کد خبر: ۳۰۷۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۳

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه ششم مهرماه ۹۹

شاخص بورس با ریزش ۳۴ هزار واحدی در ابتدای معاملات امروز بار دیگر مقاومت ۱.۶ میلیونی را از دست داد و حالا شاهد یک بازار سراسر قرمزرنگ هستیم. اتفاقی که باعث شده آژیر خطر در اغلب گروه‌ها از جمله محصولات شیمیایی، بانک‌ها، فلزات اساسی، صندوق‌های ETF، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و پالایشگاه‌ها به صدا دربیاید
شاخص بورس امروز کار خود را با ریزش ۳۴ هزار واحدی آغاز کرد و دوباره مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را از دست داد. امروز یکشنبه ششم مهرماه، شاخص بورس در ابتدای ساعات معاملات ۲.۱۱ درصد ارزش خود را از دست داده و در کنار عقب‌نشینی ۶۵ صدم درصدی شاخص هم‌وزن، نشان می‌دهد امروز وضعیت شرکت‌های بزرگ به مراتب خراب‌تر از شرکت‌ها کوچک‌است. در ابتدای معاملات نماد‌های فارس، فولاد، فملی، وغدیر، شبندر و کگل بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص دارند و تاپیکو تنها نماد حامی شاخص بورس است.  

 

نقشه بازار دوباره قرمز شد

از مجموع ۳۰۳ نماد قابل معامله بورسی در ابتدای ساعات معاملات امروز، ۲۷۱ نماد با کاهش قیمت روبرو شده اند و تنها ۳۲ نماد سبزرنگ هستند. همچنان از مجموع ۲۰۱ نماد فرابورسی، ۱۵۵ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و ۴۶ نماد با بازدهی روزانه مثبت به استقبال سهامدارانشان آمده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد تقریبا ۹۰ درصد شرکت‌های بورسی امروز قرمزرنگ هستند و رنگ نقشه بازار را به کلی تغییر داده‌اند.

 
            نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه ششم مهرماه (برای مشاهده در                     ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه سراسر قرمزرنگ بازار نشان می‌دهد امروز هیچ گروهی نتوانسته از کاهش قیمت سهام جان سالم به در ببرد. حتی گروه محصولات شیمیایی که به سبز بودن در بازار قرمز معروف است، امروز هم‌رنگ بقیه گروه‌ها شده. تنها نماد‌های پترول و تاپیکو بدون نوسان نسبت به روز گذشته باقی مانده‌اند و بقیه نماد‌ها مثل شگویا، آریا، فارس، زاگرس، نوری، شپدیس و... صف فروش دارند. بانکی‌ها همگی در کنار هم به صف فروش رفته‌اند و دی تنها نماد سبزرنگ بین آن‌ها است. فلزات اساسی، صندوق‌های ETF سهامی، سرمایه‌گذاری‌ها و پالایشگاه‌ها همگی قرمز رنگ هستند و به سختی می‌توان در بینشان نماد مثبت پیدا کرد. در بین گروه استخراج کانه‌ها صرفا کدما و حق تقدم آن به محدوده مثبت راه پیدا کرده کرده‌اند.  

 

۳۰۰ نماد در صف فروش

۶۰ درصد بازار سرمایه صف فروشی به اندازه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شاهد هستند. امروز شپنا هم به جمع بزرگترین صف‌های فروش بازار پیوست تا در کنار شتران آژیر خطر را برای پالایشگاه روشن کند. بررسی وضعیت صفوف فروش در ابتدای معاملات امروز یکشنبه ششم مهرمان نشان می‌دهد وملی مثل روز‌های گذشته با صف ۴۱۰ میلیارد تومانی در مقام اول بزرگترین صف‌های فروش قرار دارد و شپنا با صف فروشی به حجم ۱۴۵ میلیون سهم و ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان مقام دوم را از آن خود کرده است. خگستر صف فروش ۳۶۰ میلیارد تومانی دارد و در پس آن‌ها ثشاهد، انرژی ۳، شتران، ثعمرا، لپارس، غنوش، خساپا، کرمان و خودرو بزرگترین صفوف فروش را دارند.  

فهرست باارزش‌ترین صفوف خرید امروز تفاوتی با روز گذشته ندارد. عرضه اولیه وسپهر آن بالای بالا ایستاده و برای خرید آن به اندازه ۶۷۰ میلیارد تومان صف کشیده‌اند. بانک دی با صف ۲۸۰ میلیارد تومانی در مقام دوم و پترول با ۹۰ میلیارد تومان در مقام سوم بزرگترین صفوف خرید قرار دارد. هرچند صف خرید پترول بعد از مدت کوتاهی از بین رفت. توریل، شاروم، شکربن، ولپارس، کدما، رافزا، وتوس و وتوشه دیگر صفوف خرید ارزشمند بازار را تشکیل می‌دهند. در ابتدای معاملات امروز تنها ۴۰ نماد صف خرید دارند که بخض عمده آن‌ها نماد‌هایی هستند که به تازگی وارد بازار و عرضه اولیه شدند. ارزش صفوف خرید هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که نیمی از این رقم مربوط به صف خرید وسپهر است.  

 

شستا امروز بازگشایی نمی‌شود

انتشار پیام ناظر با موضوع افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب، باعث شد امروز خیلی از سهامداران درباره بازگشایی شستا به اشتباه بیافتند. در این پیام که مربوط به فروش سهام بانک ملت توسط شستا است، آمده نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا ۱) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب، متوقف گردید. نماد مذکور حداکثر تا ساعت ۱۰ روز معاملاتی جاری با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. ناظر بازار در پیامی جداگانه اعلام کرده ارسال پیام در خصوص افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب در نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به صورت خودکار و با توجه به اطلاعیه منتشر شده در سایت کدال به سامانه معاملات ارسال شده است و نماد مذکور امروز بازگشایی نمی‌شود.