کد خبر: ۳۰۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۶

مساوی شدن برای ابرقدرتی مانند آمریکا نه صرفاً یک باخت بلکه افتضاح است

بیستمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «مثلث چالش های سرنوشت ساز برای آمریکا» به میزبانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی برگزار شد.
مصطفی مصلح زاده عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه در این نشست در سخنانی گفت: تعاملات بین‌المللی، بر مبنای قدرت برتر پایه‌ریزی شده است و بازیگرانی که می‌خواهند در عرصه بین‌الملل نقشی بیافرینند باید قواعد آن را بپذیرند. آمریکا با استفاده از ابزارهای مختلفی سعی در فشار آوردن بر دیگر کشورها و وادار کردن آن‌ها به رعایت این قواعد و نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی دارد. آمریکا برای دولت‌هایی که نمی‌خواهند تسلیم این بازی و قواعد آن شوند، روش هایی را پیاده‌سازی می‌کند که از جمله این روش‌ها می‌توان به تلاش برای روی کار آمدن حکومتی سر به زیر و تابع قواعد این بازی اشاره کرد و در صورتی که این موضوع محقق نشود، از ابزار تحریم و فشار استفاده می‌کند.

وی افزود: ابرقدرت برای دولتی که تسلیم نشده است، فرآیند تحریم را پیاده سازی می‌کند و در صورتی که دولت تسلیم نشود از فشار رسانه ای استفاده می‌کند. در فشار رسانه‌ای دولتی که نمی‌خواهد تسلیم شود، از سوی رسانه‌هایی که ذیل نفوذ و سلطه ابرقدرت قرار دارند، مورد حمله قرار می‌گیرد. حجم اتهاماتی که حتی از سوی خود ابرقدرت صورت می‌گیرد به کشور خواهان ایستادگی وارد شده و در رسانه‌ها محکوم می‌شود. ابرقدرتی چون آمریکا در صورتی‌که نتواند با این ابزار به اهداف خود دست پیدا کند، نهادهای بین‌المللی و متحدانش را به فشار بر کشور وادار می‌کند. ایالات متحده این کار را با صدور قطعنامه‌ها و محکومیت‌ها علیه کشورها انجام می‌دهد؛ با استفاده از همین اتهام‌ها 47 کشور در شورای حقوق بشر ایران را محکوم کرده اند.

مصلح زاده گفت: در موضوع هسته‌ای ایران از 2006 به بعد، اتهام ایران بود که گزارش به شورای امنیت نمی دهد و ممکن است بمب هسته‌ای بسازد، اما هیچ سندی وجود ندارد که ایران اقدامی برای ساخت بمب هسته‌ای انجام داده است. علی رغم این که ایران حق داشت فناوری هسته ای داشته باشد، گفتند ایران حق ندارد انرژی هسته ای داشته باشد، آن هم با اتکا به احتمالی که هیچ سندی برایش وجود نداشت. این رفتار سیستم با ایران را با رفتار سیستم با دیگر کشورها مانند رژیم صهیونیستی و دیگر کشورها مقایسه کنید و نقش آشکار عدالت و برابری را شاهد باشید!

به گفته وی، مساوی شدن برای ابرقدرتی مانند آمریکا نه صرفاً یک باخت بلکه افتضاح است و آمریکا وارد هیچ جنگی نمی‌شود مگر آن که اطمینان یابد پیروز است و اصلا بر همین اساس هیچ گاه وارد جنگ با ایران نشد. حمله به منطقه سبز بغداد و حمله به پایگاه‌های آمریکایی از جمله عین الاسد که به مثابه خاک این کشور اهمیت دارند، نشانه‌ای از افول همان آمریکایی است که به عنوان یک ابرقدرت شکست ناپذیر مطرح بود. اکنون ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر تمامی این آیتم‌های مهلک و حفظ مقاومت و پایداری، نشانی از افول یک ابرقدرت و نمایانگر شکستی مفتضحانه برای سردمداری هژمون آمریکایی است.

 همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info  و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس @usdecline مراجعه نمایند.