کد خبر: ۳۰۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۱

زاخارووا: آمریکا سیاست تشدید تنش با روسیه را پیش گرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: تحریم شهروندان روس از سوی آمریکا نشانگر این واقعیت است که واشنگتن سیاست تشدید تنش ها در روابط دوجانبه با روسیه را دنبال می کند.

ماریا زاخارووا در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه هیچگاه در انتخابات آمریکا مداخله نکرده و قصد ندارد در روند انتخابات این کشور یا هر کشور دیگر مداخله کند. 

 وی افزود: دولت آمریکا قصد خود برای ادامه سیاست تشدید تنش در روابط دوجانبه با روسیه را نشان می دهد که مایه تاسف است.

زاخارووگفت: بنظرم این انتخاب هدفمند اشخاصی است که سیاست آمریکا در مورد روسیه را شکل می دهند. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای از افزوده شدن نام چهار شهروند روس به فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه محسوب می‌شود، خبر داد.

در این بیانیه ادعا شده است که چهار شهروند روس تلاش کرده‌اند که بر روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیر گذاشته و نهادهای دموکراتیک این کشور را تضعیف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما ادعای آمریکا مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات این کشور را بی اساس می دانیم چرا که هیچ مدرکی برای اثبات آن ارائه نشده است.

وی خاطرنشان کرد که پس از تحریم جدید آمریکا در مورد شهروندان روس، امکان بهتر شدن روابط روسیه و آمریکا کمتر شده است. 

اتحادیه اروپا با تمدید تحریم روسیه در بن بست می ماند    

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که تمدید تحریم های اتحادیه اروپا در مورد روسیه با اظهارات غیرسازنده مقامهای اروپایی در مورد این کشور مطابقت می کند.

اتحادیه اروپا دیروز تحریم ها در مورد روسیه را در رابطه با مساله اوکراین، برای شش ماه دیگر تا اواسط ماه مارس سال 2021 تمدید کرد.  

زاخارووا گفت: این گام اتحادیه اروپا را از دادن یک فرصت دیگر برای خروج اتحادیه اروپا از بن بستی می دانیم که در سال 2014 گرفتار شد و دورنمای توسعه روابط با روسیه را با وضعیت اوکراین مرتبط کرد. 

  وی با انتقاد از شیوه تحریمی اتحادیه اروپا افزود: از بروکسل دعوت می کنیم از این شیوه ها که با معیارها و قوانین بین المللی مطابقت نمی کند، صرف نظر کند. 

 اظهارات مقامهای چک در مورد شرط همکاری با روسیه حیرت آور است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که اظهارات مقامهای کشور چک که قصد دارند رایزنی با روسیه در مورد همکاری با این کشور را با وضع سلامتی الکسی ناوالنی مرتبط کنند، حیرت آور است.

وی گفت: وضع سلامتی ناوالنی هیچ ارتباطی با همکاریهای روسیه و چک ندارد.

الکسی ناوالنی دو هفته پیش در حالی که از تومسک در سیبری به مسکو پرواز می کرد در هواپیما دچار حمله عصبی شدید شد و در حالی که به کما رفته بود در بیمارستانی در شهر اومسک سیبری بستری شد.

پس از یک هفته، مخالفان دولت روسیه توانستند از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اجازه خروج او از کشور و اعزامش به آلمان را بگیرند.

مقام‌های آلمانی به تازگی مدعی شدند که ناوالنی با ماده ای سمی به نام نوویچوک که دو سال پیش در مسمومیت سرگئی اسکریپال سرهنگ سابق روسی پناهنده به انگلیس و دخترش یولیا بکار گرفته شده بود، مسموم شده است.

ابراز امیدواری برای رفع اختلافات چین و هند 

زاخارووا در ادامه سخنان خود گفت که روسیه امیدوار است پکن و دهلی نو بتوانند راه حل مسالمت آمیز برای مناقشه مرزی دو کشور بیابند.

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه سیر اوضاع در خط کنترل بین دو کشور را پیگیری می کنیم، اظهار کرد: امیدواریم که این دو کشور به عنوان اعضای مسئول جامعه جهانی بتوانند راههای قابل قبول برای دو طرف برای رفع تنش ها بیابند.

وی در همین حال گفت که مسکو تمایل این دو کشور برای اقدام مستقل در این مساله بدون مداخله خارجی ازجمله روسیه را ارج می نهد.

زاخارووا در بخش دیگر نشست خبری دولت اوکراین را متهم کرد که با بستن کانال آبرسانی به شبه جیره کریمه، ساکنان این منطقه را از آب مورد نیاز محروم کرده است.