کد خبر: ۳۰۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۸

کرونا در جهان؛ قرنطینه باز می‌گردد

 با گذشت هشت ماه از شیوع ویروس کرونا، کشورهای جهان هنوز موفق به مهار این ویروس نشده اند و برخی کشورهای به ویژه اروپایی مجبور شده اند تدابیر قرنطینه را بار دیگر اعمال یا گسترش دهند.
به گزارش روزنامه گاردین روز چهارشنبه به نقل از مقام های اسپانیا نوشت: ساکنان مادرید پایتخت که کانون ابتلا به کرونا را تشکیل می دهد، طبق مقررات جدید از سفر کردن منع شده اند.

مقامات منطقه ای در اسپانیا اعلام کرده اند این تصمیم قانونی نیست و این امر باعث اختلافات سیاسی در منطقه ای شده است که در دو هفته گذشته بیش از یک سوم از ۱۳۳ هزار و ۶۰۴مورد ابتلای جدید را به خود اختصاص داده است.

وزیر بهداشت اسپانیا در یک کنفرانس خبری همزمان با اعلام مقررات جدیدی که از چند روز آینده اجرایی می شود، گفت: سلامت مادرید، سلامت اسپانیا است.

وی افزود: مادرید بیش از سه میلیون جمعیت دارد و ۹ بخش حومه آن دستکم هر یک ۱۰۰ هزار ساکن دارد و این محدوده برای سفرهای غیرضروری بسته می شود. مردم فقط برای کار، مدرسه و مراجعه به پزشک یا خرید می توانند از آن خارج شوند اما برای اهداف تفریحی این مرز بسته است. همچنین رستوران ها و کافه ها از ساعت یازده شب به بعد تعطیل هستند و پارک ها و زمین های بازی بسته می شوند.

همچنین اجتماعات به ۶ نفر محدود می شود. در هر ۱۰۰ هزار هفر در مادرید ۷۳۵ نفر به کرونا مبتلا هستند. در مجموع تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور ۷۶۹ هزار و ۱۸۸ مورد است که بالاترین رقم در بین کشورهای غرب اروپا است و تاکنون ۳۱ هزار و ۷۹۱ نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته اند.

بعلاوه مجلس منطقه ای محافظه کار در اسپانیا پیشنهاد قرنطینه محلی در ۴۵ منطقه عمدتا فقیرنشین را، که دارای بیشترین جمعیت مهاجران است، ارائه داده است.

آلمان که روز سه شنبه برای دومین بار در روز بالاترین نرخ ابتلا را از آوریل گذشته تاکنون داشت و دو هزار و ۵۰۳ مورد جدید ابتلا در این کشور ثبت شده ۱۱ منطقه در کشورهای اروپایی را در فهرست مناطقی قرار داده که خطر قرار گرفتن در معرض ابتلا به کووید-۱۹ در آنها بالا است و در عین حال هشدار سفر به بخش های از بلژیک را گسترش داده و اکنون این هشدارها شامل همه مناطق این کشور می شود.

همچنین در کشورهایی مانند استونی، ایرلند، لیتوانی، رومانی، اسلوونی، مجارستان و کرواسی برخی مناطق به عنوان مناطق پرخطر اعلام شده است. اعلام منطقه پرخطر در نتیجه افزایش میزان ابتلا به بیش از ۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در یک هفته انجام می شود و به طور معمول این اعلام به دنبال دستور وزارت خارجه درباره هشدار سفر  صورت می گیرد.

موسسه رابرت کخ در گزارش روز چهارشنبه خود درباره بیماری های عفونی اعلام کرد همه مناطق فرانسه به جز منطقه «گراند اِست» جزو مناطق خطر است. کل منطقه ایسلند به علاوه ولز و شمال ایرلند نیز منطقه پرخطر اعلام شده است.

سازمان جهانی کار روز چهارشنبه اعلام کرد دستکم ۴۳ میلیون شغل در آمریکای لاتین به دلیل کرونا از دست رفته است. کوبا اعلام کرده  قرنطینه در هاوانا، پایتخت، را که از اول سپتامبر اجرا کرده بود بر می دارد.

 آفریقای جنوبی اعلام کرده مرزهای خود را به روز کشورهای آفریقایی باز می کند اما مانع ورود گردشگر از ۵۰ کشور دارای نرخ ابتلای بالا از جمله بریتانیا، فرانسه، هند، روسیه و آمریکا می شود. در استرالیا، ایالت ویکتوریا به عنوان پرجمعیت ترین ایالت این کشور، ۱۵ مورد جدید ابتلا و دومورد مرگ را گزارش داده که شمار جان باختگان را در این ایالت را به ۸۰۰ نفر و در آمار ملی به ۸۸۸ نفر افزایش داده است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید -۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.