کد خبر: ۳۰۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۱

قالیباف: فرزندان سردار سلیمانی هنوز با شهادت پدرشان کنار نیامده اند /ممکن بود سلیقه سیاسی فردی را نپسندد ولی ارتباطش را با او قطع نمی کرد

ایسنا نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مهم ترین موضوع در دوران دفاع مقدس که شخصیت رزمنده و فرماندهان ما را شکل داد ایمان فرماندهان و بچه ها به سنت های الهی بود.
محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه تلویزیونی "روایت حبیب" ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس، بیان کرد: همه ما و ملت ما چه آن هایی که بعد دوران دفاع مقدس به دنیا آمدند و چه افرادی که در دفاع مقدس بودند مدیون شهدا و جانبازان هستیم. ما هیچکدام یکدیگر را از قبل نمی شناختیم. در عملیات فتح المبین بنده اولین بار حاج قاسم را دیدم در حد اینکه ایشان آقای سلیمانی هستند. از عملیات بیت المقدس باهم دیگر خیلی آشنا شدیم. بعد دوران دفاع مقدس نیز این ارتباط تنگاتنگ ادامه یافت.

وی در ادامه اظهار کرد: اولین آشنایی در دوران دفاع مقدس و در جبهه بود. در دوران دفاع مقدس واقعا شایسته پروری و شایسته سالاری بود. متاسفانه این امر امروز در سیستم های مدیریتی یا نیست یا ناقص و ضعیف است. آنجا چون میدان عمل بود افراد در میدان عمل انتخاب می شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: فرماندهان در شرایط سخت در میدان ایستاده بودند. در جبهه فرهنگ بیا و برو متفاوت با تمام دنیا بود. صبح عملیات همه بچه های رزمنده چه در خط موفق شده بودند و چه نه؛چه فرمانده لشکر و چه تک نفر همه کنار هم پشت خاک ریز بودند. شهید سلیمانی در عملیات فتح المبین بروز و ظهور پیدا کرد. لشکر ثارالله که فرماندهی آن با حاج قاسم بود یکی از تاثیر گذار ترین لشکرها بود. ایشان یکی از فرمانده های سرشناس دوران جنگ هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: همه ویژگی ها و شخصیت حاج قاسم در دوران دفاع مقدس شکل گرفت. حاج قاسمی که در ۶۳ سالگی به شهادت رسید با حاج قاسمی که در ۲۵ سالگی به شهادت رسید مراحلی را طی کرد.
شخصیت حاج قاسم در سه دهه شکل گرفت. اولی در دوران دفاع مقدس بود که اساس چهارچوب شخصیت حاج قاسم را شکل داد. دهه بعدی مربوط به فعالیت ایشان در شرق کشور بود. بیش از دو دهه هم با تجربه دوران دفاع مقدس شخصیت ایشان برجسته تر شد.

وی افزود: مهم ترین موضوع در دوران دفاع مقدس که شخصیت رزمنده و فرماندهان ما را شکل داد این بود که فرماندهان و بچه ها باور داشتند به سنت های الهی و به آن ایمان داشتند. یعنی ایمان داشتند نمی گفتند حزب بعث و صدام و فرانسه چی دارد این ها موضوع ما نبود. هدف ما این بود هرچه داریم گرچه قلیل جمع کنیم و به دشمن بتازیم.خداوند نیز پیروزی را به ما وعده داده است. این فرهنگ حاج قاسم را حاج قاسم کرد. سنت های الهی مبنای کار بود. اینکه ما می بینیم در نیروی قدس دوستان رزمنده ما که علیه رژیم صهیونیستی می جنگند چه شیعیان و چه اهل سنت به حاج قاسم عشق می ورزند به خاطر باورهایی بود که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات جهادی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شخصیت حاج قاسم در حوزه جنوب شرق کشور نیز مورد توجه بود. این منطقه با توجه به مشکلات و ناامنی، مردم دچار گرسنگی بودند که سردار سلیمانی در این حوزه هم تاثیرگذار بودند. امروز بسیاری از مناطق روستایی دارای برق و گاز هستند اما آن روزها شاهد مشکلاتی بودیم که حاج قاسم سلیمانی در این مناطق محروم اقدامات حائز اهمیتی انجام دادند.

وی افزود: در پی این سال‌هایی که گذشت حاج قاسم یاد گرفت و تجربه کرد. او در آن مناطق در دل روستاها و در دل مردم رفت و محرومیت‌ها را فهمید. او خود رنج کشیده و زحمت کشیده بود به همین دلیل ایشان از چهره‌های برجسته دفاع مقدس بودند. اثرگذاری ایشان را ما در میدان جنگ شاهد بودیم. هیچ‌کس نمی‌تواند نقش او را در طراحی‌ها و در والفجر ۸ نادیده بگیرد. هیچ‌کس نمی‌تواند عظمت او را در عملیات کربلای ۵ نبیند.

قالیباف ادامه داد: بگذارید خاطره‌ای برایتان بگویم. روزی حاج قاسم از فردی که در سیستان و بلوچستان رزمندگان ما را به شهادت رسانده بود خواست که در کرمان با ایشان دیدار کند. حاج قاسم به او وعده داده بود که در امان است. پس از اینکه صحبت آنها به پایان رسید حاج قاسم او را رها کرد و پای حرف خود ایستاد اگرچه بعدها آن فرد در یکی از درگیری‌ها کشته شد. اینها ویژگی‌های حاج قاسم است. او در دل‌ها رسوخ می‌کرد چون بامحبت بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی سردار سلیمانی بیان کرد: هیچ‌گاه فردی از دست او ناراحت نمی‌شد. حتی زمانی هم که به برخی افراد برای کار مردم تشری می‌زد دعوای او هم لذت‌بخش بود. مردم‌داری از دیگر ویژگی‌های ایشان بود. بر همین اساس همیشه می‌گفت اگر بخواهیم قطعه‌ای از بهشت را ببینیم باید به دفاع مقدس نگاهی بیندازیم چون در آن مقطع شاهد برادری، فداکاری، ایثار و محبت بودیم. هر تصمیم ایشان مبنای مردمی بودن داشت. گاهی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم آیا میان رزمنده‌ها فردی هست که ۴۰ سال بی‌وقفه مجاهدت کرده باشد. ایشان از سال ۶۰ تا لحظه شهادت خود مجاهدت کردند و پس از جنگ هم به کارهای سازندگی فعال بوده و از سوی دیگر به مقابله با شروری می‌پرداختند که از خارج از کشور اقداماتی را علیه ما انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: بسیاری حاج قاسم را در این چند ساله می‌شناسند اما ایشان همیشه خدمت کرد و قصد نداشت دیده شود. مکتب سلیمانی یعنی این. ایشان یک فرمانده شجاع ارشد و اثرگذار در دفاع مقدس بودند. حاج قاسم با چه چیزی هژمونی آمریکا را برهم زد؟ ایشان دشمن‌شناس بودند و با مردم‌باوری و اعتقاد به سنت الهی از سن تا مدیترانه مردم نه حکومت‌ها را پای انقلاب آوردند. نگاه سیاه سفید و شیعه و سنی نداشتند و هر که را به فرهنگ اهل بیت احترام می‌گذاشت را به پای کار می‌آوردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایشان با اعتقاد به سنت‌های الهی با مردم‌داری و با اخلاص ۲۰ سال آمریکا را در خلیج فارس زمین‌گیر کرد. البته باید بدانیم آن قاسم سلیمانی که در نوجوانی کفش به پا نداشت و در روستایی محروم به سر می‌برد این فرهنگ جماران و مکتب حضرت امام و اهل بیت او را پرورش داد و امروز شاهد مکتب سلیمانی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: ممکن بود سلیقه سیاسی فردی را نپسندد ولی ارتباطش را با او قطع نمی کرد. در همه فراز و نشیب های سیاسی همراه بود. گاهی بعضی رزمندگان سلیقه سیاسی دیگر پیدا می کردند ولی حاج قاسم ارتباطش را قطع نمی کرد اما هیچ موقع حاج قاسم از مواضعش که سرباز ولایت باشد و گوش به فرمان ولی باشد ذره ای تردید پیدا نکرد در عین حال ارتباطش را با افرادی که نظرات متفاوتی با او داشتند را حفظ می کرد. اگر فردی به خاطر مسائل مالی حاشیه نشین شده بود حاج قاسم به او سرمی زد. حتی گاهی از خودش مایه می گذاشت.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:حتی اگر از کسی ناراحت میشد و حرفی می زد فردا برای دلجویی به او زنگ می زد.حاج قاسم زنده بود ولی هیچ وقت برای خودش زندگی نکرد. همیشه برای انقلاب و اسلام و مردم زندگی کرد. حاج قاسم واقعا یک شهید زنده بود. غصه ما این چرا این فرهنگ و دستاورد بزرگ جبهه نتوانست بعد از جنگ بیاید فرهنگ سردار سلیمانی فرهنگ دفاع مقدس است.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه حاج قاسم در ابعاد مختلفی سختی کشید، بیان کرد: ما شاهد بودیم که جنگ تمام شد عده ای گفتند کی گفت بعد از فتح خرمشهر بجنگیم. اول دهه هفتاد در روزنامه ها قلم می زدند و فرهنگ غربگرایی که روح مبارزه در آن نبود را ترویج می دادند. عده ای می گفتند چرا پایان جنگ را بعد بیت المقدس اعلام نکردید. البته این حرف غلط بود.چرا که همان موقع نیز درست است که دشمن عقب نشینی کرد ولی در جبهه همه موقعیت های نظامی داخل خاک ما را نگه داشت.همان مسیری که امروز به کربلا می روند را گرفت در حقیقت آتش بس از لحاظ نظامی اصلا در آن زمان امکان پذیر نبود چراکه دشمن در موقعیت برتری از لحاظ نظامی قرار می گرفت.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های شخصیتی حاج قاسم، بیان کرد: بنده یکبار نزد ایشان رفتم و گفتم که بچه های مدافع حرم مظلومانه تشییع می شوند بیایین یک کاری کنیم شهدا اینگونه تشییع نشوند. حاج قاسم ایستاد و دیدیم بعد یک مدت تشییع شهدا مدافع حرم شکل گرفت. در خصوص شهدایی که ایرانی نبودند ایشان دغدغه داشت و دغدغه ایشان رسیدگی به خانواده‌های آنان بود. حاج قاسم در برابر تمام سختی ها ایستاد. ما شاهد بودیم عده ای در تهران شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر می دادند و معترض به حاج قاسم بودند اما اودست از مجاهدت برنداشت.

وی افزود: اینقدر شرایط سوریه سخت شد حتی بچه ها رزمنده آنجا ناامید شدند اما حاج قاسم ایستاد. حاج قاسم تا لحظه ای در سوریه مقاومت کرد که داعش در مرکز شهر دمشق تیراندازی می کرد اما درست تا اینجا که رسید یکباره دیدیم چه فرجی حاصل شد برنامه آمریکایی ها در منطقه که امنیت ماهم به خطر انداخته بود نقشه برآب شد و داعش کنار رفت.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه اخلاص شهید سلیمانی باعث زنده نگهداشتن یاد او در دل ها بعد از شهادت ایشان شده است، تصریح کرد: ایشان مردی بود که در دنیا بود ولی هیچ وقت برای دنیا زندگی نکرد. امروز که جسمش اینجا نیست اخلاص و عمل او هست. آیا مانند تشییع جنازه ایشان در تهران را سراغ داریم. بغداد و نجف و کربلا و اهواز را نگاه کنید. در سرتاسر کشور ۴۰ روز عزا برپا بود. امروز خانه هر شهیدی میروی برای شهید سلیمانی گریه می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هر جمعه که تهران بود بعد از ظهر ها در خانه خود و در کنار خانواده یک روضه می خواندند. باور کنید هنوز بچه های حاج قاسم نتوانستند با این موضوع کنار بیایند. اینقدر حاج قاسم به این بچه ها محبت می کرد. هنوز تشنه محبت پدر هستد.شهید سلیمانی همه وقت و جان خود را وقف مردم کرد. با این سه ویژگی پیش رفت و به شهادت رسید و سید الشهدا مقاومت اسلامی نام گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: ما شاهد بودیم شهید بهشتی در ابتدای انقلاب با چه مظلومیت از بین ما رفتند. ولی خون شهید بهشتی ریشه نفاق را از کشور کند. معلوم نبود اگر خون شهید بهشتی نبود چه بر سر کشور می آمد. بنده نیز قول می دهم خون و اخلاص شهید سلیمانی که تمام قد در برابر دستگاه استکبار ایستاد و هیبت آمریکا را شکست در گام دوم انقلاب ریشه غربگرایی و غرب زدگی را خواهد کند.