کد خبر: ۳۰۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۵

محمود صادقی: مشکلات ما بیشتر در داخل کشور ریشه دارد تا سیاست خارجی

نماینده سابق مجلس درخصوص پیش‌بینی خود از نتایج انتخابات آمریکا می‌گوید: کاندیدایی که وعده بازگشت به برجام را می‌دهد می‌تواند بر فضا موثر باشد. من عقیده دارم مشکلات ما بیشتر در سیاست داخلی و در داخل کشور ریشه دارد تا سیاست خارجی.
محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درخصوص پیش‌بینی خود از نتایج انتخابات آمریکا می‌گوید: کاندیدایی که وعده بازگشت به برجام را می‌دهد می‌تواند بر فضا موثر باشد. اما دلخوش کردن به تغییرات کاخ سفید در شان جمهوری اسلامی نیست و ما باید مسائل و مشکلاتمان را خود حل کنیم. من عقیده دارم مشکلات ما بیشتر در سیاست داخلی و در داخل کشور ریشه دارد تا سیاست خارجی.

محمود صادقی آینده در پاسخ به این سوال که تا انتخابات آمریکا یک ماه فاصله داریم، پیش‌بینی شما از این انتخابات چیست و چه تاثیری بر ایران خواهد داشت؟ اظهار داشت: پیش‌بینی گرایش انتخاب‌کنندگان و نتیجه انتخابات برای ما که از جامعه آمریکا دور هستیم، بسیار سخت است. با توجه به فرازونشیب‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، آقای بایدن فعلا در صدر است، ولی با توجه به پیچیدگی نظام انتخاباتی آمریکا و دخالت تاثیرگذار آرا الکترال نتیجه نظرسنجی‌ها نمی‌تواند قابل اتکا باشد، بخصوص رفتار غیرقابل پیش‌بینی ترامپ که نمی‌توانیم نتیجه قطعی را پیش‌بینی کنیم. ولی نظام سیاسی آمریکا راهبرد‌های کلانی دارد که با تغییر احزاب و برنده شدن کاندیدای این حزب و آن حزب تغییری نمی‌کند. رویکرد سلطه گرانه و استکباری آمریکا در هر دو حزب دیده می‌شود، ولی در این دوره رفتار ترامپ چندان مبتنی بر رویکرد حزبی نیست و بیشتر فرد گرایانه است و موجب ایجاد مشکل برای نظام جهانی شده است.

وی افزود: عدم انتخاب ترامپ آمریکا را به نظم سابق نظام بین‌الملل برمی‌گرداند. یکی از این توافقات بین‌المللی برجام است و نامزد دموکرات‌ها چند بار با صراحت به این نکته اشاره کرده است. اگرچه ما یاد گرفته‌ایم که نباید منتظر تغییرات در واشنگتن باشیم، اما در عین حال این تحول می‌تواند بر فضای سیاسی داخلی موثر باشد. طبیعی است که کاندیدایی که وعده بازگشت به برجام را می‌دهد می‌تواند بر فضا موثر باشد. اما دلخوش کردن به تغییرات کاخ سفید در شان جمهوری اسلامی نیست و ما باید مسائل و مشکلاتمان را خود حل کنیم. من عقیده دارم مشکلات ما بیشتر در سیاست داخلی و در داخل کشور ریشه دارد تا سیاست خارجی. ما باید تقویت انسجام ملی را در دستور کار داشته باشیم و محور همبستگی را در ایران و ایرانی و منافع ملی قرار بدهیم و ایرانیان را در حاکمیت سهیم کنیم تا هیچ فشار خارجی کشور ما را متزلزل نکند. در مواجهه با بیگانگان قبیله گرایی می‌تواند بسیار مخرب باشد.

وی در مورد اینکه آیا انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند فضای تحریمی اقتصاد ایران را متشنج‌تر کند؟ آیا انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند دامنه تحریم‌ها را گسترش دهد؟ گفت: تحریم‌ها از قبل بود و در زمان اوباما به توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها منجر شد. تحریم‌ها صرفا به ترامپ و دوره او مرتبط نیست. من می‌خواهم در این مساله هم باز به داخل اشاره کنم، برخی از تحریم‌های ما در حقیقت خودتحریمی است. مثلا در مورد اف‌ای‌تی‌اف و یا حتی تحریک آمریکایی‌ها به خروج از برجام و برخی از تحرکات جناحی داخل همه موثر بود. اگر سنگ‌اندازی‌های داخلی و برخی بی احتیاطی‌ها از فردای برجام شروع نمی‌شد و ما هوشمندانه‌تر عمل می‌کردیم به دست کسی، چون ترامپ بهانه نمی‌دادیم و با طیف تند روی آمریکایی و اسرائیلی هم افزایی نمی‌شد. به جای هوشمندی، خروج آمریکا از برجام زمینه سازی شد. ما امروز به اصلاح سیاست‌های داخلی نیاز داریم. باید ضمن اینکه حق رقابت در بین جناح‌های سیاسی محترم شمرده می‌شود در مسائلی که به منافع ملی مربوط است با احتیاط بیشتر و همگرایی به شکل مجموعه نظام عمل شود.

صادقی درخصوص اینکه پیش‌بینی شما از ایران بعد از انتخاب مجدد ترامپ چیست؟ تصریح کرد: سناریو‌های متعددی محتمل است، من نمی‌توانم تحلیل زیادی داشته باشم و عمدتا به دلیل عدم پیش بینی نتیجه انتخابات نمی‌توانم نظر قطعی بدهم. فضای سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ باید با شور و نشاط سیاسی بالایی برگزار شود تا هر رییس جمهوری که در آمریکا برنده می‌شود از این سیگنال‌ها تاثیر بگیرد. اما حضور رییس جمهوری ضعیف بدون پایگاه مردمی آن‌ها را برای ادامه دادن به فشار بر ایران ترغیب می‌کند. پادزهر سیاست‌های آمریکایی اتخاذ سیاست‌هایی است که موجب همبستگی ملی شود تا برای بیشتر کردن فشار‌ها طمع نکنند، مگر اینکه حرکت‌های غیر شفافی پشت پرده رخ دهد که برای منافع ملی کشور نگران کننده است.

منبع: شفقنا