کد خبر: ۳۰۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۱۲

آخرین اخبار از تولید واکسن کرونا/ آیا ایران از چین واکسن وارد خواهد کرد؟

درحالی که برخی گزارش‌ها از واکسینه شدن مسافران چینی در جهان خبر می‌دهد، برخی رسانه‌ها از دریافت تاییدیه و کارکرد مثبت واکسن یکی از شرکت‌های دارویی چین خبر داده‌اند. یک تاجر ایرانی نیز از تلاش‌های خود برای صادرات واکسن کرونا به ایران خبر داده است.
کشف واکسن کرونا و دستیابی مردم به این واکسن، مهمترین دغدغه این روزهای مردم و البته جامعه پزشکی است. کشورهای مختلف مدعی هستند واکسن کرونا رادر تاریخ‌های معین کشف خواهند کرد و حتی زمان ارسال آنها به بازار را نیز مشخص کرده‌اند. برخی خبر‌های رسیده از توریست‌های چینی در روسیه حاکی از ان است که این افراد پیش از سفر در چین واکسینه شده‌اند.
 
خبرگزاری رویترز روز گذشته از تایید واکسن اضطراری شرکت «سینو وک» چین خبر داده و نوشته این واکسن که توسط شرکت «سینووک بایوتک» تولید شده، تاییده استفاده در شرایط اضطراری تحت برنامه واکسیناسیون افراد عضو گروه‌های پر خطر از جمله کادر پزشکی را دریافت کرده است.
 
رویترز در گزارش خود نوشته این کمپانی در ماه ژانویه برنامه توسعه واکسن غیر فعال شده کرونا را با همکاری انستیتو تحقیقاتی چین آغاز کرده است. واکسن غیرفعال (یا واکسن کشته شده) یک واکسن متشکل از ذرات ویروس، باکتری یا سایر عوامل بیماری‌زا است که در آزمایشگاه کشت شده و سپس ظرفیت تولید بیماری را از دست می‌دهند.
 
در مطالعات پیش‌بالینی، واکسن شرکت سینووک در میمون‌ها ایمنی ایجاد کرده است. یافته‌های این شرکت در ژورنال‌های علمی منتشر شده است. سینووک داده‌های مثبت آزمایش‌های بالینی فاز یک و دو روی داوطلبان را در ماه ژوئن منتشر کرده است. نتایج حاصل از این آزمایش‌های تصادفی نشان دهنده ایجاد ایمنی مطلوب در کاندیدا‌ها بوده است.
 
محققان هیچ اثر جانبی شدیدی در اثر آزمایش‌ها فاز یک یا دو گزارش نکرده‌اند. در فاز دو آزمایش واکسن کرونا بعد از ۱۴ روز از واکسیناسیون آنتی بادی لازم را ایجاد کرده است. اوائل ماه میلادی گذشته (آگوست) شرکت دارویی دولتی چین (سینوفارم) که شرکت تابعه گروه ملی بایوتک چین است نیز اعلام کرد اجازه استفاده اضطراری یکی از واکسن‌هایش را دریافت کرده است.
 
در گزارشی دیگر سی ان بی سی نوشته هر دو واکسن در فاز سه آزمایش هستند و هنوز معلوم نیست کدام یک در نهایت تایید خواهد شد.
 
به گزارش رویترز، چین گروه‌های با ریسک بالا در کشور را از ماه جولای واکسینه کرده است. دولت ممکن است برنامه استفاده اضطراری از واکسن را برای جلوگیری از شیوع مجدد ویروس در ماه‌های آتی توسعه و تعمیم بدهد.
 
برخی نیز از این خبر داده‌اند که واکسن آماده شده و قرار است به زودی به ایران وارد شود. محمد جواد جعفری تاجر ایرانی ساکن ووهان به رویداد ۲۴ می‌گوید در حال رایزنی با وزارت بهداشت ایران برای واردات واکسن تولید شده در چین است.
 
جعفری می‌گوید چین تا کنون تعداد قابل توجهی از واکسن کرونا را به طرف‌های اروپایی فروخته و هم اکنون ایران نیز در صف خرید این واکسن قرار دارد.
 
واکسن چینی کرونا تاییدیه گرفت/ آیا ایران از پکن واکسن وارد خواهد کرد؟
بیشتر بخوانید: آخرین یافته‌های دانشمندان از واکسن ویروس کرونا
هفته گذشته یکی از مقامات بهداشتی چین در یک مصاحبه با رسانه دولتی این کشور اعلام کرده که مقامات می‌توانند برنامه واکسیناسیون را توسعه بدهند تا مانع از شیوع مجدد ویروس در فصل پاییز و زمستان شوند.
 
شینهوا در گزارشی نوشته دو واکسن توسعه‌یافته در چین در ماه ژوئن مجوز استفاده اضطراری را گرفته‌اند و از ماه جولای در بازار عرضه شده‌اند. به گزارش گلوبال تایمز چین، در ماه ژوئن کارکنان شرکت‌های دولتی که مجبور به سفر‌های بین‌المللی بودند یکی از دو واکسن توسعه یافته در چین را دریافت کرده‌اند.
 
ارتش چین تاییده استفاده از واکسنی که شرکت «کن سینو بایولوژیک» تولید کرده را دریافت کرده است. اخیرا اعلام شده که ۷ شرکت در جهان در حال توسعه واکسن کرونا هستند که همه آن‌ها از جمله چهار واکسن چینی در فاز نهایی آزمایش‌های بالینی به سر می‌برند.