کد خبر: ۳۰۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۴

واشنگتن و سیاست تنش‌زایی با تهران/ ترامپ به دنبال جنگ با ایران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری است؟

دونالد ترامپ، سال‌ها پیش از ریاست جمهوری خود معتقد بوده که اوباما قصد یک حمله نظامی به ایران را دارد چرا که این حمله بر موقعیت او در افکار عمومی و نظرسنجی‌ها موثر است. حال برخی گزارش‌ها و اقدامات آمریکا حاکی از فعال شدن این تئوری ترامپ در شش هفته باقیمانده به انتخابات آمریکاست.
روز شنبه گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد نه تنها از نظر اقتصادی هر کشوری در جهان که با ایران معامله کند را تنبیه خواهد کرد، بلکه به طور فعالانه در هر گونه تبادل سلاح با ایران اختلال ایجاد می‌کند. رسانه اسرائیلی اورشلیم پست در همین رابطه، از تلاش‌های آمریکا برای شروع یک بازی پر مخاطره در شش هفته باقیمانده به انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.


این رسانه با بیان اینکه کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تا امروز بر سر پول بوده، نوشت: تا امروز واشنگتن همواره تنها به مسائل نظامی ایران واکنش نشان می‌داد و ابتکار عمل در دست آمریکا نبود؛ اما ترور قاسم سلیمانی پارادایم را تغییر داد. برخی ناظران معتقدند آمریکا احتمالا از این پس محموله‌های تسلیحاتی ایران را مورد حمله قرار خواهد داد.


روز چهارشنبه هفته گذشته «موسسه یهودی امنیت ملی در آمریکا(JINSA)» گزارشی منتشر کرده و مدعی شد یک راه برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران که همه مسیر‌های ایران به سمت بمب را مسدود کند، ایجاد یک تهدید نظامی واقعی علیه این کشور است. در این گزارش مثال‌هایی از سال‌های ۱۹۸۸، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ میلادی زده شده و آمده است: تهدید نظامی منجر به تغییر رفتار ایران خواهد شد و تحریم‌ها به تنهایی کارساز نیستند.


در این گزارش همچنین آمده: سیاست اعمال فشار حداکثری باید ترکیبی از تحریم‌های اقتصادی موجود و سیاست‌های دیپلماتیک و نظامی قوی‌تر برای مجبور کردن تهران به پذیرش توافق جدید باشد. پنتاگون باید طرح روشنی برای خنثی سازی تاسیسات هسته‌ای ایران و مقابله با اقدامات تلافی جویانه بالقوه این کشور و گروه‌های نیابتی‌اش در دستور کار داشته باشد.


علاوه بر این، این اندیشکده مدعی است که مقامات آمریکایی نیز باید طرح‌های جامعی برای دفاع از آمریکا و متحدانش در برابر آزمایش‌های موشک‌های بالستیک و کروز ایران داشته باشند. برای این منظور هم می‌‌توانند از نمایش آشکار موشک‌های رهگیری دفاعی آمریکا و تهدید ایران به هدف گرفتن محل این آزمایش‌ها استفاده کنند.


از همه این‌ها مهمتر در این گزارش آمده آمریکا باید اطمینان داشته باشد که قوانین موجود به نیروهای آمریکا در خاورمیانه این اجازه را می‌دهد که در صورت تشدید احتمالی درگیری‌ها بتوانند به حملات بالقوه ایران و گروه‌های نیابتی‌اش پاسخ در خوری بدهند.


JINSA یکی از اندیشکده‌های پر نفوذ در آمریکاست، اما هرگز در سیاست‌گذاری نقشی نداشته است. از طرفی این گزارش هرگز به اعلان جنگ علنی اشاره ندارد بلکه بیشتر ناظر بر تهدید سایت‌های هسته‌ای ایران و محموله‌های تبادل تسلیحاتی غیر مجاز این کشور است. اما همین هدف گرفتن محموله‌ها می‌تواند فرمول مخربی باشد.


به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی، روز پنجشنبه گذشته «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یک کنفرانس غیر معمول درباره اهداف آمریکا با خبرنگاران برگزار کرده است. آبرامز در این نشست هیچ اشاره‌ای به تهدید نظامی یا تشدید استفاده از نیرو‌های نظامی نکرده، اما زمانی که حرف از بی‌اثر بودن تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا بدون حمایت سازمان ملل به ویژه چین و روسیه شده، او به شدت واکنش نشان داده است.

ترامپ به دنبال جنگ سطح پایین با ایران

آبرامز در این نشست که بسیاری از خبرنگاران از جمله خبرنگار اورشلیم پست نیز حضور داشتند با اشاره به همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفته: اروپایی‌ها هر کنشی از سوی چین و روسیه یا هر کشور دیگری در ارتباط با فروش سلاح به ایران ببینند، از نزدیک با ما در ارتباط خواهند بود.  او گفته ما تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل را برمی‌گردانیم.


اورشلیم پست در یادداشتی نوشته: تصور اینکه آمریکا قایق‌های روسی و چینی را که برای ایران سلاح می‌فرستند را متوقف کند سخت است، اما محموله‌های سلاح ایران به سمت حزب‌الله و یمن چه؟ این رسانه در پاسخ به این سوال، جواب‌های آبرامز را در کنار مساله ترور قاسم سلیمانی قرار داده و به این نتیجه رسیده که آمریکا آماده هرگونه حمله به محموله‌های سلاح ایران است.


آبرامز گفته: قبل از ترور سلیمانی برخی نسبت به تمایل آمریکا برای درگیری در چنین فعالیت‌هایی تردید داشتند و من فکر می‌کنم الان برای همه روشن شده که آمریکا واقعا قصد دفاع از خودش و متحدانش را دارد. او مدعی شده شواهدی از محافظه‌کار‌تر شدن ایران در مقابل اقدامات آمریکا دیده شده است.


اورشلیم پست به نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا اشاره کرده و گفته این احتمال وجود دارد که ترامپ به این نتیجه رسیده باشد که یک جنگ سطح پایین با ایران می‌تواند وضعیت او را در نظرسنجی‌ها بهبود ببخشد. در کنار این‌ها جالب است که آمریکا تفسیر خودش از مفاد برجام و مکانیزم ماشه را به کرسی نشانده و یک ماه قبل از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، اقدام به اعمال مجدد همه تحریم‌های این نهاد کرده است.


اگر ترامپ می‌خواست در افکار عمومی سرسخت به نظر برسد کافی بود دائما در مورد تحریم‌های تسلیحاتی حرف بزند و هر کاری را به بعد از انتخابات موکول کند، اما موضوع اینجاست که تاریخ انقضای این تحریم‌ها میانه اکتبر یعنی دو هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری است. در نتیجه ترامپ مجبور شد از این مکانیزم علیه  ایران استفاده کند تا نشان دهد دولتش در قبال ایران جدی است.