کد خبر: ۳۰۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اعلام کرد:

با قله و پیک جدیدی از کرونا روبرویم/ مرگ 103 شاهرودی در اثر کرونا/ گذر یک‌سوم کرونایی‌ها به ICU

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با اشاره به روند صعودی ابتلا به کروناویروس در کشور و استان گفت: شاهد یک قله و پیک جدید در مواجه با کووید19 هستیم.

دکتر رضا چمن در جلسه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان ضمن هشدار به عموم هموطنان در خصوص رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: در هفته‌های اخیر شاهد سیر صعودی ابتلا به بیماری در سطح کشور و استان سمنان بوده و در صورت عدم رعایت موارد و مسائل بهداشتی، متاسفانه آمار به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت.

این متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه این موج جدید ابتلا به بیماری کرونا، پیش رونده و در ادامه موج‌های قبلی است خاطرنشان کرد: این موج پیش‌رونده به‌گونه‌ای است که امروز به مرحله‌ای رسیده که با یک قله و پیک جدید از این بیماری همه‌گیر مواجه هستیم.

دکتر چمن با اشاره به آخرین وضعیت کروناویروس در جمعیت تحت‌پوشش علوم پزشکی شاهرود اضافه کرد: به نسبت جمعیت، میزان بروز و ساختار سنی جامعه تحت پوشش، شاخص‌ها در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود کماکان مطلوب ارزیابی می‌شود.

مرگ 103 نفر در شاهرود

وی شمار مبتلایان قطعی در شهرستان‌های تحت‌پوشش این دانشگاه را یک‌هزار و787 نفر اعلام کرد و افزود: تا صبح امروز 8 مهرماه، یک‌هزار و ۷۸۷ بیمار مثبت قطعی در دو شهرستان شاهرود و میامی شناسایی شده که متاسفانه تاکنون 103 نفر در اثر این بیماری نیز جان باخته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود ، نرخ مرگ و میر در بین مبتلایان قطعی در این دانشگاه را کمتر از ۶ درصد اعلام و اظهار کرد: ‌بیش از ۸۰ درصد فوت شدگان در بیمارستان شاهرود بیماری مزمن زمینه ای داشته اند .

این متخصص همه‌گیری،  متوسط سن فوت شدگان شاهرودی را  ۷۳ سال اعلام و تصریح کرد: بالا بودن درصد سالمندی و بیماری‌های مزمن زمینه ای در این افراد، یکی از دلایل افزایش نرخ مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری کووید19 است.

احتمال بالاتر بودن نرخ مرگ و میر کرونایی‌ها در استان سمنان

 وی با اشاره به جمعیت بالای سالمندان در استان سمنان گفت: در استان سمنان به دلیل بالا بودن نسبی، جمعیت سالمندان، می‌توان انتظار نرخ مرگ و میر بیشتری داشت اگرچه تا به امروز شاخص‌ها، شاخص‌های مطلوبی بوده است.

دکتر چمن از روند افزایشی ابتلا در سه هفته اخیر خبر داد و اظهار کرد: تاکنون بیش از ۷ هزار و 700 نفر مراجعه با تشخیص کرونا به مراکز درمانی دانشگاه شاهرود مراجعه که یک‌هزار و ۸۸۰ نفر از این افراد بستری شدند.

گذر 30درصد کرونایی‌های شاهرود به آی سی یو می افتد

این پزشک متخصص همه گیری با اشاره به نیاز بخش زیادی از مبتلایان به خدمات آی سی یو ادامه داد: ۳۰ درصد از بستری شدن و مبتلایان قطعی به کرروناویروس در شاهرود از خدمات آی سی یو برخوردار شدند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ بیمار با تشخیص کرونا در بیمارستان امام حسین شاهرود بستری هستند ادامه داد: مبتلایان به کووید19 در دو شهرستان تحت پوشش علوم پزشکی شاهرود در بیمارستان امام حسین بستری هستند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی مدافعان سلامت خاطرنشان کرد: ‌تامین انگیزه نیروی انسانی به واسطه فشار سنگین کاری و رنج‌های وارد آمده، خستگی و فرسودگی و کمبود شدید منابع مالی جهت تامین مطالبات و نیازمندی‌ها مهمترین مشکلات ماست.

این عضو ستاد استانی مقابله با کروناویروس با تمجید از همکاری استاندار و دیگر مسوولان استانی افزود: ‌ وحدت رویه و همراهی مطلوب و شایسته تحسین با محوریت شخص استاندار، در بین تمامی مسئولان و فرمانداران در بحث مقابله با مدیریت کرونا به وجود آمده است و این روند همچنان استمرار دارد.

دکتر چمن با اشاره به لزوم همکاری بیشتر مردم با مدافعان سلامت از طریق رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت افزود: بیشتر از گذشته نیازمند همراهی و همکاری ویژه و مطلوب همشهریان و هم استانی های عزیز در بحث مقابله با بیماری کرونا هستیم.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به خطر توامان شدن دو بیماری ویروسی کرونا و آنفولانزا گفت: امیدواریم باتوجه به گزارش‌های اولیه‌ای که از کشورهای مختلف داریم، به دلیل اعمال روش‌های پیشگیری از کرونا، مشکلات مواجه با آنفولانزا در سطح کشور و استان کمتر باشد.