کد خبر: ۳۰۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۷۳

13 ویژگی مشترک افراد دوست داشتنی

دوست داشتنی بودن به هیچ وجه از ویژگی های ذاتی نیست و می توان با روش های مختلف آن را فرا گرفت. تصورهای اشتباهی درباره افراد خوش چهره و باهوش وجود دارد ولی ما در این مقاله قصد داریم تا به شما روش های دوست داشتنی بودن را آموزش بدهیم و به شما بگوییم که این ویژگی با هوش هیجانی شما در ارتباط است.
پس از یک مطالعه که با حضور بیش از 500 نفر در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد افراد مختلف صفات مربوط به دوست داشتن را رتبه بندی کردند. نتیجه این نظر سنجی نشان داد برای اینکه فرد دوست داشتنی باشید نیازی به ویژگی های درونی نیست بلکه باید صفات خاصی را در خود پرورش دهید .شما باید بر روی هوش هیجانی خود وقت بگذارید. تحقیقات نشان داده افرادی که این مهارت را در خود پرورش داده اند نسب به افراد دیگر اجتماع از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه روش های دوست داشته شدن را با هم بررسی میکنیم.

1. سوال بپرسید
اگر میخواهید دوست داشته شوید سوال بپرسید زیرا باعث می شود مسائلی را که میشنوید بهتر درک کنید. یکی از بزرگترین مشکلات انسان ها هنگام گوش دادن این است که اگر بیش از حد به طرف مقابل توجه کنید و در حین صحبت کردن وی ساکت باشید کمتر متوجه صحبت های او می شوید حتی اگر با صدای بلند با شما صحبت کرده باشد پس بهتر است مکالمات وی را با سوال کردن همراه کنید. سوال کردن روشی است که طرف مقابل این حس درونش به دست می آید که شما به او گوش می دهید و این نحوه برخورد از طرف شما نشان می دهد که صحبت های وی برایتان اهمیت دارد و با چند سوال ساده حس قدردانی را در به عمل آورده اید.

2. در حین گفتگو موبایلتان را کنار بگذارید
یکی از عوامل بسیار ناراحت کننده حین گفتگو پیامک زدن یا نگاه سریع به گوشی است. زمانی که در حال صحبت کردن هستید تمام حواس خود را به فرد مقابلتان بدهید با این روش مذاکرات را لذت بخش تر و حتی اثر گذارتر می کنید.

3. صادق باشید
برای اینکه دوست داشتنی باشید باید عنصر صداقت را در خود پرورش دهید. هیچ شخصی فرد دروغگو و فریبکار را دوست ندارد. افراد جامعه به کسانی اعتماد می کنند که صداقت دارند و وقتی احساس کنند فرد مقابلشان غیرقابل اعتماد است نمی توانند او را دوست داشته باشند. افرادی که ویژگی دوست داشتنی را دارند خیلی خوب خود را می شناسند و به اندازه کافی اعتماد به نفس دارند. انگیزه ای که باعث می شود شما یک فرد دوست داشتنی باشید این است که باعث خوشحالی و انگیزه دادن به دیگران می شوید.

4. قضاوت نکنید
قضاوت نکنید تا دوست داشتنی باشید. مردم از فرد عصبی و کسی که به حرف‌هایشان گوش نمی دهد متنفر هستند و شما برای اینکه همچین فردی نباشید باید ذهنی باز داشته باشید. در محیط کار باید ذهنتان باز باشد تا بتوانید با خوش برخوردی ایده های نو را وارد کار کنید. برای اینکه به راحتی قضاوت نکنید سعی کنید دنیا را از دید دیگران ببینید. شما باید قضاوت کردن را کنار بگذارید تا بتوانید درک واقعی از محیط اطراف و دوستان خود داشته باشید.

5. نباید به دنبال جلب توجه باشید
یک برخورد دوستانه با اطرافیان کافیست تا توجه دیگران به شما جلب شود. خاطرتان باشد مردم از افرادی که تشنه توجه هستند متنفرند. به جای آنکه در جهت جلب توجه دیگران قدم بردارید سعی کنید مفید و مختصر رفتار کنید از این طریق افراد سریعتر متوجه نگرش صحیح شما می شوند و به این طریق شما فردی جذاب تلقی می شوید.

قدردان افرادی باشید که برای موفقیت شما قدمی برداشته اند. تشکر از این افراد شاید تکراری به نظر برسد اما نشان می دهد شما فردی احترام گذار هستید و این صفت شما را دوست داشتنی تر نشان می دهد.

6. با ثبات باشید
سعی کنید قابل اتکا باشید تا مردم به شما اعتماد کنند. افراد همیشه دوست دارند بدانند با چه کسی سروکار دارند شما نیز در مقابل باید این اطمینان را بدهید که حتی اگر از نظر روحی نیز دچار مشکل هستید اما در نحوه برخوردتان با دیگران تغییری ایجاد نخواهد شد.

7. از زبان بدنتان به نحو احسن استفاده کنید
استفاده مثبت از زبان بدن شما را فردی دوست داشتنی جلوه می دهد. استفاده از حرکات بدن شما را جذاب نشان می دهد. سعی کنید از حالت چهره و لحن صدای خود به بهترین شکل استفاده کنید. با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید در مقابلشان دست به سینه نباشید و از هوش هیجانی خود در گفتگوها استفاده کنید.

8. در اولین برخورد قدرت تاثیرگذاری خود را نشان دهید
هفت ثانیه اول ملاقات با افراد را جدی بگیرید. ادامه گفتگوها میتواند نشات گرفته از همان ثانیه های اول گفتگو باشد. از زبان بدنتان به خوبی استفاده کنید استوار بایستید و با لبخند زدن و بازکردن دستهایتان به سمت افراد با انها صحبت کنید و به آنها اطمینان بدهید که میتوانند به شما اعتماد کنند.

9. در هنگام احوال‌پرسی از نام کوچک افراد استفاده کنید
وقتی کسی نام کوچک شما را به کار می برد حس خوبی به شما دست می دهد. اگر میخواهید جذاب باشید و دوست داشتنی بشوید استفاده از نام کوچک افراد یکی از این راههاست. تحقیقات نشان داده وقتی نام کوچک فرد را به کار میبرید حس اعتبار بخشیدن را به او هدیه داده اید.

تمرین کنید تا نام افراد را به خاطر بسپارید. شما باید علاوه بر چهره نام افراد را نیز بدانید. اگر نام فرد را فراموش کردید نترسید و نامش را بپرسید و برای به خاطر سپردن نام وی آن را یادداشت و یا به طور مداوم از آن استفاده کنید.

10. همیشه در حال لبخند زدن باشید
مردم آینه رفتارهای شما هستند. یک لبخند همیشگی در طول صحبت کردن انعکاس مثبتی را به سوی شما باز میگرداند.

11. باید بدانید چه زمانی درد دل می‌کنید
نباید به سرعت مشکلات شخصیتان را برای اطرافیان بازگو کنید زیرا شما را یک فرد غیرقابل اعتماد و شاکی جلوه می دهند. شما باید به خود و اطرافیانتان اجازه بدهید تا بهترین زمان برای درد دل فراهم شود و سریعا سراغ شکایت کردن از شرایط موجود نروید.

12. برای تماس فیزیکی کمی ملاحضه کنید
اگر میخواهید فردی دوست داشتنی باشید با به موقع طرف مقابل را لمس کنید. لمس کردن افراد در حین گفتگو هورمون اُکسی‌توسین را در فرد مقابل ترشح میکند و این موضع باعث به وجود آمدن حس مثبت می شود. لمس کردن کوتاه شانه، دست دادن و در آغوش کشیدن رفتارهای مناسبی است که باعث دوست داشته شدن بیشتر شما می شود. بروز احساسات در زمان مناسب نتیجه مناسبی را در پی دارد و راهی فوق العاده برای به هدف رسیدن و جذابیت بیشتر در شما را به وجود می آورد

13. اگر می‌خواهید جدی باشید یا شوخ‌طبع فقط باید تعادل را برقرار کنید
افراد جذاب همیشه انگیزه می دهند و بین صحبت های جدی و شوخی تعادل برقرار میکنند. این گونه افراد از شایعه پراکنی حذر میکنند و صبحت های گذشته ای که بین خودشان و دیگران رد و بدل شده را به خوبی به یاد می آورند و با این کار نشان می دهند که چقدر موضوع برایشان مهم بوده. افراد دوست داشتنی در عین جدی بودن همیشه برخوردی دوستانه دارند.

نتیجه‌گیری
افراد دوست داشتنی راه ارتباط برقرار کردن را به خوبی می دانند و به همین دلیل ارزش این گونه افراد بسیار زیاد است . افراد دوست داشتنی همیشه باعث خوشحالی اطرافیانشان می شوند و باعث می شوند تا آن ها عملکرد بهتری داشته باشند. پس سعی کنید صفات بالا را به مجموعه ویژگی های خودتان اضافه کنید تا به فردی دوست داشتنی تبدیل شوید.