کد خبر: ۲۹۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۵۴

اظهارات قالیباف خطاب به ظریف: وزارت خارجه سیاست‌های کاهش برجامی را اجرا کند/ اجازه نخواهیم داد آژانس دستش باز باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که جمهوری اسلامی در مقابل زیاده خواهی شورای حکام و آژانس بین المللی اتمی خواهد ایستاد و اجازه نخواهد داد که آژانس حلقه اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند.
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی با حضور وزیر امور خارجه بیان کرد: مردم ما از ابتدای انقلاب تا به امروز همیشه نشان دادند که هزینه انقلاب کشور را می‌پردازند اگر لازم بوده از جان خود گذشته‌اند و یا فرزندان خود را فدا کردند. مردم ما سختی اقتصادی را نیز تحمل می‌کنند و در همه عرصه‌ها، امتحان خود را به خوبی پس دادند و به مدیران و مسوولان در مقاطع مختلف کمک کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: آن چه که نمایندگان توقع دارند این است که هزینه اضافی بر مردم وارد نشود. در تصمیمات و سیاست‌ها چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه داخلی و خارجی باید به گونه‌ای عمل کنیم که هزینه بیشتری به مردم وارد نشود. در حوزه سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی باید در اولین گام بدنبال تولید قدرت باشد زمانی که قدرت و توان داشته باشیم می‌توانیم در برابر دشمن بایستیم و در چانه زنی و فشار آنها پیروز بیرون بیایم. تولید قدرت بخش عمده‌ای به توان اقتصادی باز می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حوزه توان اقتصادی وزارت خارجه می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. از نظر بنده وزارت امور خارجه باید در دوران جنگ اقتصادی به وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل تبدیل می‌شد. توقع ما این است که اگر وزارت خارجه نتوانست سرمایه گذار وارد کند حداقل شرایط را به گونه ای مدیریت کنند که بخشی از پول مردم که در نزد برخی از کشورها باقی مانده است به کشور بازگردد و انتقال ارز به کشور با تلاش  مضاعف انجام شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در بحث کرونا و در مبادلات مرزی با مشکل مواجه شدیم. وزارت خارجه در بحث اقتصادی باید به دنبال همکاری‌های مرزی و تبادلات تجاری بوده و بیش از گذشته فعال شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: شورای حکام باید بداند در حوزه دستگاه سیاست خارجی ما هرگز جمهوری اسلامی و نمایندگان مردم اجازه نخواهند داد که آژانس دستش باز باشد و هر کاری که می‌خواهد انجام دهد و حلقه اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کنند. ما در مقابل زیاده خواهی آنها خواهیم ایستاد و از دولت و وزارت خارجه انتظار داریم تا سیاست‌های کاهش تعهدات برجامی را که در خصوص آنها تصمیم گیری شده اجرا کنند و از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد. از وزارت خارجه انتظار داریم در تولید قدرت در حوزه اقتصادی به درستی به وظیفه خود عمل کنند.