کد خبر: ۳۰۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۶

وزیر علوم: داوطلبان پذیرش بدون آزمون ضرورتی برای شرکت در کنکور ندارند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود فعال شدن پذیرش‌های بدون آزمون، داوطلبان ضرورتی برای شرکت در آزمون سراسری ندارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود فعال شدن پذیرش‌های بدون آزمون، داوطلبان ضرورتی برای شرکت در آزمون سراسری ندارند.

منصور غلامی روز دوشنبه در نشست خبری مجازی با رسانه ها به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به برگزاری آزمون های سال ۹۹ گفت: این روزها فضای جامعه بیشتر در آموزش عالی روی برگزاری آزمون ها می گذرد و آزمون های دکتری و کارشناسی ارشد با تمام نقدها و تاییدهایی که بود، برگزار شد.
وی افزود: مراجع رسمی مرتبط با رعایت پروتکل های بهداشتی، آزمون دکتری را ۸۵ درصد و ارشد را ۹۱ درصد منطبق با پروتکل ها معرفی کردند و آزمون سراسری هم با دقت بیشتری در زمینه اجرای پروتکل ها برگزار می شود.
وزیر علوم درباره فرایند پذیرش بدون آزمون در دانشگاه ها، تاکید کرد: تعداد زیادی رشته و محل دانشگاهی وجود دارد که به طور مستقیم از طریق بررسی سوابق تحصیلی داوطلبان، انتخاب می شوند. ضرورتی به شرکت در آزمون برای این رشته ها وجود ندارد.
غلامی با یادآوری اینکه سال قبل هم پذیرش بدون آزمون در ۸۵ درصد رشته ها انجام شد، خاطرنشان کرد: داوطلبان این روزها می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به انتخاب این رشته ها و دانشگاه ها اقدام کنند.

اختصاص ۴۰۰ هزار صندلی برای پذیرش بدون آزمون دانشگاه های دولتی

وی با ارائه آماری در خصوص ظرفیت در پذیرش های بدون آزمون، اظهار داشت: دانشگاه های دولتی حدود ۴۰۰ هزار نفر صندلی و کد رشته محل را بدون آزمون پذیرش می کنند که ۲۰ درصد دوره های روزانه می شود؛ همچنین ۴۵ درصد نوبت دوم از این طریق پذیرش می شود.
غلامی ادامه داد: بیش از ۹۸ درصد از ظرفیت دانشگاه های غیردولتی و آزاد اسلامی از طریق بدون آزمون پذیرش می شود. نمره آزمون در این پذیرش ها تاثیری ندارد و داوطلبان بدون شرکت در آزمون می توانند در رشته های مدنظر خود پذیرفته شوند.
وزیر علوم با بیان اینکه تراکم داوطلب در رشته های پزشکی در دانشگاه آزاد هم وجود دارد، افزود: داوطلبان بر اساس دانشگاهی که می خواهند قبول شوند، امکان انتخاب این رشته ها را دارند.
وی با بیان اینکه به طور کلی در پذیرش های بدون آزمون ۹۱۲ هزار داوطلب می تواند در رشته محل ها پذیرفته شوند، اظهار داشت: در واقع رقابت برای ۱۰۹ هزار صندلی است که کمتر از ۱۱ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها می شود.
وزیر علوم تاکید کرد: داوطلبان با انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر، اگر نیازی به حضور در رقابت فشرده آزمون ندارند، از طریق بدون آزمون انتخاب رشته کنند.
غلامی گفت: وزارت علوم در سال های گذشته تلاش کرد، بخش خارج از کنکور (پذیرش بدون آزمون) را جا بیندازد. در این شرایط حساسیت بیشتر شده است و موضوع باید نهادینه شود.
وی با بیان اینکه برای حذف کنکور برنامه ریزی شده است، گفت: حرکت به سمت حذف کنکور اتفاق افتاده است و در شرایط کرونا به سمتی می رویم که این مسأله، شفاف تر به داوطلبان اطلاع رسانی شود.
وزیر علوم افزود: بسیاری از داوطلبان می توانند در این زمینه برنامه های آینده رشته ها و محل ها را ارزیابی کنند و نگران شرکت نکردن در آزمون سراسری نباشند، مگر آنها که می خواهند در آزمون رشته های پرطرفدار حضور یابند و تحصیل کنند.
غلامی اظهار داشت: برای بحث حذف کامل کنکور برنامه ریزی شده است که نیاز به هماهنگی ۲ وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش است.

روند برگزاری کلاس های مجازی در سال تحصیلی جدید
وزیر علوم در ادامه این نشست خبری در باره برگزاری کلاس های سال تحصیلی آینده اظهار داشت: اگر آزمون سراسری سر موعد مقرر برگزار شود، دانشجویان اوایل آبان ماه می توانند ثبت نام کنند. در ترم پیش رو کلاس ها به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری و بیشتر با تاکید بر آموزش مجازی برگزار می شود.
وی افزود: اما با تنظیمی که روی تعداد دانشجویان نوورود صورت می گیرد، ترم اول به صورت مجازی برگزار می شود.
غلامی با اشاره به طرح پیشنهادی وزارت علوم، گفت: بر اساس طرح پیشنهادی وزارت علوم، اگر شرایط مناسب باشد، دانشجویان نوورود چند هفته نخست را برای آشنایی با دانشگاه، استاد، مجموعه آموزشی در مراکز آموزش عالی حاضر می شوند؛ همچنین برای نو دانشجویان غیربومی، سیستم خوابگاهی به صوت هتلینگ و انجام خدمات صورت می گیرد.
به گفته وزیر علوم، همچنین ارائه تغذیه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می شود. طرح پیشنهادی وزارت علوم برای اطلاع بیشتر اعلام می شود.
وی درباره دانشجویان ورودی های دوره های گذشته نیز گفت: تعدادی از دانشجویان پذیرفته شده در سال های قبل هم هستند که دانشگاه ها براساس برنامه های منطبق با پروتکل ها، می توانند به صورت دوره ای برای حضور در دانشگاه، انجام تحقیقات و واحدهای عملی زمانی را تنظیم کنند.

پروتکل های بهداشتی کنکور سراسری ۹۹
غلامی در پاسخ به ایرنا در مورد پروتکل های بهداشتی کنکور سراسری ۹۹ ، اظهار داشت: پروتکل های بهداشتی در آزمون سراسری آن چیزی است که برای کنکور کارشناسی ارشد تعریف شده است؛ همچنین احتمال تغییراتی برای برطرف کردن برخی از کاستی های تعدادی از حوزه های امتحانی به آنها اعلام شده است.
وی افزود: با بهبود آنچه که در کنکور کارشناسی ارشد عمل شد، آزمون گسترده تر سراسری را سر موعد مقرر پیش می بریم. آنچه که به کنکوری ها و خانواده های آنان می گویم این است که تک تک داوطلبان را مانند فرزندان خودمان دانسته و نگران سلامتی آنان هستیم.
وزیر علوم گفت: برنامه ریزی ها به گونه ای است که در طول چند ساعت برگزاری آزمون، هیچ مشکلی برای آنها از نظر پاسخ دادن به سوال و مسائل بهداشتی ایجاد نشود.
غلامی با بیان اینکه برگزاری دو آزمون پیشین، تجربیات خوبی در اختیار عوامل اجرایی قرار داد، افزود: وزارت بهداشت پروتکل های بهداشتی کنکور سراسری را تعریف و ابلاغ می کند و بر اجرای آنها نظارت خواهد کرد.
وی به نقل از معاون وزیر بهداشت گفت نظرخواهی ها نشان دهنده راضی بودن ۹۱ درصد داوطلبان از کنکور کارشناسی ارشد است.

غلامی ادامه داد: به این ۹۱ درصد دقت می کنیم، هر چند آن ۹ درصد باقیمانده هم اهمیت دارد، اما نباید جای ۹ و ۹۱ عوض شود.
وی درباره استفاده از ورزشگاه ها در کنکور سراسری نیز اظهار داشت: سازمان سنجش آموزش کشور بررسی های اولیه را در تعدادی از شهرها آغاز کرده است. فکر می کنیم رعایت فاصله گذاری یک متر و ۶۰ سانتی متر کفایت می کند و سازمان سنجش در مورد استفاده از این فضاها اطلاع رسانی خواهد کرد.

وزیر علوم درباره فاصله گذاری های اجتماعی در صندلی های کنکور، تاکید کرد: تا این لحظه فاصله گذاری بر مبنای یک متر و ۶۰ سانت است و اگر قرار بر افزایش این فاصله باشد، حتما اجرا می شود.