کد خبر: ۳۰۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۴

تحقیقات جدید؛ کرونا باعث لخته شدن خون می شود/ خوابیدن روی شکم به نفس کشیدن کمک می‌کند/ ساخت واکسن به کجا رسید؟

تعداد مبتلایان کرونا در جمعه گذشته به ۱۱ میلیون نفر رسیده بود و این یعنی اینکه در کمتر از یک هفته یک میلیون مبتلا به این آمار اضافه شده است. پس از گذشت هفت ماه از ظهور ویروس کرونای جدید که تعداد مبتلایان به آن در سراسر جان از ۱۲ میلیون نفر یعنی معادل تعداد جمعیت کشوری نظیر رواندا فراتر رفته است، جهان امروز درباره این بیماری همه گیر چه می‌داند؟
این ویروس برای اولین بار در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ (اواخر آذرماه ۹۸) در شهر ووهان چین ظهور کرد و پس از آن در سراسر چین شیوع یافت و سپس به سراسر جهان منتقل و کانون های شیوع جدیدی در مناطق مختلف جهان از جمله ایتالیا، اسپانیا و اکنون آمریکا و برزیل در آمریکای شمالی و جنوبی پیدا کرد.

کرونا در اوایل ماه آوریل گذشته (اواسط فروردین ۹۹) از مرز یک میلیون مبتلای قطعی در جهان گذشت و این یعنی اینکه منحنی مبتلایان این ویروس به طور پیوسته و چشمگیری در حال تصاعد است.

۳ ماه طول کشید تا اینکه شمار مبتلایان کرونا در جهان به یک میلیون نفر رسید اما در ۳ ماه بعدی، این تعداد به ۱۱ میلیون نفر افزایش یافت که یک میلیون آن در یک هفته اخیر بوده است. این آمارها در حالی به دست آمده که کشورهای جهان تلاش های زیادی برای مقابله با این ویروس در پیش گرفتند و محدودیت های شدیدی در بیشتر کشورها در پیش گرفته شد.

این آمار و ارقام هولناک، خلاف پیش بینی های برخی را نشان داده است که معتقد بودند ویروس با فرا رسیدن فصل تابستان و اعمال محدودیت ها توسط کشورهای جهان از بین می رود.

کشفیات جدید
همزمان با گسترش روند شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، روند تحقیقات پزشکی و علمی هم در این خصوص به هدف ساخت داروی مؤثر برای این همه گیری شتاب گرفته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرونا باعث لخته شدن خون می شود:
تحقیقات جدید نشان داده است که ویروس کرونا، بیمار را به لخته شدن خون در عروق مبتلا می کند که این موضوع باعث قطع اکسیژن می شود؛ موضوعی که پزشکان را به سمت استفاده از  رقیق کننده های خون در پروتکل های درمانی سوق داده است.

به این ترتیب دانشمندان به این نتیجه رسیدند که لازم است میزان اکسیژن موجود در خون بیماران کرونا جهت جلوگیری از مرگ ناشی از قطع تنفس لحظه به لحظه کنترل شود و از همین رهگذر باید دقت کرد که سطح اکسیژن به بیش از ۹۳ درصد نرسد.

خوابیدن روی شکم به نفس کشیدن کمک می‌کند:
پزشکان همچنین به این نتیجه رسیده اند که خوابیدن روی شکم به سهولت نفس کشیدن بیماران کرونایی کمک می کند.

 استفاده از داروها برای درمان مبتلایان:
اگر پزشکان در ابتدای این بحران روند درمان را فقط به درمان عوارض این ویروس محدود می کردند، امروزه به داروهایی برای مبارزه با این ویروس دست یافته اند از آن جمله داروی فاواپیراویر و رمدسیویر.

پزشکان همچنین کشف کرده اند که استفاده از داروهای آنابولیک و استروئیدها مانع حمله سیستم ایمنی بدن به خود می شود در نتیجه امکان کمک به فرد بیمار برای جلوگیری از التهاب ها و عفونت ها فراهم آمده است.

موج دوم کرونا
اواسط ژوئن گذشته پس  از آنکه براساس اعتقاد برخی، آمارهای کرونا فروکش کرد و بوِیژه پس از آنکه در آمریکا آمار های مبتلایان رکورد زد و میانگین آن به روزانه ۶۰ هزار نفر رسید،  سخن ها درباره موج دوم ویروس کرونا بالا گرفت .

«دکتر اسماعیل معتوق» متخصص بیماری های عفونی در این باره به اسکای نیوز عربی می گوید: صحبت درمورد موج دوم کرونا هنوز زود است و به راحتی نمی توان تایید کرد که چنین موجی وجود دارد.

وی افزود: اعلام چنین موضوعی به زمان و ویژگی های مشخصی نظیر تعداد مشخصی از مبتلایان نیاز دارد. این موضوع مستوجب آن است که سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان، داده هایی را از کشورهای مختلف جهان و قاره های مختلف جمع آوری کنندسپس نتیجه را به جهانیان اعلام کنند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه سخن گفتن از موج دوم کرونا مردم را وحشت زده می کند، تاکید می کند: دقیقترین سخن این است که  گفته شود خطر موج دوم وجود دارد اما ورود به این موج مستلزم داده های خاصی است.

اما بدترین حالت آن چیزی است که «تدروس آدناهوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد مبنی بر اینکه ویروس کرونا به سرعت  در حال انتشار است و هنوز به اوج خود نرسیده است.

سازمان بهداشت جهانی به دلیل نحوه برخورد با شیوع این بیماری و تاخیر در توصیه های خود در خصوص استفاده از ماسک و همچنین خودداری از اذعان به نشانه های فزاینده انتقال ویروس در هوا، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

برخی نظیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این سازمان را مسئول گرفتاری های عظیم کنونی جهان دانسته اند.

این بدان معناست که این بحران دست کم به این زودی خاتمه نخواهد یافت و بازگشت به روال عادی بویژه از حیث عادی شدن سفر و بازگشت آن به شرایط پیش از شیوع همه گیری، ممکن است بیشتر از آنچه پیش بینی شده طول بکشد.

در جستجوی درمان یا واکسن کرونا
جهان صبورانه منتظر اعلام درمان یا واکسنی است که به کابوس کرونا که تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ فرستاده، پایان دهد.

شرکت های دارویی در جهان وارد نبرد با زمان شده اند تا دارو یا واکسنی برای این ویروس تولید کنند. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، هم اکنون بیش از ۱۰۰ دارو و واکسن ضد اپیدمی در حال آزمایش و معاینه هستند و برخی از آنها به مراحل پیشرفته رسیده اند.

محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس، واکسنی را تهیه کرده اند که شرکت داروسازی «آسترا زنکا» آزمایش های بالینی گسترده ای را روی آن انجام داده است اما برای آنکه در دسترس قرار گیرد، لازم است آزمایش ها تا پایان سال جاری ادامه یابد و این امر مستلزم نتایج قانع کننده در آزمایش هاست.

بسیاری از کشورهای جهان نظیر چین، تایلند، آلمان، آمریکا و انگلیس نیز وارد خط اختراع واکسن کرونا شده اند.

خبرهای مربوط به انجام آزمایش ها روی دارو ها و واکسن های کرونا، جهان را به پایان این ویروس امیدوار کرده است اما این امیدواری هنوز به شادی نینجامیده است زیر علی رغم اینکه دهها دارو آزمایش شده و در حال آزمایش است، اما هیچ یک از آنها تاکنون در مقیاس جهانی تصویب نشده است.

برخی از کشورها و نهادها نظیر مصر و اتحادیه اروپا، استفاده از داروی ضد ویروس رمدسیویر  را تصویب کرده اند اما این تصویب در چارچوب شرایط مشخص و موارد اضطراری است که از علائم شدید رنج می برند.

دکتر معتوق در این باره می گوید: دستیابی به واکسن به این راحتی نیست که برخی گمان می کنند و نتایج آن فورا مشخص نمی شود. برخی از بیماری های همه گیر در گذشته به سال ها زمان نیازداشتند تا به واکسنشان دست یافته شد.

وی می افزاید: سخن از درمان امیدوار کننده و یا موفقیت آمیز به این معناست که این داروها در مراحل آزمایشگاهی رد نشده اند و این مراحل را پشت سر گذاشته اند اما مراحلی دیگری قبل از رسیدن به واکسن مورد نظر وجود دارد که شامل آزمایش های حیوانی، انسانی و بررسی عوارض جانبی می شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه می دهد: پزشکان و دانشمندان به تولید واکسن در آینده ای نزدیک اعتقادی ندارند. چنین واکسنی در صورت موفقیت، این بیماری را از بین خواهد برد اما در صورت وقوع جهش ژنتیکی در بیماری کووید۱۹، شاید واکسن مورد نظر کافی نباشد.