کد خبر: ۳۰۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۲

سخنگوی دولت درباره پرونده نوید افکاری: دولت اختیاری نداشت

«این پرونده شاکی خصوصی داشته است؛ بنابراین فرایند پیگیری پرونده هم در حیطه اختیارات دولت نبوده و از اختیارات و وظایف قوه قضائیه است؛ البته امکان کسب اطلاعات هم برای دولت در این زمینه وجود ندارد؛ چرا‌که این مربوط به یک قوه دیگر است و حتما هم اطلاع‌رسانی صحیح را در این زمینه خواهند داشت».
علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: «هماهنگی سه قوه می‌تواند در حل مشکلات تأثیرگذار باشد. کرونا مشکلات زیادی برای دنیا ایجاد کرده و ایران تنها کشوری است که هم با موضوع تحریم و هم شیوع ویروس کرونا روبه‌رو است. تعدادی از مسائل مهم نیاز به تصمیماتی دارد که همه این تصمیمات در اختیار قوه مجریه و دولت نیست؛ اختیار کامل دولت در‌خصوص برخی از تصمیمات در شرایط بحرانی کم است؛ بنابراین بودن دو قوه در کنار دولت و تفاهم در تصمیمات هم به کوتاه‌کردن فرایند تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند و هم به همکاری در اجرا منجر می‌شود. این نوع همکاری‌ها در شرایط فعلی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر این دوره تاریخی است که ملت ایران آن را تجربه می‌کنند».

به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت درباره نشست سران قوا افزود: «در این جلسه، مباحث مختلفی را سران سه قوه مطرح کردند که مهم‌ترین موضوع، چگونگی افزایش سرمایه‌گذاری بود. همچنین امنیت سرمایه‌گذاری‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاری در کشور نیز مورد بحث قرار گرفت. بخش دیگر جلسه به بحث گسترش صادرات با همسایگان و منطقه اختصاص یافت و برگشت سریع ارز به چرخ تولید مورد بحث قرار گرفت و همکاری‌های قوه‌ای در آن پیش‌بینی شد».

ربیعی خاطرنشان کرد: «مسائل بازار ارز و بورس و سیاست‌های کاهش نقدینگی و کاستن تورم و طرح‌ها و پیشنهاد‌هایی که نیاز به همکاری سه قوه دارد، در این جلسه بحث شد. همچنین درباره چگونگی هماهنگی اجرائی تقنینی و نظارتی و قضائی در موارد مختلف و ساز‌و‌کار‌هایی که به‌سرعت بتوانند این هماهنگی‌ها را شکل دهند، مباحثی مطرح شد».

ربیعی در ادامه با اشاره به برخی مصوبات هیئت دولت گفت: «چندی‌پیش اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد. این موضوع مدت‌ها مورد بحث قرار گرفته بود و حقوق و انتظاری برای این مادران و فرزندان وجود داشت و برای قانونی‌شدن مدت‌ها در کش‌و‌قوس مجلس و شورای نگهبان و بازگشت به دولت و تدوین آیین‌نامه‌ها قرار داشت». ربیعی آموزش در شرایط کرونا را تجربه جدیدی پیش‌روی دولت دانست و گفت: «بحث ما ارتقای آموزش و توأمان مبارزه با کرونا بود و مبنای تصمیمات دولت این بود که آموزش در کشور تعطیل نشود و هم ارتقای آموزش و پژوهش داشته باشیم، هم با کرونا مبارزه شود. دولت و جامعه ما از سال تحصیلی گذشته تجربه کردند و امسال نیز با تجربه به‌دست‌آمده سال تحصیلی را آغاز کردیم».

مرحوم آیت‌الله صانعی از پیشگامان نهضت اسلامی بود
وی افزود: «ترم جدید دانشگاه‌ها با محوریت آموزش ترکیبی آغاز به کار کرد و، چون امکانات دانشگاه‌ها متفاوت است، چگونگی آموزش ترکیبی به دانشگاه‌ها واگذار شده است. همه تلاش نظام آموزشی این است که ترم تحصیلی دانشجویان بر اساس نظم آموزشی به پایان برسد». ربیعی با تسلیت درگذشت آیت‌الله‌العظمی یوسف صانعی گفت: «در ابتدای هفته خبر درگذشت ناگوار عالم جلیل‌القدر، حضرت آیت‌الله صانعی، موجب حزن و ناراحتی همه شد. مرحوم آیت‌الله صانعی هم از پیشگامان مبارزه و نهضتی بود که امام راحل پایه‌گذاری کردند و هم مورد اعتماد و محبت فراوان رهبر راحل انقلاب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب قرار داشت».

ایجاد ناامنی مجدد در منطقه، نابخشودنی و خیانت به بشریت است
ربیعی درباره ادعای یک نشریه آمریکایی مبنی بر تلاش ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در پاسخ به ترور سردار سلیمانی و تهدید شب گذشته ترامپ علیه ایران در‌این باره گفت: «متأسفم رئیس‌جمهور کشوری که داعیه نظم و مدیریت جهانی را دارد، بر پایه چنین ادعای سستی، اظهارنظری صریح، مخدوش و سفارشی انجام می‌دهد. به متن نگاه کنید، گزارشی بر پایه اطلاعات دستگاه سیاست خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی نیست، بلکه چیزی را شنیده‌اند و صریحا واکنش نشان داده‌اند».

سخنگوی دولت با بیان اینکه در تجربه تاریخی منطقه خود نیز شاهد بودیم که دولت آمریکا بر اساس گزارش‌های مخدوش، جنگ‌های عراق و افغانستان را آغاز کرد، اظهار کرد: «جنگ عراق را شاهدیم که در پایان آن گفتند چیزی به دست نیاوردند. این سنت آمریکایی‌ها و رئیس‌جمهوری فعلی آمریکاست که به‌جز به‌هم‌زدن آرامش منطقه و مردم دنیا، کار دیگری ندارند و شاید هم به خاطر اقدامات تبلیغاتی و خوراک انتخاباتی این‌گونه اقدامات انجام می‌شود».

دستیار رئیس‌جمهوری با اشاره به بخش‌های گزارش منتشر‌شده علیه سردار سلیمانی تصریح کرد: «ایشان سردار صلح در منطقه و نماد مبارزه با تروریسم بود و دولت ترامپ نماد صلح و مبارزه با تروریسم در منطقه را ترور کرد. این ننگ پاک‌شدنی نیست و ملت ایران هم هرگز این موضوع را فراموش نخواهند کرد؛ اما امیدواریم خطای راهبردی جدیدی را صورت ندهند و در صورت هر‌گونه خطای راهبردی، مقاومت ایران پاسخ خواهد داد». ربیعی با بیان اینکه برای معرفی وزیر صمت نمی‌توانیم فردی را معرفی کنیم که آشنایی به وزارتخانه ندارد، خاطرنشان کرد: «در جلسه قبل هم اعلام کردم که لیستی از افراد تهیه شده، مصاحبه با نفرات این لیست جریان دارد و رئیس‌جمهوری به‌زودی فرد مدنظر را معرفی می‌کند».

رسمی‌کردن روابط با رژیم صهیونیستی خطای راهبردی بزرگی است
ربیعی درباره موضع دولت پس از عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی گفت: «دولت جمهوری اسلامی ضمن هشدار به ایجاد هرگونه ناامنی رژیم صهیونیستی در خلیج فارس، مسئولیت تمامی عواقب هرگونه اقدامی در این ارتباط را متوجه دولت بحرین و هر دولتی می‌داند که پای این رژیم را به منطقه باز کرد». سخنگوی دولت افزود: «دولت جمهوری اسلامی ایران هر تحرکی در جهت رسمی‌کردن روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را یک خطای راهبردی بزرگ می‌داند که البته موجب افزایش بینش مسلمانان منطقه درباره اهداف شوم افرادی که تن به این قرارداد‌ها می‌دهند، خواهد شد».

موضوع نوید افکاری در حیطه قوه قضائیه است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره اعدام نوید افکاری گفت: «این موضوع در حیطه وظایف قوه قضائیه است و آن بخشی از باب حقوق شهروندی که مدنظر باشد، اگر مطالبی باشد حتما دنبال خواهد شد. آنچنان که قوه قضائیه اعلام کرده، جرم این فرد مربوط به سال ۱۳۹۷ و در رابطه با قتل بوده است». وی ادامه داد: «این پرونده شاکی خصوصی داشته است؛ بنابراین فرایند پیگیری پرونده هم در حیطه اختیارات دولت نبوده و از اختیارات و وظایف قوه قضائیه است؛ البته امکان کسب اطلاعات هم برای دولت در این زمینه وجود ندارد؛ چرا‌که این مربوط به یک قوه دیگر است و حتما هم اطلاع‌رسانی صحیح را در این زمینه خواهند داشت».

فشار آمریکا برای جلوگیری از استرداد پول‌های ایران، خفت‌گیری است
ربیعی درباره علل عدم استرداد مطالبات مالی ایران از سوی برخی کشور‌ها گفت: «آنچه بیان شد، یک واقعیت در جهان امروز است. آمریکا فشار را بر ایران وارد کرده و برای اینکه حلقه را بر ما تنگ کند، به مجامع بین‌المللی، نهاد‌های مردمی و مجامع ورزشی هم فشار می‌آورد و این سلسه فشار‌ها را به روح و روان مردم ایران وارد می‌کند و خیلی هم وقیح، دروغ‌پردازی می‌کند که ما به مردم ایران کاری نداریم».

سخنگوی دولت اظهار کرد: «ما منابع ارزی خوبی در سایر کشور‌ها داریم که می‌تواند مسائل ارزی ما را حل‌وفصل کند. ما توقع داریم کشور‌ها مقابل زیاده‌خواهی آمریکا مقاومت کنند و این کار آمریکا نوعی خفت‌گیری و خلاف مقررات بین‌المللی است». وی افزود: «مطابق قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد، هیچ مانعی برای کشور‌ها برای کار با ایران وجود ندارد و این فقط تنبیه آمریکاست. ایران به شیوه‌های مختلف مانند کار و بانک مشترک، کار‌هایی مانند تهاتر انجام داده است. تاب‌آوری کشور‌ها ممکن است مقابل زور آمریکا متفاوت باشد».

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم بتوانیم مسائل ارزی خود با کشور‌ها را حل کنیم، افزود: «درباره سوئیفت جدید بحث شد و امیدواریم با راهکار‌هایی به نتیجه برسیم».

کره‌جنوبی در بازگرداندن مطالبات مالی ایران کارشکنی می‌کند
ربیعی از ذکر نام سایر کشور‌هایی که پول‌های ایران را آزاد و مسترد نکرده‌اند، خودداری کرد و گفت: نام‌بردن به نفع کشور نیست، اما کشوری مانند کره‌جنوبی کارشکنی کرد و برای ما مشکل ایجاد کرد، اما در بقیه موارد به دنبال حل این موضوع هستیم».