کد خبر: ۳۱۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۶

الاخبار: دحلان در مسیر توافق‌های حماس و فتح سنگ‌اندازی می‌کند

روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد، محمد دحلان، از رهبران جدا شده از جنبش فتح با بهره‌برداری از روابط قوی‌اش با سازمان اطلاعات مصر، در اجرای توافق‌های فتح و حماس کارشکنی می‌کند.
روزنامه الاخبار لبنان نوشت، برگزاری نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی و توافق با برگزاری انتخابات سراسری فلسطین موجب خشم محمد دحلان، از رهبران جدا شده از جنبش فتح و مشاور کنونی ولیعهد ابوظبی شد. به ویژه بعد از اینکه خود را جایگزین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دانست.

این روزنامه به نقل از منابع فلسطینی اعلام کرد، دحلان تلاش زیادی برای ممانعت از آشتی می‌کند. وی در تماس‌هایی با مسئولان مصری، قاهره را علیه تفاهم‌ها تحریک کرد و اینگونه نشان داد که دو جنبش نقش مصر را نادیده گرفته و به سمت محور قطر و ترکیه می‌روند.

الاخبار نوشت، این تحریک‌ها باعث شک و خشم مصری‌ها شد. همین مسئله باعث شد مصر از میزبانی نشست دوم دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی صرف‌نظر کند.

دحلان معتقد است که آشتی و برگزاری انتخابات جدید باعث می‌شود او بزرگترین بازنده شود چراکه به او اجازه ورود به انتخابات و رقابت در آن داده نمی‌شود برای همین احتمالا باید فکر برعهده گرفتن ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق انتخابات را کنار بگذارد. وی به دلایلی فکر می‌کرد در صورت شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان به آرای زیادی دست یابد. برگزاری انتخابات با وجود عباس، دحلان را از ورود به آن محروم می‌کند. 

این روزنامه نوشت، رسانه‌های وابسته به دحلان کمپینی را برای ایجاد تردید در توانایی حماس و فتح برای تحقق آشتی به راه انداختند. سایت‌های اینترنتی که دحلان آن را در اختیار دارد و ابوظبی آن را حمایت مالی می‌کند، کمپین‌هایی را برای تخریب آشتی به راه انداخته‌اند. پایگاه‌های اجتماعی اخبار جعلی را منتشر کردند که مهم‌ترین آن تشکیل لیست متحد حماس و فتح در انتخابات آتی بود. 

این روزنامه نوشت، دحلان یکی از اعضای مرکزی فتح را به مذاکره با گروه‌ها و شخصیت‌ها برای تشکیل لیست ملی برای ورود به انتخابات مکلف کرد تا بخشی از ساختار سیاسی برای تقویت نفوذ دحلان و طرح برعهده گرفتن ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین باشد. اما پاسخ مثبتی دریافت نکرد.