کد خبر: ۳۰۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۴۸

اولتیماتوم دولت به همراه اول و ایرانسل/ جریمه روزانه ۱۷ میلیاردی در انتظار اپراتورها

دومین اولتیماتوم به دست اپراتورهای تلفن همراه رسید. هیات دولت ۴۸ ساعت به همراه اول و ایرانسل مهلت داده که وجوه گرانفروشی اینترنت را به کاربران بازگردانند. در غیر اینصورت هر روز تاخیر با جریمه۱۷ میلیارد تومانی همراه است.
دومین اولتیماتوم به دست اپراتورهای تلفن همراه رسید. هیات دولت ۴۸ ساعت به همراه اول و ایرانسل مهلت داده که وجوه گرانفروشی اینترنت را به کاربران بازگردانند. در غیر اینصورت هر روز تاخیر با جریمه۱۷ میلیارد تومانی همراه است.

این مصوبه جلسه امروز هیات دولت بود. مصوبه‌ای که در آن به سازمان تنظیم مقررات اجازه می‌دهد در صورت تکرار تخلف از سوی اپراتورها نسبت به تعلیق، کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه اقدام کند.

بیش از یک ماه است که همراه اول و ایرانسل، تعرفه و حجم بسته‌های اینترنت خود را تغییر داده‌اند. تغییراتی که نتیجه آن کاهش حجم بسته‌ها، افزایش هزینه اینترنت کاربران و محدود شدن دامنه انتخاب بسته‌های اینترنت است.

به گفته برخی از کاربران این دو اپراتور، حجم بسته‌های اینترنت رزرو شده خود به خود کاهش یافته است و این کاهش سبب شده که بسته‌های کم حجم مدام شارژ شود و هزینه استفاده از اینترنت را برای کاربران افزایش دهد.
انتقاد به عملکرد این دو اپراتور سبب شد که رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در ۲۹ تیرماه به مدیران همراه اول و ایرانسل اولتیماتوم بدهد که تنها ۲۴ ساعت فرصت دارند که «نحوه فروش بسته‌های اینترنت خود را به لحاظ شکلی و قیمت به روال پیش از ۱۳ تیرماه برگردانند و اگر چنین نشود، در چارچوب قانون تعزیرات حکومتی با آنها برخورد می‌شود.»

آنگونه که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده بود این دو اپراتور به دلیل تخلف در اجرای این دستور، دو میلیارد تومان جریمه شدند.

جریمه دو میلیاردی آنها البته انتقادبرانگیز هم بود. چراکه به نظر می‌رسد این دو اپراتور هر کدام به طور متوسط ماهانه بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان درآمد از محل فروش اینترنت داشته باشند و این درآمد ۱۶۰ برابر درآمد یک روز آنهاست.

حال بعد از گذشت حدود ۲۰ روز از اولتیماتوم اول، اولتیماتوم دوم صادر شده. اولتیماتومی که اپراتورها را تهدید می‌کند که اگر ظرف دو روز مبالغ اضافی دریافتی را به مشترکان بازنگردانند «به ازای هر روز تأخیر، تا سقف یک دهم درصد از درآمد ناخالص سالیانه براساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده» جریمه می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده این جریمه روزانه به ۱۷ میلیارد تومان هم خواهد رسید و ممکن است کار تا لغو پروانه و تعلیق پروانه هم پیش برود.