کد خبر: ۳۰۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۰

گاردین: ترامپ کاری کرد که مورخان در آینده اشک بریزند

روزنامه انگلیسی در تحلیلی به بررسی اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ پرداخت.
در تحلیل گاردین آمده است:  دونالد ترامپ کاری کرد که اولین مناظره ریاست جمهوری پیش روی آمریکا به بدترین مناظره تاریخ این کشور و یک تحقیر ملی تبدیل شود. احتمالا بقیه دنیا و مورخ‌های آینده به آن نگاه کرده و اشک خواهند ریخت. 

 اگر ترامپ مجددا در انتخابات پیروز شود این رویای مبهم، تاریک، وحشت آور و غیرقابل تماشا، مطمئنا خط اول آگهی ترحیم آمریکا خواهد بود.

کریس والاس، مجری مناظره از فاکس نیوز نیز چندان حال و هوای با شکوهی نداشت. او مثل جانشین یک معلم در مدرسه و ناتوان از کنترل بچه‌های شرور مدرسه که شلوغ می‌کنند، بود.

ترامپ که بیشتر شبیه به یک چالش‌طلب بود تا یک رئیس جمهور روی کار، شاخ به شاخ شده و توهین‌های سخیفی مطرح می‌کرد، از جمله اینکه گفت: «هیچ وقت دیگر با من از کلمه باهوش حرف نزن... هیچ صفت باهوشی در تو وجود ندارد جو!» 

بایدن عمدتا خونسردی خود را حفظ کرد و ترجیح داد با حالت تحیر و بی علاقگی بخندد. صحبتهای به یاد ماندنی شامل اینها بودند: «شما بدترین رئیس جمهوری هستید که آمریکا تاکنون داشته است.»؛ «حقیقت این است هر چیزی که او تا به حال گفته است خیلی ساده دروغ بوده‌اند»؛ «من اینجا نیستم که دروغهای او را به رخ بکشم. همه می‌دانند که او یک دروغگو است»؛ «خیلی سخت می‌توان با این دلقک، ببخشید، با این شخص، دو کلمه حرف زد».

 بایدن در حالی که ترامپ را مقصر سوءمدیریت این همه گیری کرونا می دانست، گفت: «وضعیت به خاطر اینکه شما چنین شخصی هستید به این روز افتاده است. شاید شما بتوانید کمی سفیدکننده به دستتان تزریق کنید. این از آن مراقبت می‌کند!»  

 بدتر از همه وقتی که والاس از ترامپ پرسید که قصد محکوم کردن نژادپرستهای قائل به برتری سفیدپوستان و گروه‌های شبه نظامی را ندارد، رئیس جمهور آمریکا نتوانست این کار را کند.

 اکثر بیننده‌ها احتمالا موقع مناظره احساس خشم و یا تاسف کرده و احتمالا خیلی قبل از آنکه مناظره تمام شود تلویزیون را خاموش کردند. والاس چند روز قبل گفته بود: «اگر من کارم را درست انجام داده باشم در پایان شب مردم خواهند گفت این یک مناظره عالی بود، مجری‌اش چه کسی بود؟» اما قضاوتی که تقریبا همه داشتند از زبان خبرنگار سیاسی سی.ان.ان درباره این مناظره بیان شد: «یک نمایش افتضاح»