کد خبر: ۳۰۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۴۷

همسر کیم کارداشیان در رؤیای کاخ سفید/ حامی بزرگ ترامپ رقیب او می‌شود؟

در حالی که از مدت‌ها قبل دو حزب بزرگ آمریکا نامزدهای خودشان را مشخص کرده و به صورت غیررسمی وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند، در ایالات متحده یک رپر سیاه‌پوست با ۳۰ میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی برای حضور در کاخ سفید اعلام آمادگی کرد.
 به نقل از شرق، مهم‌ترین ترند خبری ۴۸ ساعت اخیر اعلام کاندیداتوری کانیه وست برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ بود.

حمایت کیم کارداشیان از کانیه وست | ورود رپر نامدار به عرصه رقابت با ترامپ و بایدن
درحالی‌که از مدت‌ها قبل دو حزب بزرگ آمریکا کاندیداهای انتخاباتی خودشان را مشخص کرده‌اند و به‌صورت غیررسمی وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند، در ایالات متحده یک رپر سیاه‌پوست با ۳۰ میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی برای حضور در کاخ سفید اعلام آمادگی کرد. کانیه وست که شهرتش را علاوه بر آهنگ‌هایش مدیون همسر مشهور دنیای مد خود است؛ کیم کارداشیان که به‌همراه کانیه وست چهار سال پیش از حامیان بزرگ دونالد ترامپ در کاراز انتخاباتی بودند، حالا خودشان را برای حضور در رقابت انتخاباتی با ترامپ آماده می‌کنند؛ اما اینکه این خبر و حواشی‌اش فارغ از شوخی‌هایی که با آن در شبکه‌های اجتماعی شد مهم است، موضوعی است که در این گزارش و در گفت‌گو با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، به آن پرداخته‌ایم.

ابوالفتح معتقد است حضور کانیه وست در رقابت‌های انتخاباتی، از جمله اخبار زرد سپهر سیاسی آمریکاست و شاید چندان جایی در میان دعواهای بزرگ‌تر سیاسی در آمریکا نداشته باشد. بااین‌حال توضیحاتی درباره سازوکار انتخاباتی در ایالات متحده و اینکه این سازوکار چطور اجازه می‌دهد حتی فردی مثل کانیه وست و آنجلینا جولی بدون سابقه سیاسی وارد این کارزار شود، به «شرق» می‌گوید: «هر فردی که در آمریکا شرایط قانون اساسی را داشته باشد، می‌تواند به‌عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کند.

هرکسی با داشتن حداقل ۳۵ سال، محل تولد در آمریکا و حداقل ۱۴ سال سکونت متوالی در این کشور فارغ از اینکه چه جنسیت، رنگ پوست یا شغلی دارد، می‌تواند در انتخابات ایالات متحده آمریکا شرکت کند؛ بنابراین فردی مثل آقای کانیه وست مانند سایر شهروندان آمریکایی که این شرایط را دارند، می‌تواند در انتخابات ثبت‌نام کند اما اینکه آقای کانیه وست بعد از ثبت‌نام مورد حمایت احزاب آمریکایی قرار بگیرد، موضوع دیگری است. روال در ایالات متحده به این شکل است که نامزد انتخاباتی حزب را معرفی نمی‌کند، حزب از چهره مورد نظر خودش دعوت می‌کند تا نامزدی حزب را قبول کند.

احتمالا دیده‌اید که در کنوانسیون‌های ملی احزاب از طرف حزب به‌صورت نمادین تقاضا می‌شود که نامزدی پذیرفته شود؛ برای مثال حزب از آقای جو بایدن درخواست می‌کند که نامزدی در انتخابات ۲۰۲۰ را بپذیرد. بعد از اعلام رسمی توسط فرد مورد نظر برای پذیرش نامزدی حزب، او دیگر به‌صورت رسمی به‌عنوان نامزد حزب وارد کارزار انتخاباتی می‌شود. درحال‌حاضر و به‌صورت رسمی نه آقای بایدن نامزد حزب دموکرات است و نه دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان؛ بنابراین باید این تشریفات صورت بگیرد تا این افراد به‌صورت رسمی وارد کارزار انتخاباتی بشوند. وضعیت آقای کانیه وست هم مشمول چنین وضعیتی است؛ یعنی بعد از ثبت‌نامش باید یک حزب از میان احزاب سیاسی ایالات متحده از او تقاضا کند که کاندیدای انتخاباتی‌اش شود. خب می‌دانیم که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها که دیگر کاندیداهای خودشان را شناخته‌اند و فقط روال تشریفاتی‌اش باقی مانده است؛ بنابراین این خواننده باید شانسش را در میان سایر احزاب ایالات متحده امتحان کند. اما مشکلی مهمی که او با آن مواجه است، این است که ممکن است طبق قوانین انتخاباتی ایالات متحده در برخی ایالات نتواند در انتخابات شرکت کند. قوانین انتخاباتی در ایالات متحده یکپارچه نیست و قوانین هر ایالت با ایالت دیگر تفاوت‌هایی دارد.

طبق جدیدترین گزارشی که من می‌خواندم شرایط وست برای حضور در رقابت انتخاباتی طبق قوانین پنج ایالت مساعد نیست. یعنی احتمال حضور نام وست در برگه‌های انتخاباتی پنج ایالت از همین الان وجود ندارد. همچنین اگر کارهای اداری‌اش را زودتر انجام ندهد، ممکن است در ۱۰ ایالت دیگر هم با مشکلاتی برای شرکت در انتخابات مواجه شود. از این جهت شاید حتی اگر حزبی بخواهد روی او سرمایه‌گذاری کند هم نتواند راضی شود که رأی حداقل پنج ایالت را از دست بدهد؛ اما موضوع دیگری که ممکن است سرنوشت سیاسی کانیه وست در این انتخابات را تحت‌الشعاع قرار بدهد، حمایت او و همسر معروفش از دونالد ترامپ در انتخابات گذشته است. با توجه به مشی سیاسی وست و همسرش که به محافظه‌کاران نزدیک‌تر هستند، بعید به نظر می‌رسد طرفداران احزاب سوم گروه‌های چپ سراغ او بیایند. کارکرد احزاب سوم هم در انتخابات بیشتر بازی با رأی دو طرف بزرگ رقابت است.

چیزی که درباره حضور احتمالی کانیه وست برای من مبهم است، این است که او در این بازی قرار است آرای دونالد ترامپ را کم کند یا جو بایدن را؟ چراکه از یک سو مشی سیاسی‌اش با ترامپ همسوست و از علاقه‌مندان و طرفداران ترامپ بوده و از سوی دیگر هم به‌دلیل رنگ پوستش و تحولاتی که الان در ایالات متحده رخ داده، می‌تواند رأی مخالفان ترامپ را برای خودش جذب کند. در مجموع تصور نمی‌کنم وزن سیاسی کانیه وست بتواند یک نقطه تأثیرگذار در انتخابات ایالات متحده باشد. مهم‌ترین دلیلش هم این است که فعلا هیچ حمایت حزبی‌ای را جذب نکرده است. شاید این مسئله محکی برای او باشد برای انتخابات ۲۰۲۴؛ چراکه پیش از این هم اعلام کرده بود که برای انتخابات ۲۰۲۴ قرار است وارد کارزار انتخاباتی و فعالیت سیاسی شود. در واقع از الان تلاش می‌کند تا برای انتخابات سال ۲۰۲۴ چهره خود را از یک خواننده و رپر و همسر یک سوپرمدل به کنشگر سیاسی تغییر دهد؛ اگرچه آینده سیاسی‌اش هم به‌شدت تحت تأثیر برنده انتخابات سال۲۰۲۰ قرار خواهد گرفت».