کد خبر: ۳۰۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۰

کلان‌شهرهای اروپایی؛ کانون جدید گسترش کرونا

همزمان با هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطر گسترش کرونا در اروپا، مقامات برخی کشورهای قاره سبز از اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای مقابله با این بحران خبر دادند.
به گزارش ایرنا، با ادامه و گسترش شیوع جهانی ویروس کرونا، تلاش‌ها برای تولید واکسن کرونا در سراسر جهان همچنان ادامه دارد؛ به دنبال اعلام رییس جمهوری روسیه در دستیابی این کشور به واکسن کرونا که نخستین کشور جهان در این زمینه بود و نیز موفقیت‌هایی که در دیگر نقاط از جمله فرانسه و چین به دست آمد، در تازه‌ترین اقدام و با وجود هشدار مقام‌های بهداشتی آمریکا درباره تعجیل در تولید و عرضه واکسن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در تاکتیکی انتخاباتی وعده داده که واکسن کرونا تا سه تا چهار هفته آینده آماده می‌شود.

با این حال با افزایش جهانی شمار مبتلایان ویروس کرونا در هفته های اخیر سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که اروپا در پاییز با افزایش مرگ و میر کرونا مواجه خواهد شد. در همین راستا موج جدید همه گیری کرونا در مناطق مرکزی و جنوبی اروپا به نگرانی های در این خصوص دامن زده است.

محدودیت‌های گسترده در مونیخ برای جلوگیری از کرونا

شهرهای بزرگ آلمان از جمله مونیخ مرکز ایالت بایرن در این روزها به کانون همه گیری کرونا تبدیل شده اند و این نگرانی وجود دارد که در صورت مهار نشدن اوضاع، موج دیگری از این همه گیری سراسر کشور را درگیر کند. از این رو مقامات این ایالت تصمیم گرفته اند محدودیت ها را تشدید کرده و فعالیت های روزمره مردم را محدود کنند.

همانطور که مدیریت بحران شهر روز دوشنبه تصمیم گرفت از روز پنجشنبه محدودیت هایی در این شهر اعمال می شود از جمله اینکه تجمع بیش از ۵ نفر ممنوع بوده و جشن های خصوصی محدود می شود. همچنین استفاده از ماسک در مکان های عمومی الزامی است. «مارکوس زودر» رئیس حزب سوسیال مسیحی (CSU) و نخست وزیر ایالت بایرن می خواهد که در تمام نقاط قرمز ایالت استفاده از ماسک در فضاهای عمومی اجباری شود. این در حالی است که علاوه بر مونیخ، شهر وورتسبورگ نیز شرایط بحرانی دارد.

در مونیخ هر هفته ۵۶.۱ نفر ابتلای جدید در هر ۱۰۰ هزار نفر ثبت می شود و این بدان معنی است که پایتخت بایرن با بیش از یک میلیون نفر جمعیت، در معرض شدیدترین میزان همه گیری قرار دارد. این در حالی است که در شهر کلن این میزان در بعد از ظهر دوشنبه ۳۴.۷ بوده و با این حال مقامات کلن با اعلام هشدار خواهان تشدید نظارت ها بر رعایت محدودیت های اجتماعی شده اند. میزان ابتلا در هامبورگ ۲۱.۴ و در برلین ۲۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر ثبت شده است. هر چند در برلین در مناطقی از جمله «فریدریش-کرویتزبرگ» وضعیت خطرناکرتر شده و این مقدار به ۴۸.۶ نفر رسیده است.

اوضاع در مونیخ به ویژه نگران کننده تر است زیرا هیچ مکان دیگری مانند یک مدرسه یا جشنواره مسئول این افزایش نبوده، اما افزایش ابتلا در گروه های مختلف همچنان رخ می دهد. این نگرانی وجود دارد که دیگر در آینده زنجیره های آلودگی قابل ردیابی نباشد و ویروس کرونا از مونیخ به سراسر کشور گسترش یابد. به گفته رئیس حزب سوسیال مسیحی، ارتش آلمان باید با پیگیری های انجام شده از بخش بهداشت مونیخ پشتیبانی کند.

مقامات این شهر می خواهند با وجود افزایش آلودگی ها، مدارس و مهدکودک ها را باز نگه دارند و در عین حال 'تعداد افرادی را که می توانند همزمان در یک مکان باشند را به شدت کاهش دهند. این شامل محدود کردن جلسات در فضاهای عمومی به عنوان مثال در میادین، ​​پارک ها یا رستوران ها به پنج نفر است.

به عنوان یک اقدام دیگر، حداکثر ۲۵ نفر در مکان های سرپوشیده و ۵۰ نفر برای مهمانی های در فضای باز جهت جشن های خصوصی مانند تولد، عروسی یا مراسم خاکسپاری تعیین شده است.

زودر ادامه داد که نیاز به ماسک در مکان های عمومی باید در سایر نقاط نیز اعمال شود. وی همچنین راه حل های منطقه ای را برای بازارهای کریسمس پیشنهاد کرد.

رئیس حزب سوسیال مسیحی همچنین از هواداران بایرن مونیخ خواست تا از سفر برای تماشای بازی تیمشان در سوپرجام باشگاه های اروپا مقابل تیم سویا در بوداپست خودداری کنند. وی گفت با توجه به تعداد بالای ابتلا در پایتخت مجارستان، نگرانی وجود دارد، از این رو هوادارانی که به بوداپست سفر کنند ملزم به رعایت قرنطینه بوده و در صورت نقض این الزام، مجازات خواهند شد. طبق برنامه های فعلی ، ۲۱۰۰ هوادار بایرن می خواهند به بوداپست سفر کنند.

قرنطینه کامل مناطقی در مادرید

مادرید در حال حاضر یکی از بدترین مناطق اروپا از نظر گسترش ویروس کرونا است. از این رو مقامات این کشور اکنون تصمیم به اعمال محدودیت های برای حدود ۸۵۰ هزار ساکنین پایتخت اسپانیا گرفته اند. بر این اساس به دلیل موج جدید همه گیری کرونا در مادرید، از روز دوشنبه بخش های مرکزی پایتخت اسپانیا در قرنطینه کامل به سر برده و ساکنین مناطق جنوبی و حومه پایتخت دیگر مجاز به ترک محله خود نیستند.

طبق این تصمیم محدودیت های جدید در مادرید برای دو هفته اعمال می شود. مقامات از مردم در مناطق آلوده خواسته اند که بیشتر اوقات در خانه بمانند. در حال حاضر مردم مجاز به حرکت آزادانه در محله های خود هستند. اما از خارج ، کسی اجازه ورود به این مناطق را ندارد. نیروهای پلیس نیز کنترل بر رفت و آمدها را به عهده دارند.

همچنین پارک ها در تیم مناطق بسته شده اند. فروشگاه ها و رستوران ها مجاز به باز فعالیت به شرط کاهش تعداد مشتریان هستند. محدودیت تجمعات نیز از ۱۰ به ۶ نفر در سراسر شهر کاهش یافته است.

با این حال تصمیم مقامات با اعتراضات مردمی مواجه شده است؛ از آنجا که این اقدامات عمدتاً مناطق پرجمعیت و کم درآمد جنوب مادرید را تحت تأثیر قرار می دهد، اعتراضات در برخی از مناطق آسیب دیده آغاز شده و مردم این مقررات را «فاصله گذاری طبقاتی اجتماعی» نامیده و تاکید می کنند که دولت با این کار و زندگی ساکنین این مناطق را نابود می کند.

این در حالی است که برخی از مناطق در حال حاضر قرنطینه شده در جنوب این کلانشهر اخیراً بیش از ۱۰۰۰ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در هر۱۰۰ هزار نفر را گزارش کرده اند که تقریباً ۵ برابر متوسط ​​کشوری است.

با وجود نگرانی ها از گسترش همه گیری، مقامات می خواهند مانند فصل بهار از تعطیلی کامل و عواقب ویرانگر برای اقتصاد اسپانیا که وضعیت خوبی ندارد، جلوگیری کنند.

به این منظور «ایزابل دیاز آیوسو» رئیس منطقه ای محافظه کار مادرید که به دلیل مدیریت بحران مورد انتقادات گسترده قرار گرفته است ، روز گذشته جلسه ای با «پدرو سانچز» نخست وزیر از حزب سوسیالیست برگزار کرد. افزایش موارد کرونا در مادرید، دولت مرکزی را بسیار نگران کرده است، زیرا پایتخت یک قطب مهم حمل و نقل است و بیم آن می رود که موج دوم بیماری از مادرید به کل اسپانیا سرایت کند.

اسپانیا با بیش از ۶۰۰ هزار آلودگی و بیش از ۳۰ هزار مورد فوتی، یکی از کشورهایی است که در اروپا تحت تأثیر همه گیری کرونا قرار گرفته است. در بهار ، اوضاع آنقدر از کنترل خارج شد که مکان های نگهداری اجساد در بیمارستان ها دیگر کافی نبود و به عنوان مثال، در مادرید برای خنک کردن اجساد قربانیان از یخ استفاده می شد.