. اما این بحث نتوانسته است رای دهندگان را به سمت او سوق دهد. همچنین، طبق این نظرسنجی، تلاش‌های ترامپ برای تخریب چهره بایدن و غیر قابل قبول کردن وی برای تغییر نظر رای دهندگان نیز موثر نبوده است. ۵۳ درصد از رای دهندگان معتقدند بایدن بسیار مطلوب است. ۴۳ درصد از رای دهندگان چنین دیدگاهی درباره ترامپ دارند.اکثریت رأی دهندگان گفتند ترامپ را نامطلوب می‌دانند و ۴۸ درصد او را بسیار نامطلوب می‌دانند. همچنین ضریب خطا برای این نظرسنجی که از ۱۵ تا ۱۸ اکتبر انجام شد، ۳.۴ درصد است.

شبکه خبری ان بی سی نیوز در بررسی تازه ترین نتایج نظرسنجی های یک هفته گذشته گزارش داد تقریبا سه چهارم از لاتین تبارها نحوه پاسخ دولت ترامپ به همه گیری کرونا را قبول ندارند و سهم مشابهی وی را مقصر در ابتلایش به کرونا می دانند.در نظرسنجی منتشر شده در روز سه شنبه (دیروز) توسط صندوق آموزشی انجمن مقامات منتخب و منصوب شده لاتین تبار ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان موافقت خود را با این موضوع اعلام کردند که رفتار غیرمسئولانه ترامپ عامل ابتلای او به کرونا بوده است.این نظرسنجی نشان داد که ۳۹ درصد از رای دهندگان گفتند که در ماه های اخیر شغل خود را از دست داده اند.نظرسنجی دیگری از ان بی سی نیوز و موسسه پیگیری نظرسنجی های مانکی نشان داد که ۵۲ درصد آمریکایی ها اعتمادی به ترامپ ندارند.

نظرسنجی سی ان ان نیز نشان می دهد که در سه ایالت کلیدی پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین بایدن مورد حمایت اکثریت رای دهندگان است.در پنسیلوانیا بایدن با بیشترین اختلاف نامزد پیشتاز است. ۵۲ درصد رای دهندگان در این ایالت از بایدن و ۴۳ درصد از ترامپ حمایت می کنند. در ویسکانسین و میشیگان متوسط نظرسنجی ها از حمایت ۵۱ درصدی از بایدن و حمایت ۴۳ درصدی از ترامپ حکایت دارند. دو نامزد انتخابات در آیوا به طور متوسط مورد حمایت ۴۷ درصد رای دهندگان، در جورجیا،  ۴۷ بایدن  و ۴۶ ترامپ در اوهایو ۴۸ بایدن و ۴۶ ترامپ و در کارولینای شمالی به نسبت ۴۸ بایدن به ۴۶ ترامپ  با هم اختلاف دارند.

گفتنی است که امروز چهارشنبه رای گیری زودهنگام در ویسکانسین، یوتا، و هاوایی روز چهارشنبه در حالی آغاز شد که دو هفته مانده به روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بیش از ۳۴ میلیون نفر رای زودهنگام داده اند. به گزارش شبکه خبری سی ان ان بیش از ۳۲میلیون رای دهنده آمریکایی آراء خود را یا به صورت ارسال پست و حضوری در رای گیری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به صندوق‌ها انداخته اند. در بسیاری از ایالت های آمریکا با آغاز رای گیری زودهنگام شاهد صف های طولانی رای دهندگان آمریکایی هستیم که حتی برخی از رای دهندگان صبح زود در صف رای دادن ایستاده اند. در نخستین روز رای گیری در ایالت «ویسکانسین» آمریکا صفوف رای دهندگان بی سابقه گزارش شده است، بطوریکه پس از آن شمار مبتلایان به ویروس کرونا دراین ایالت افزایش یافت.

آخرین خبرهای انتخاباتی؛ حمایت ناتو از پیروزی بایدن

خبرگزاری رویترز گزارش داد که متحدان ناتو ضمن استقبال از پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آن را به عنوان تغییر سیاست آمریکا در اروپا می‌بینند. یک دیپلمات در بروکسل مقر ناتو به رویترز گفت: بیشتر متحدان خواهان پیروزی بایدن در ماه آینده هستند، اما بدیهی است که آنها با دولت منتخب مجدد ترامپ نیز کار خواهند کرد.رویترز همچنین به نقل از مقامات در بروکسل نوشت: در صورتی که نامزد دموکرات‌ها بتواند پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شود، اتحاد نظامی ناتو برگزاری یک نشست در ماه مارس (فروردین) را در بروکسل برای استقبال از بایدن بررسی می‌کند. یک مقام دیپلمات دیگر نیز گفت: نشست ماه مارس به بایدن فرصتی می‌دهد تا اروپا و آمریکای شمالی را به هم نزدیک کند و همچنین به ناتو فرصت می‌دهد تا دوران ترامپ را پشت سر بگذارد.

در دیگر خبرها دونالد ترامپ از دادستانی آمریکا خواسته تا درباره "فساد بزرگ خانواده بایدن" تحقیقاتی را انجام دهد. 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه نیویورک پست روز چهارشنبه گذشته یکسری ایمیل‌های مربوط به هانتر بایدن، پسر جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را منتشر کرد که نشان می‌دهد هانتر ارتباطاتی را با کمپانی اوکراینی بوریسما داشته است؛ اتهامی که کارزار انتخاباتی بایدن آن را رد می‌کند.حالا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از دادستان کل این کشور ویلیام بار خواسته تا اقدامی عاجل انجام دهد و تحقیقاتی را مرتبط با اتهامات حول تجارت و کسب و کار خانواده بایدن در اوکراین ترتیب دهد.ترامپ همچنین خواسته تا اطلاعات مرتبط پیش از انتخابات سوم نوامبر منتشر شود.وی افزود:‌ این یک فساد بزرگ است و پیش از انتخابات باید بر همگان مشخص شود. در همین راستا  ترامپ در مصاحبه با "فاکس نیوز و دوستان" گفت که خانواده بایدن، یک خانواده فاسد است. بایدن در حال سقوط است. به تمام فسادهایی که در خانواده اش وجود دارد، نگاه کنید. این فساد عظیمی است که هیچ کس تاکنون ندیده است. اوضاع به سرعت در حال تغییر است و اعداد در نظرسنجی‌ها واقعاً خوب به نظر می‌رسد. دموکرات‌ها می‌خواهند اسلحه و نفت مردم آمریکا را از بین ببرند. می‌خواهند اصلاحیه دوم قانون اساسی را بردارند. آن‌ها می‌خواهند روش استخراجی فرکینگ (شکست هیدرولیکی) و نفت را متوقف کنند. آن‌ها قصد دارند وارد یک توافق جدید در رابطه با محیط زیست شوند.



ترامپ افزود: پسر بایدن مانند یک جارو برقی رفت و آمد کرد و پول زیادی را به دست آورد. اما دموکرات‌ها می‌گویند، که او ۱۰ و یا ۵۰ درصد دریافت کرده است. او صد درصد پول را دریافت کرده است.
وی با اشاره به بایدن ادامه داد: شما نمی‌توانید به چین بروید و پسر شما با ۱.۵ میلیارد دلار کار کند. نمی‌توانید به اوکراین بروید و آنجا ماهانه ۱۸۳۰۰۰ دلار با پرداخت ۳ میلیون دلار پیش پرداخت، دریافت کنید. شما نمی‌توانید ۳.۵ میلیون دلار از همسر شهردار مسکو دریافت کنید در حالی که هیچ تجربه‌ای نداشتید‎. تا زمانی که پدرش معاون رئیس جمهور نشد، وی شغلی نداشت. ما باید دادستان کل کشور را وارد عمل کنیم و او نیز باید سریع عمل کند. دادستان کل کشور باید فردی را منصوب کند. این یک فساد بزرگ است و باید مردم در مورد آن قبل از انتخابات اطلاع داشته باشند. این اقدام باید زود انجام شود و دادستان کل نیز باید به فوریت عمل کند.

ترامپ همچنین به حملات خود به کریستن ولکر خبرنگار کاخ سفید ان بی سی نیوز که مجری مناظره برنامه ریزی شده روز پنجشنبه است، ادامه داد و وی را "وحشتناک" و "کاملا حزبی" خواند.وی افزود: در آنجا افرادی وجود دارند که می‌توانند بی‌طرف باشند. کریستن ولکر نمی‌تواند بی‌طرف باشد. رئیس جمهوری آمریکا پس از باخت در مناظره نخست، کریس والاس مجری برنامه "فاکس نیوز یکشنبه" و مجری آن مناظره را به همکاری با بایدن متهم کرد.

ترامپ همچنین روز دوشنبه در جمع هوداران خود در پرسکات در ایالت آریزونا از شبکه تلویزیونی سی ان ان انتقاد کرد و گفت: هر وقت آن را می بینید همش در حال صحبت از همه گیری، کووید، همه گیری، کووید.... هستند. آنها حرامزاده هستند چرا که نمی خواهند شما به پای صندوق های رأی بروید.

درخواست ترامپ از دادستان کل در حالی مطرح می شود که موضوع پرونده‌های مالیاتی و حساب‌های بانکی دونالد ترامپ سال‌هاست که مورد مشاجره است، درآستانه انتخابات آمریکا روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه در افشاگری تازه‌ای اعلام کرد که سوابق مالیاتی نشان می‌دهد، رییس جمهوری آمریکا همچنان حساب بانکی خود در چین را حفظ کرده است. 

به گزارش نیویورک تایمز، سوابق مالیاتی دونالد ترامپ نشان می دهد که چین یکی از سه کشور خارجی است که وی در آنجا حساب بانکی خود را حفظ کرده است.براساس این گزارش، این حساب که توسط مدیریت هتل های ترامپ اداره می شود از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ مبلغ ۱۸۸ هزار و ۵۶۱ دلار در چین مالیات پرداخت کرده است.رییس جمهوری آمریکا علاوه بر حساب چینی، در انگلیس و ایرلند نیز حساب بانکی دارد.حساب های بانکی خارجی رییس جمهوری تحت نام شرکت ها حفظ می شود و در نتیجه در فرم های افشای مالی عمومی وجود ندارند.

اسناد مالیاتی که نیویورک تایمز به دست آورده است مشخص نمی کند که چه مقدار پول از طریق حساب های خارجی ترامپ جابه جا شده و نیویورک تایمز می نویسد که مشخص نیست کدام موسسات مالی حساب ها را در اختیار دارند.براساس این گزارش، سازمان امور مالیاتی آمریکا مالیات دهندگان را ملزم می کند بخشی از درآمد خود را از کشورهای خارجی گزارش دهند و مرکز مدیریت هتل ترامپ تنها چندین هزار دلار از حساب بانکی خود در چین را گزارش کرده است.

بنا به افشاگری رسانه های آمریکایی ترامپ همواره سعی کرده اظهارنامه‌های مالیاتی کار و کسب خود را منتشر نکرده و آمارها را کتمان کند به نحوی که این موضوع از سوی دموکرات ها به عنوان یک پاشنه آشیل به کار گرفته شده است.این افشاگری پیش از این از طرف نشریه نیویورک تایمز منتشر شد مبنی بر اینکه ترامپ ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرده است.

گزارش ها از وضعیت همسر ترامپ و بانوی اول آمریکا حاکی از آن است که به دلیل احتیاط فراوان سه شنبه شب در برنامه مبارزات انتخاباتی حضور پیدا نکرده است. این مطلب را سی ان ان به نقل از استفانی گریشام سخنگوی ملانیا ترامپ اعلام کرد. پیش از این گفته شده بود که همسر ترامپ که همزمان با فرزندشان بارون به ویروس کرونا مبتلا شده بود، در برنامه انتخاباتی شامگاه سه‌شنبه ترامپ حضور خواهد یافت.در بیانیه سخنگوی همسر ترامپ آمده است: "خانم ترامپ هر روز پس از بهبودی از کووید-۱۹ همچنان احساس بهتری دارد، اما با وجود سرفه، بنا بر احتیاط او به مسافرت نخواهد رفت. این در حالی است که ترامپ در چند روز گذشته بارها خانواده خود را برای کم اهمیت دادن ویروس کرونا مثال زده است و بر اساس آن برای مردم آمریکا که اکنون نزدیک به ۲۳۰ هزار کشته و بیش از ۸ میلیون مبتلا دارند، نسخه می‌پیچید.

در آن سو کاملا هریس، معاون جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ترامپ درباره جدی بودن خطر کرونا پنهان کاری کرده است. وی افزود: ما ۱۴ روز با انتخابات فاصله داریم. امروز نخستین روز رای گیری زودهنگام در ویسکانسین است. مردم از نخستین ساعات رای گیری در برابر محل‌های اخذ رای صف کشیده اند. هریس گفت: جو بایدن می‌گوید آنچه که در خطر قرار دارد، روح آمریکا است. ما در میانه همه گیری هستیم و تا کنون جان ۲۲۰ هزار نفر از آمریکایی‌ها را در چند ماه اخیر گرفته است. ما به این واقعیت نگاه می‌کنیم که بیش از ۸ میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا شده اند. آن‌ها زندگی می‌کنند، اما تبعات زیادی برای سلامتی آن‌ها وجود دارد. ما شاهد آن هستیم که در میانه این همه گیری شاهد یک وضعیت بد اقتصادی همانند رکود اقتصادی بزرگ مشهور هستیم.

هریس ادامه داد: در مقابل، ما شاهد معطل ماندن بسته کمک مالی برای مردم آمریکا هستیم. این لایحه بر روی میز میچ مک کانل برای بیش از ۱۵۰ روز قرار دارد. به این لایحه در سنای آمریکا توجهی نمی‌شود. ما همچنین شاهد آن هستیم که رئیس جمهور دونالد ترامپ به دنبال ابطال طرح بیمه درمانی در دیوان عالی آمریکا است. با این اقدام بیش از ۲۰ میلیون نفر در میانه همه گیری پوشش درمانی خود را از دست می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌خواهند پوشش‌های درمانی بیماران دچار دیابت و فشار خون و بیماری‌های قلبی را بردارند. در ویسکانسین ۲.۴ میلیون نفر بدون هیچ پیش شرطی پوشش درمانی خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: این موضوعی است که ما در حال بررسی آن هستیم. این به منزله آن است که دونالد ترامپ به انسانیت بی تفاوت است و رفتاری زشت از خود نشان داده است. ما نمی‌توانیم این موضوع را نفی کنیم. ما شاهد بیکاری افراد ناشی از شیوع کرونا هستیم. ما شاهد لاپوشانی در رابطه با کرونا و موارد مرگ و میر افراد هستیم. معاون جو بایدن گفت: ۱۴ روز به انتخابات باقی مانده است. از خانه خود خارج شوید و رای دهید. ما رای می‌دهیم، چون می‌دانیم که خطرات زیادی برای کشور و اقتصاد ما وجود دارد. ما برای اتحاد کشور خود رای می‌دهیم. ما رای می‌دهیم، چون می‌دانیم که قدرت داریم. ما رای می‌دهیم، چون می‌دانیم که با رای دادن ما اوضاع تغییر می‌کند. 

لازم به ذکر است که ترامپ روز سه شنبه راهی ایالت پنسیلوانیا شد و باراک اوباما، رئیس جمهور سابق هم چهارشنبه برای حمایت از بایدن به آنجا می‌رود.
 

نیویورک در حالت آماده باش برای مقابله با خشونت های احتمالی

به گزارش هیل، ترنس مونهان فرمانده پلیس نیویورک روز سه شنبه به وقت محلی در کنفرانس خبری اعلام کرد که پلیس هیچ تهدید شناخته شده‌ای برای ایجاد اخلال در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) مشاهده نکرده است اما با این وجود پلیس آماده است تا هرگونه خشونت احتمالی را حل کند. مونهان افزود: شکی نیست که این انتخابات نسبت به سال های گذشته جنجال برانگیز خواهد بود برای همین طرح ما آمادگی در برابر هرگونه حادثه است. رییس پلیس نیویورک خاطر نشان کرد که از تاریخ ۲۶ اکتبر (۵ آبان) صدها نیروی پلیس اضافی در سطح شهر مستقر خواهند شد و اگر کسی تلاش کند در شرکت مردم در انتخابات تداخل کند اقدام خواهیم کرد. گفتنی است که گارد ملی که اکنون یکی از سال های شلوغ خود را پشت سر می‌گذارد، در حال آماده سازی برای ماموریت‌های مربوط به انتخابات است که شامل امنیت سایبری برای انتخابات محلی، شمارش آرا در ایالت و پشتیبانی از پلیس در صورت بروز ناآرامی پس از رای گیری است.

"از سرگیری رهبری آمریکا"؛ برنامه اصلی بایدن در صورت پیروزی

کاترینا مانسون طی مقاله ای در روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز می نویسد:بسیاری از متحدان آمریکا امیدوارند اگر ترامپ در انتخابات ماه آینده شکست بخورد، جهان دیگر عبارت "نخست آمریکا" را نخواهد شنید. در این گزارش آمده است که جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ، قصد دارد به چهار سال سیاست خارجی که به انزوای آمریکا منجر شده است خاتمه دهد و سیاست "ازسرگیری رهبری آمریکا" را جایگزین آن کند تا بتواند روابط دیپلماتیک آسیب دیده آمریکا را بار دیگر احیا کند.بایدن تصریح کرده است که دولت وی بلافاصله با ورود مجدد به توافق آب و هوایی پاریس و متوقف کردن روند خارج شدن آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، به این سیاست خارجی ترامپ خاتمه خواهد داد.

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، همچنین اعلام کرده است که بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران خواهد پیوست البته اگر تهران پایبندی به تعهداتش را از سر بگیرد، حمایت دیپلماتیک از ناتو را افزایش خواهد داد، در برابر عربستان سعودی موضوع جدی تری اتخاذ خواهد کرد و هدایت یک سری ابتکارات بین المللی ازجمله در زمینه واکنش جهانی به همه گیری کرونا را در دست خواهد گرفت.
بایدن هفته گذشته در نشستی گفت: سیاست نخست آمریکا، به تنهایی آمریکا منجر شده است. وی افزود، ترامپ جانیانی مانند رهبر کره شمالی را در آغوش گرفته، اما حمایت از ناتو را به حدی کاهش داده که این اتحاد در معرض خطر از فروپاشی قرار گرفته است.براساس اطلاعات گردآوری شده در مرکز تحقیقات پیو، سیاست خارجی کم اهمیت‌ترین موضوع برای رای دهندگانی است که نتیجه انتخابات را مشخص می‌کنند. اما اگر بایدن بتواند ترامپ را کنار بزند، سریعترین تغییرات در بخش سیاست خارجی روی خواهد داد. برایان مک کئون، مشاور سیاست خارجی بایدن، گفت، بایدن اصلاحات زیادی در این زمینه انجام خواهد داد.برایان مک کئون افزود: ترامپ به همه متحدان و شرکای ما حمله کرده، دیکتاتورها را در آغوش گرفته، جنگ‌های تجاری به راه انداخته که اصلا به نفع طبقه متوسط نبوده و از نهادهای بین المللی خارج شده است.بسیاری از پایتخت‌های اروپایی امیدوارند که سیاست خارجی بایدن به نگرانی‌ها درباره فروپاشی نظم بین المللی لیبرال و چندجانبه گرایی پایان دهد.

یک دیپلمات غربی مقیم واشنگتن با تاکید براینکه اروپاییان به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارند، گفت البته این ساده لوحانه است که فکر کنیم همه چیز به قبل از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور بازخواهد گشت، به اعتقاد وی آنچه روی خواهد این است که لحن‌ها دوستانه‌تر و سفرهای بیشتری انجام خواهد شد.برخلاف ترامپ که در زمینه معاملات املاک فعالیت داشته و مجری یک برنامه تلویزیونی بوده است، بایدن با فعالیت به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، چندین دهه تجربه در زمینه سیاست خارجی در پرونده خود دارد.از طرف دیگر گفته می‌شود بایدن به اروپاییان علاقه دارد. به گفته تام رایت از موسسه بروکینگز، بایدن بیش از باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، به اروپا متعهد و علاقمند است.

اما به اعتقاد نویسنده حتی اگر بایدن در انتخابات به پیروزی دست یابد و دولت وی سیاست خارجی کاملا متفاوتی با سیاست خارجی ترامپ در پیش بگیرد، برخی از متحدان آمریکا متقاعد نخواهند شد که این روند تغییر چندانی ایجاد خواهد کرد.یک دیپلمات اروپایی گفت، موضوعات زیادی وجود دارد که عملکرد بایدن در آن‌ها با عملکرد ترامپ تفاوت چندانی نخواهد داشت. به گفته وی بایدن قصد ندارد یکی از بحث برانگیزترین تصمیم‌های ترامپ یعنی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را تغییر دهد. این دیپلمات همچنین پیش بینی کرد که دولت بایدن خیلی با اروپا همسو نخواهد شد و با ایران و روسیه نیز روابط نزدیکی برقرار نخواهد کرد.

انتخابات آمریکا و مواضع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

"دونالد ترامپ که در اولین سفر رسمی خارجی بلافاصله بعد از شروع دوره ریاست جمهوری خود به عربستان رفت و در آنجا با موسیقی سنتی محلی رقص شمشیر انجام داد، تغییرات چشمگیری را در روابط ایجاد کرده که دست کشورهای سلطنتی حوزه خلیج فارس را باز گذاشته است. خبرگزاری فرانس 24 در گزارشی درباره روابط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نوشته است:  در حالی که بیش از سه سال از آن زمان گذشته، رهبران منطقه دارند با بازی با کارت‌های دیپلماتیک خود از شریک دمدمی مزاج اما ارزشمند خود در واشنگتن همچنان که به دنبال دور دوم ریاست جمهوری است، حمایت می‌کنند.روابط گرم این تاجر تبدیل شده به رئیس جمهور با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بر خلاف روابط رئیس جمهور قبل از وی یعنی باراک اوباما است.  

همچنان که دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها از جو بایدن، معاون ریاست جمهوری سابق، اوباما، عقب است و در حالی که انتظار می‌رود این نامزد ریاست جمهوری دموکراتها به دنبال بازگشت به یک موضع متعارف‌تر در زمینه حقوق بشر و توافقات تسلیحاتی باشد، کشورهای نفت خیز منطقه با دورنمای یک اقدام متوازن کننده ظریف مواجه هستند.یک مقام کشورهای حوزه خلیج فارس که نزدیک به حلقه‌های سیاسی در منطقه است به خبرگزاری فرانسه بدون فاش کردن نامش گفت: سفر تاریخی ماه مه ۲۰۱۷ شروع یک روابط استثنایی با رئیس جمهور آمریکا بود. این باعث باز شدن درهای زیادی شد.او ادامه داد: تصمیم گیرها در اینجا به طور منطقی خواستار آنند که این درها باز بمانند اما کور نیستند. آنها همچنین برای سناریو دیگری آماده می‌شوند.

ترامپ در اولین سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس جمهور آمریکا با استقبالی قهرمانانه در ریاض روبرو شد.جارد کوشنر، داماد او نیز که یک تازه کار دیپلماتیک و فعال در حوزه املاک است، رهبری را در فرآیند صلح خاورمیانه به دست گرفت و دوستی‌هایی را با چهره‌های اختلاف برانگیز حوزه خلیج فارس از جمله محمد بن سلمان، حاکم جوان دوفاکتوی عربستان برقرار ساخت.

راندا اسلیم، مدیر بخش حل درگیری در انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن اظهار کرد: روابط میان آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت این رفت که بیشتر با محور شخصیتها باشد؛ روابطی با محور رئیس جمهور و دامادش و کمتر با محور نهادها.سیاستهای دولت ترامپ به طور کلی در حوزه خلیج فارس به رغم فقدان عمل در قبال برخی حوادث بزرگ همچون حملات بی سابقه سال گذشته میلادی به تاسیسات شرکت انرژی آرامکوی عربستان، به خوبی پذیرفته شدند.

الهام فخرو، تحلیلگر ارشد در گروه بحران بین‌الملل گفت: عربستان و امارات متحده عربی این تلقی مشترک را دارند که دولت اوباما همپیمانان سنتی خود در حوزه خلیج فارس را رها کرد. عربستان سعودی به طور گسترده روابطش را با دولت ترامپ بهبود بخشید که بخشی از دلیلش تصمیم این دولت برای کمپین به اصطلاح "فشار حداکثری" علیه ایران بود.با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، دونالد ترامپ در عین حال اسپانسر یک توافق میان امارات و اسرائیل بر سر عادی سازی روابط شد که به این رژیم جای پای بی سابقه‌ای در حوزه خلیج فارس داده است.کشور سلطنتی کوچک بحرین که به لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر عربستان است هم با برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل موافقت کرد.

زمانبندی این توافقها  که مدتها برقرار کردنشان بدون موافقت فلسطینی‌ها تابو در نظر گرفته می‌شد، به عنوان تلاشی برای دادن یک پیروزی در حوزه سیاست خارجی به ترامپ قبل از برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است. حالا که بایدن در نظرسنجی‌ها جلو است، هم امارات و هم عربستان سعودی به گفته فخرو نگران یک دولت دموکرات هستند.وی افزود: ترامپ در عین حال بیشتر تمایل داشت تا از عملی شدن سریع فروش تسلیحات به این کشور اطمینان حاصل کند در حالی که بعید است که دولت تحت رهبری بایدن تا این حد سازگار باشد.

کاخ سفید در عین حال با قطعنامه‌های ضد عربستان در کنگره از بابت جنگ یمن که به قیمت کشته شدن هزاران غیرنظامی تمام شده و همچنین از بابت قتل بی رحمانه جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار اصالتا عربستانی واشنگتن پست در اکتبر ۲۰۱۸ مقابله کرده است.ترامپ قبلا در مصاحبه‌ای با باب وودوارد، خبرنگار تحقیقی درباره محمد بن سلمان که به رغم رسوایی مربوط به خاشقچی همچنان در قدرت باقی مانده اظهار کرد: من او را نجات دادم.

اسلیم از انستیتوی خاورمیانه گفت: دولتی متعلق به بایدن تیم سیاست خارجی خواهد داشت که آماده بررسی دوباره مولفه‌های اساسی روابط آمریکا و عربستان است و موضعی تند را در قبال رهبران عربستان اتخاذ خواهد کرد.وی ادامه داد: تا زمانی که محمد بن سلمان ولیعهد باشد و چنانچه در چهار سال آینده او به تاج و تخت برسد، روابط آمریکا و عربستان در بهترین حالت وارد یک انجماد عمیق می شود.

جیمز دورسی، کارشناس حوزه خاورمیانه تصریح کرد: این مساله دشواری برای عربستانی ها خواهد بود اما در نهایت آنها مجبور خواهند شد با آن کنار بیایند. این قرار است یک "رقص دشوار" باشد.

چین خواستار پیروزی مجدد ترامپ است؟

هر چند که دونالد ترامپ در دوره پرتلاطم نخست ریاست جمهوری خود باعث خشم و سرخوردگی چین شده اما پکن ممکن است با در نظر گرفتن افق افول آمریکا به عنوان ابرقدرت رقیب خود، از پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور استقبال کند. خبرگزاری فرانس 24 در گزارشی نوشته است: روابط آمریکا و چین هم اکنون نسبت به هر زمان دیگری از زمان ایجاد روابط رسمی دو طرف در چهار دهه پیش سردتر است، در حالی که چین هشدار داده نمی‌خواهد به یک "جنگ سرد" جدید با آمریکا کشیده شود.ترامپ تحت شعار "اول آمریکا"، چین را بزرگترین تهدید علیه این کشور و دموکراسی جهانی به تصویر کشیده است.با این حال یک پیروزی انتخاباتی دیگر ترامپ در ماه نوامبر ممکن است برای چین و در ضمن تلاشهای شی جینپینگ، رئیس جمهور این کشور برای تثبیت روند ظهور آن به عنوان یک ابرقدرت جهانی، مزیت‌هایی را داشته باشد.

ژو ژیکون، استاد روابط سیاسی و بین‌الملل در دانشگاه باکنل می‌گوید: رهبران چین "این فرصت را ممکن است داشته باشند تا جایگاه جهانی آن را به عنوان یک حاملی جهانی سازی، چندجانبه گرایی و همکاری بین‌المللی تقویت کنند."شی جینپینگ هر جایی که آمریکا عقب نشینی کرده، همانجا قدم جلو گذاشته است.او کشورش را به عنوان حامی تجارت آزاد و یک رهبر در جنگ علیه تغییرات آب و هوایی ارائه کرده و در عین حال متعهد شده به اینکه هر واکسن بالقوه برای ویروس کووید 19 را در اختیار کشورهای فقیرتر قرار دهد.

ژو خاطرنشان کرد: دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ ممکن است به چین زمانی بیشتر برای بالا کشیدن هر چه بیشتر خودش به عنوان یک قدرت بزرگ در صحنه جهانی بدهد.فیلیپ لوکور، یک کارشناس چین در "هاروارد کندی اسکول" در آمریکا با این که سیاستهای با محور شعار "اول آمریکا"ی دونالد ترامپ در بلند مدت به پکن سود می‌رساند، موافق بود.وی اظهار کرد: این محور تا حدی واشنگتن را از هم‌پیمانان سنتی خود جدا کرد و به چین فضا برای مانور داد. در عین حال ملی‌گراهای چین علنا از ترامپ استقبال و او را مسخره کرده‌اند.

هو شیجین، سردبیر نشریه گلوبال تایمز چین، از نشریات ملی‌گرای این کشور، در توئیتی با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور آمریکا نوشت: شما می‌توانید آمریکا را عجیب و غریب و به این ترتیب برای جهان نفرت انگیز کنید. شما به اشاعه اتحاد در چین کمک می‌کنید.در عین حال در شبکه‌های اجتماعی چین، به ترامپ لقب "جیانگوئو" (Jianguo) به معنی "کمک کننده به سازندگی چین" را داده‌اند.با این حال ترامپ بی تردید مشکلات سیاسی و اقتصادی به چین تحمیل کرده است.

هوآ پو، یک تحلیلگر سیاسی  مستقر در پکن بیان داشت: چین در برنامه خود در حوزه تجارت و تکنولوژی ضررهای زیادی داشته است.ماه ژانویه چین و آمریکا یک توافق را در راستای اعمال یک آتش بس مقطعی در جنگ تجاری خود منعقد کردند که بر اساس آن پکن ملزم به وارد کردن 200 میلیارد دلار دیگر از محصولات آمریکایی در عرض دو سال اعم از خودرو تا ماشین آلات، نفت و محصولات کشاورزی می‌شد.

واشنگتن همچنین در قبال شرکتهای تکنولوژی چینی که آنها را به داشتن تهدیدات امنیتی متهم کرده شمشیر را از رو بسته و آینده فعالیت اپلیکیشن اشتراک ویدیوی تیک تاک که متعلق به یک شرکت مادر چینی به نام بایت دنس است را در بی اطمینانی قرار داده است.شرکت مخابراتی بزرگ هوآوی نیز در لیست اهداف حمله ترامپ بوده است.خصومت دو کشور در عین حال به حوزه نظامی و حقوق بشر هم کشیده شده و مسائل تایوان، هنگ کنگ و رفتار با اقلیت مسلمان اویغور در چین نیز مواجهه‌هایی را در آمریکا ایجاد کرده‌اند. اما اگر ترامپ در انتخابات ماه نوامبر از رقیب دموکراتش جو بایدن شکست بخورد باز هم چین ممکن است در هیچ یک از این حوزه‌ها از فشار رهایی نیابد.پکن نگران است بایدن احتمالا رهبری آمریکا در حوزه مسائل حقوق بشری را احیا کرده و چین را در زمینه مسائل مربوط به اویغورها، تبت و آزادی در هنگ کنگ تحت فشار بگذارد.

ژو از دانشگاه باکنل گفت: بایدن احتمالا در زمینه مسائل حقوق بشری در سین کیانگ و تبت سر سخت‌تر از ترامپ خواهد بود.در عین حال در زمینه مسائل مورد رقابت مهم دیگر میان آمریکا و چین یعنی تکنولوژی و تجارت نیز مشخص نیست کاخ سفید تحت رهبری بایدن چقدر فضا برای مانور داشته باشد.

بانی گلایز، مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی اظهار کرد: بایدن تعرفه‌ها را به ارث خواهد برد و من تردید دارم که آنها را به صورت یکجانبه بالا ببرد. پکن احتمالا در صورتی که خواستار بالا بردن تعرفه‌ها باشد مجبور به تسلیم شدن در برابر درخواستهای دیگر آمریکا خواهد شد.

کارشناس آمریکایی: ترامپ شکست را نمی پذیرد

 "استیو اشمیت"، استراتژیست (تدبیرگر) پیشین حزب جمهوریخواه آمریکا در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی نیوز گفت: معتقدم که دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر در صورتی که شکست بخورد نتایج را انکار و رقیب خود را تحقیر خواهد کرد. 

استیو اشمیت افزود: همچنین معتقدم بسیاری از نمایندگان سنا که تاکنون به شکل کامل از دونالد ترامپ حمایت کرده اند شکست خواهند خورد، من مطمئن هستم که جیمی هریسون در کارولینای جنوبی لیندزی گراهام را شکست خواهد داد. این کارشناس آمریکایی افزود، همه نمایندگان سنا که در این دوره از ترامپ حمایت کرده اند با توجه به آن که اقدامات ترامپ به آمریکا آسیب زده اند در انتخابات شکست خواهند خورد. این افراد همچنین در انتخابات آینده هم تایید نخواهند شد، این امیدواری وجود دارد که حزب جمهوریخواه آمریکا در آینده با حضور سیاستمداران جدید خود را بازسازی بکند. موضوع اساسی این است که همه نمایندگان سنا که خود را به ترامپ وابسته کرده اند کنار گذاشته خواهند شد، واقعیت این است که شکست حزب جمهوریخواه در انتخابات باعث خواهد شد که این حزب دیوانه وارتر رفتار بکند.

کارشناس پیشین حزب جمهوریخواه آمریکا با بیان این که حدود ۳۰ درصد از مردم این کشور اعتقادی به مشروعیت انتخابات پیش رو ندارد، افزود: دیدگاه رایج در میان مسئولان حزب جمهوریخواه مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات به یک دیدگاه برای اکثریت اعضای این حزب تبدیل خواهد شد، سلامت انتخابات آمریکا از بین رفته و شاهد حضور نامزدهایی در انتخابات هستیم که به تئوری توطئه معتقد هستند؛ بنابراین بعد از انتخابات آمریکا نه تنها افراط گرایی در این کشور کاهش نخواهد یافت بلکه شاهد تشدید افراط گرایی خواهیم بود.