کد خبر: ۳۰۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۹

هشدار درباره ارعاب رای‌دهندگان پس از درخواست ترامپ از حامیانش برای نظارت بر انتخابات

درخواست رئیس جمهوری آمریکا از طرفدارانش در جریان نخستین مناظره انتخاباتی مبنی بر اینکه به پایگاه‌های رای‌گیری بروند و با دقت بر مسائل احتمالی انتخابات نظارت داشته باشند سبب شد تا برخی دموکرات‌ها و کارشناسان انتخاباتی نسبت به ترس و نگرانی که این اظهارات در میان رای‌دهندگان به وجود می‌آورد، هشدار دهند.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر در جریان نخستین مناظره با جو بایدن، رقیب دموکراتش گفت: من از طرفدارانم می‌خواهم تا به پایگاه‌های رای‌گیری رفته و با دقت بر مسائل احتمالی و اوضاع نظارت داشته باشند. من از آنها می‌خواهم که این کار را انجام دهند.

وی افزود: امروز یک مشکل بزرگ وجود دارد. در فیلادلفیا آنها نظارت بر روند بر امور را آغاز کردند. به این افراد ناظران انتخاباتی گفته می‌شود که چیز بسیار امن و خوبی است. اما آنها را از حوزه‌ها بیرون انداختند و به آنها اجازه نظارت و تماشا ندادند. می‌دانید چرا؟ چون اتفاقات بدی در فیلادلفیا در حال وقوع است.

یکی از خبرنگاران روزنامه "فیلادلفیا اینکوایرر" (Philadelphia Inquirer) در یکی از دفاتر ماهواره‌ای هیئت انتخابات روز سه‌شنبه گزارش داد که به زنی که می‌گفت از سوی کمپین انتخاباتی ترامپ به عنوان ناظر انتخابات استخدام شده اجازه ورود به این دفتر داده نشد.

اما علت این مساله این بود که حضور ناظران انتخابات در این مکان خاص تایید نشده بود.

سخنگوی دفتر کمیساریای این شهر گفت، دفاتر رای‌گیری ماهواره‌ای صلاحیت مکان‌های رای‌گیری را ندارند به همین خاطر نمی‌توان به ناظران انتخابات گواهی‌نامه نظارت بر انتخابات برای نظارت بر این روند را داد.

وی افزود: گواهی‌نامه نظارت بر انتخابات برای هیچ فردی برای هیچ چیزی جز نظارت بر فعالیت‌ها در روز انتخابات در مکان‌های رای‌گیری صادر نشده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت:‌ ترامپ با این درخواست مردم را می‌ترساند. از اینکه به حوزه‌های رای‌گیری بروید و مردمی را ببینید که شبیه ماموران اداره گمرک و مهاجرت یا مجریان قانون یا هر چیز دیگری هستند، نترسید.

آرون فورد، دادستان کل نوادا چهارشنبه شب در توییتی نوشت: ترامپ خواستار نظارت انتخاباتی نشد، او در حقیقت درباره ارعاب رای‌دهندگان صحبت می‌کرد. ارعاب رای‌دهندگان در نوادا غیرقانونی است. باور کنید که اگر این کار را انجام دهید بدون شک تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت.

مارک هرینگ، دادستان کل ویرجینیا نیز روز چهارشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و لفاظی‌های ترامپ را خطرناک خواند. ترامپ صریحا از طرفدارانش می‌خواهد تا در پایگاه‌های رای‌گیری تجمع کرده، داخل بروند و عمدتا رای‌دهندگان را بترسانند و آنها را اذیت کنند. این در حالی است که ناظران انتخاباتی قانونی در روز انتخابات بر روند رای‌گیری نظارت دارند.

وی افزود:‌ رای‌ دادن یک حق اساسی و پایه دموکراسی ماست. هیچ‌یک از ساکنین ویرجینیا نباید در جریان انجام وظیفه‌شان به عنوان یک آمریکایی احساس ترس و وحشت بکنند و باید رای خود را به صندوق بیندازند.

هر ایالت آمریکا قوانین خود را در رابطه با ناظران انتخاباتی دارد؛ افرادی پیش از انتخابات منصوب می‌شوند و نقش اصلی آنها این است که تضمین کنند هر حزب شانس عادلانه خود برای پیروزی در انتخابات را دارد.

اما ارعاب رای‌دهندگان یا مداخله در روند انتخابات به خودی خود غیرقانونی محسوب می‌شوند.