کد خبر: ۲۹۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۳

توضیح وزارت نفت درباره بدهی ایران به ترکمنستان: ۶۸ درصد بدهی گازی به ترکمنستان مربوط به دولت احمدی‌نژاد است

کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره شایعاتی مبنی بر جریمه ایران در پرونده واردات گاز از ترکمنستان خبر داد: ۶۸ درصد مجموع بدهی انباشتی شرکت ملی گاز با سود متعلقه به آن در زمان قطع گاز به اصل و فرع بدهی انباشتی تا قبل از شهریور ماه ۱۳۹۲ مربوط است.
کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره شایعاتی مبنی بر جریمه ایران در پرونده واردات گاز از ترکمنستان: اساساً نه ترکمن‌گاز درخواست خسارتی کرده بود و نه داوری رایی مبنی بر پرداخت خسارت و یا جریمه‌ای از سوی شرکت ملی گاز ایران به ترکمنستان صادر کرده است. بلکه صرفاً داوری مبلغ بدهی شرکت گاز ایران را نهایی کرده و حکم به پرداخت بدهی شرکت ملی گاز ایران به ترکمنستان داده است.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در ادامه آورده است: در مقابل بخشی از ادعاهای شرکت گازایران را مبنی بر درخواست اعمال جرائم به طرف مقابل بابت کمیت و کیفیت گاز تحویلی را پذیرفته که از رقم بدهی کسر شده است. لذا نه مبلغ اعلام شده در برخی رسانه‌ها صحیح است و نه ادعای ایشان مبنی بر محکوم شدن ایران به پرداخت خسارت.

نوری ادامه داد: مطالبات به اواخر دهه ۸۰ و به طور دقیق تر سال۹۰ بر می‌گرددکه با توجه به فضای حاکم بین المللی و محدودیت‌های تحریم انباشته شد. لازم به توضیح است که ۶۸ درصد مجموع بدهی انباشتی شرکت ملی گاز با سود متعلقه به آن در زمان قطع گاز به اصل و فرع بدهی انباشتی تا قبل از شهریور ماه ۱۳۹۲ مربوط است.