کد خبر: ۳۰۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۰۱

اظهارات مهم رئیس جمهور درباره احتمال تعطیلی و برگزاری کنکور/ هیچ کشوری نمی‌تواند ۶ ماه فعالیت‌های اقتصادی‌اش را تعطیل کند/ هر نوع تجمعی غیرقابل قبول است/ مرگ‌ومیرها سه رقمی شده است

رییس جمهور گفت: تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی در طولانی مدت قابل اجرا نیست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند شش ماه این کار را ادامه دهد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه مردم و دولت باید همکاری خوب و دقیق داشته باشند، اظهار کرد: اگر اینگونه باشد در برابر مشکلات کرونا سریعتر عمل می‌کنیم و عبورمان راحت‌تر است اما اگر جز این باشد موفقیت ما دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: عادی انگاری این ویروس و کروناهراسی هر دو ما را دچار مشکل می‌کند. اگر فکر کنیم که دیگر این ویروس را پشت سر گذاشته‌ایم که ما را دچار مشکل می‌کند و اگر هم فکر کنیم باید همه کارها تعطیل شود بازهم به مشکل می‌خوریم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و فارس بخوانید؛

* تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی در طولانی مدت قابل اجرا نیست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند شش ماه این کار را ادامه دهد و مردم هم نمی‌پذیرند. اما راه درست در ادامه فعالیت‌های اقتصادی یا فرهنگی فقط منحصر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و هیچ راه دومی وجود ندارد.

* تجمعات به طور کلی در وضعیت امروز غیرقابل قبول است. چه عزا چه عروسی، چه سمینار چه جشنواره. همه اینها مضر است و  حتی نسبت به کنکور هم اگر وزارت بهداشت ایرادی داشته چارچوبی برای آن ایجاد می‌کند تا مشکلی نباشد اجتماعات باید در حد ضرورت محدود شود.

* ما نمی‌توانیم مثل سابق کنار هم بایستیم، لذا فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و سبک زندگی را باید امسال عوض کنیم. حتی در کارخانجات هم باید از ماسک استفاده کنند. مردم عزیز ما باید قانع شوند. صدا و سیمای ما، روزنامه‌های ما، فضای مجازی ما و هنرمندان و فرهیختگانمان باید به صحنه بیایند تا به مردم بگوئیم راهی جز اجرای دستورالعمل‌ها نداریم.

* از ۲۵ اسفند فوتی‌های ما سه رقمی شد و مجبور شد مراکز و برخی سفرها را تعطیل کنیم. از ۲۶ فروردین مرگ و میر دو رقمی شد تا ۲۵ خرداد که دوباره به سه رقمی برگشتیم، امیدوارم بتوانیم این دوره سه رقمی را کوتاه کنیم.

{ با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در کشورهای مختلف دنیا}: هند اعلام کرده در عروسی حداکثر ۲۰ نفر حاضر باشند و در کشورهای اروپایی حداکثر ۱۰ نفر. همه جا محدودیت گذاشته‌اند. نمی‌شود در عروسی ۱۰۰، ۱۵۰ نفر در محیط سرپوشیده، با تهویه نامناسب و زمان زیاد جمع شوند.  

* در اروپا رستوران باز شده اما با رزرو آزاد شده است؛ یعنی کسی که می‌خواهد رستوران برود باید با رزرو برود. گشایش باید باشد اما با مراعات تمام پروتکل‌ها و اگر مراعات نشود، امکان‌پذیر نیست.