کد خبر: ۳۰۶۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۶

آمریکا دنبال شکست طرح فرانسه برای لبنان است

تشکیل کابینه جدید لبنان از سوی نخست وزیر مکلف "مصطفی ادیب" با بحران روبه‌رو شده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در آخرین نرمش فرانسه برای تسهیل تشکیل دولت لبنان از سوی مصطفی ادیب، پاریس با تعیین وزیر دارایی از میان طایفه شیعی و با معرفی از سوی نبیه بری موافقت کرده است اما این امر با مخالفت شدید سعد حریری روبرو شده است. این در حالی است که طی یک هفته اخیر گفت‌وگوهایی بین او و نبیه بری صورت گرفته بود تا اختلافات برطرف شوند اما سماجت و اصرار حریری برای به دست گیری وزارت دارای توسط فردی غیر از کاندیدای طایفه شیعی لبنان همه راه‌ها را به در بسته منتهی کرده است.

اکنون این سوال مطرح است که سعد حریری کدام خط سیاسی را در لبنان رهبری می‌کند؟ خط سیاسی سعودی، خط سیاسی آمریکا یا خط سیاسی فرانسه؟

کاملا روشن است که پس از توافق فرانسه با اعطای وزارت دارای به وزیری شیعی و معرفی او از سوی نبیه بری برای کابینه جدید لبنان، موضع و اقدام سعد حریری به مثابه اخلال در روند تشکیل کابینه مصطفی ادیب تلقی می‌شود. این موضع سرسخت حریری برای بسیار از سیاستمداران لبنانی کاملا جدید و غیرقابل پیش بینی بوده است از همین رو بسیاری بر این اعتقادند که حریری یک هفته اخیر کاملا با حریری قبل از آن به خصوص پس از آزادی از زندان سعودی‌ها متفاوت است.

از همین رو بسیاری بر این عقیده‌اند که او خط آمریکا برای تخریب تلاش‌های فرانسه برای تشکیل دولت جدید لبنان را نمایندگی می‌کند زیرا آمریکایی‌ها تلاش موذیانه و مخفیانه‌ای را آغاز کرده‌اند تا پرونده تشکیل دولت جدید متوقف مانده و سپس به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شود.

این امر و این تحلیل با رویکرد آمریکا برای اعلان لیست جدید تحریم شخصیت‌های سیاسی لبنان اعم از جناح 14 و 8 مارس کاملا همخوانی دارد، لیستی که احتمالا امروز رونمایی شده و تاثیر مستقیم و انکار ناپذیری روی تعیین و تشکیل کابینه جدید لبنان دارد. این گمانه زنی نیز تقویت شده است که اگر دولت جدید تا یکشنبه آینده رونمایی نشود آنگاه روند آن به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول می‌شود؛ امری که به شکل آشکار در تعارض با سیاست‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه است.

به طور قطع تمامی این امور امروز در جلسه مهم و سرنوشت ساز بین رئیس جمهوری‌ لبنان "میشل عون" و نخست وزیر مکلف "مصطفی ادیب" مورد بررسی قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود جلسه‌ای سخت و سرنوشت ساز باشد و باید منتظر بود آیا دود سفید از فراز کاخ ریاست جمهوری در بعبدا بلند می‌شود یا دود سیاه. همگان بر این اعتقادند که شکست این گفت‌وگوهای دو جانبه  موجب بازگشت همه چیز در لبنان به خانه اول خواهد بود.