کد خبر: ۳۰۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۹

قصد چین برای خنثی کردن انتشار کربن تا ۲۰۶۰

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین اعلام کرده است که کشورش قصد دارد تا قبل از سال ۲۰۳۰ میلادی روند کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای را شروع کند و از نظر تصاعد این گازها تا سال ۲۰۶۰ به سطح خنثی برسد.
به گزارش ایسنا، شی این برنامه را هنگام ایراد سخنرانی ویدئویی از پکن در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تشریح کرد.

این تصمیم، گام قابل توجهی در نبرد علیه تغییرات اقلیمی تلقی می شود، به خصوص که چین با سهمی ۲۸ درصدی، جزو تولیدکنندگان بزرگ دی اکسید کربن در جهان است.

با توقف مذاکرات جهانی و تعویق کنفرانس "سی او پی ۲۶" تا سال ۲۰۲۱، انتظار زیادی برای پیشرفت در این زمینه در مجمع عمومی وجود نداشت.

با این حال رئیس جمهوری چین با این اعلامیه مجمع عمومی سازمان ملل را غافلگیر کرد.

او از همه کشورها خواست روند بازسازی اقتصادی در پی همه گیری ویروس کرونا را با کمک برنامه های سازگار با محیط زیست دنبال کنند.

شی در ادامه گفت: هدف ما این است که انتشار دی اکسید کربن تا قبل از ۲۰۳۰ از نقطه اوج بگذرد و تا پیش از ۲۰۶۰ از نظر تصاعد کربن به سطح خنثی برسیم.

چین تا پیش از این می گفت تولید دی اکسید کربن این کشور حداکثر تا ۲۰۳۰ از نقطه اوج خواهد گذشت و اما از تعهد به برنامه ای درازمدت خبر نداده بود.

تصاعد گازهای گلخانه ای چین در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ادامه یافت و این در حالی بود که بیشتر جهان شروع به کاهش مصرف سوخت های فسیلی کرد.

درحالی که بحران کووید-۱۹ در بهار امسال باعث سقوط ۲۵ درصدی انتشار کربن در چین شد اما تا ماه ژوئن با از سرگیری فعالیت کامل نیروگاه های زغال سنگ، کارخانه های سیمان سازی و سایر صنایع سنگین تصاعد گازهای گلخانه ای دوباره افزایش یافت.

هر چند ناظران بر این باورند که چین با اعلام این برنامه در مقطع حاضر سعی دارد از اکراه آمریکا در رسیدگی به مساله تغییرات اقلیمی سود ببرد اما بیشتر ناظران موافقند که این اعلامیه گامی قابل توجه است، دست‌کم به این دلیل که چین نقش مهمی در تامین مالی پروژه های سوخت فسیلی در اطراف جهان دارد.

در سال ۲۰۱۴، شی و رئیس جمهوری وقت آمریکا باراک اوباما در مورد تغییرات اقلیمی به توافقی غیرمنتظره دست یافتند که از جمله یکی از پایه های توافق اقلیمی ژانویه ۲۰۱۵ پاریس شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، اعلامیه امروز همچنین خبر خوش بزرگی برای اتحادیه اروپاست که رهبران آن اخیرا رئیس‌جمهور شی را به برداشتن دقیقا همین گام به عنوان بخشی از حرکتی مشترک برای کاهش انتشار کربن ترغیب کردند و این نشان می‌دهد که اقدامات جهانی برای مهار تغییرات اقلیمی به‌رغم تلاش های دونالد ترامپ و ژائر بولسونارو (رئیس جمهوری برزیل) در دوره منتهی به نشست سال آینده سی او پی ۲۶ در گلاسکو زنده است.