کد خبر: ۲۹۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۰۸

الگوی پاتوشی چیست؟

محققی که ۱.۱ میلیون بیت کوین استخراج شده توسط ساتوشی ناکاموتو را شناسایی کرده، مدعی شده که براساس تحقیقاتش ساتوشی فرد از خود گذشته ایست و هیچوقت بیت کوین هایش را خرج نمی کند.

سرجیو دیمیان لرنر طراح لایه دوم پروتکل RSK بیت کوین و محقق شناخته شده رمزارز در جامعه ردیت مدعی شده سه سال طول کشید که او رخنه های امنیتی را در کد بیت کوین کشف کند و همین مساله او را به کشف الگوی پاتوشی هدایت کرده است.

الگوی پاتوشی ماینری را توصیف می کند که با استفاده از یک الگوریتم اندک متفاوت ۱.۱ میلیون بیت کوین را استخراج کرده است. بسیاری باور دارند که این شخص همان ساتوشی ناکاموتو است. لرنر در این رابطه گفته است برای آنکه بیش از این خالق بیت کوین را اذیت نکند در این امر تجسس نمی کند.

او همچنین مدعی شد که براساس تحقیقاتش و درکی که از ساتوشی به دست آورده باورد دارد که او هیچگاه بیت کوین های استخراج شده خود را خرج نمی کند.

لرنر در سال ۲۰۱۳ توانست با مطالعه نسخه ۰.۱ کلاینت ساتوشی به این الگو دست یابد. وی در این کد سه نقص مرتبط با حریم خصوصی را کشف کرد که هبستگی و ارتباط میان بلاک های استخراج شده در سال های اولیه بیت کوین را نمایان می کرد.

او همچنین در تحقیق خود با استفاده از این نقص به تخمین هش ریت ماینینگ هر یک از ماینرهای اولیه پرداخته است که به وسیله این کار توانسته بلاک های استخراج شده را به ماینرهای مختلف ارتباط دهد و به الگوی پاتوشی دست یابد. در واقع پیگیری ماینرها به این راحتی نیست و در صورت وجود سه نقصی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم این امر امکان پذیر شده است. البته این نقص ها دیگر در کد کلاینت بیت کوین وجود ندارد و فقط در کد کلاینت سال های اولیه بیت کوین موجود است و به همین دلیل الگوی پاتوشی به دست آمده است.

مجموع این نقص ها، نمایش الگوی پاتوشی را امکان پذیر می‌سازد. بلاک ها در الگوی پاتوشی، المان های مجموعه پاتوشی (یا همان P set) خواهند بود.

سرجیو لرنر، رئیس نوآوری آزمایشگاههای IOV و خالق زنجیره جانبی Rootstock ، الگویی را که در اوایل معدن بیت کوین کشف کرد ، توصیف می کند و بررسی میکند چرا مردم امروزه در مورد آن صحبت می کنند. در این قسمت توضیح می دهد:
الگوی پاتوشی چیست؟ و چه کارایی دارد؟

چگونه این الگوی اکنون در یک پرونده دادگاه فعلی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن کریگ رایت ادعا می کند که او ساتوشی ناکاموتو است

نحوه استفاده از الگوی پاتوشی این هفته برای ارزیابی مجموعه ای از معاملات شامل بیت کوین های اولیه امضا شده با بیانیه ، "کریگ استیون رایت دروغگو و کلاهبرداری است”

چگونه می توان مشخص کرد معاملات اخیر تحت الگوی پاتوشی استخراج شده اند یا خیر
۳ دلیل که ساتوشی بیت کوین‌ها را منتقل نکرده است

۵۰ بیت کوین از بلاکی که فوریه ۲۰۰۹ استخراج شده بود انتقال داده شده است. بعد از سال‌ها، این اولین گروه از بیت کوین‌هایی از نسل ساتوشی است که منتقل می‌شوند. اما، سه دلیل اصلی وجود دارند که نشان می‌دهند ساتوشی این میزان بیت کوین را که حدود ۴۷۰,۰۰۰ دلار ارزش دارد منتقل نکرده است.

به گزارش کریپتوسلیت، این سه دلیل عبارتند از: عدم وجود «الگوی پاتوشی»، متعلق ‌نبودن این آدرس به ساتوشی، و ماینرهای دیگری که در همان زمان در حال استخراج بوده‌اند.
دلیل شماره یک: الگوی پاتوشیِ بلاک‌های اولیه بیت کوین

محققان دریافته‌اند که با استفاده از «شناسه نانس» الگوی بلاک‌های استخراج‌شده توسط ساتوشی ناکاموتو نیز قابل شناسایی است. بلاک‌های اولیه‌ای که توسط ساتوشی استخراج‌ شده‌اند از الگویی به نام الگوی پاتوشی (Patoshi pattern) تبعیت می‌کنند. عدم وجود چنین الگویی به این معنا است که این بلاک‌ها توسط ساتوشی استخراج نشده‌اند.

با این‌که این الگو خود تا حد زیادی فنی بوده و هنوز در بین محققان بحث‌برانگیز است، اما نشان می‌دهد که بلاک ۳,۶۵۴ توسط ساتوشی استخراج نشده است.  

تحلیل‌گر بیت کوین، نیک کارتر (Nic Carter)، گفت: در اینجا تصویری از الگوی پاتوشی را با بلاکی که به‌تازگی خرج شده است مشاهده می‌کنید. نانسِ بلاک‌هایی که به ساتوشی نسبت داده می‌شوند، الگوی مشخصی دارند که این بلاک فاقد این الگو است. بلاک مذکور فاقد الگوی پاتوشی است. محقق بیت کوین، زک ووئل (Zack Voell)، نیز در این مورد اظهار داشت: براساس مطالعات الگوی پاتوشی، بیت کوین‌های منتقل‌شده احتمالا کوین‌های ساتوشی نیستند. خالق آراس‌ کی (RSK)، سرجیو دمیان لرنر (Sergio Demian Lerner) نیز افزود: خیلی ساده است. فقط احتیاج به یک تابع جستجو دارد. حق با شماست. بلاک ۳,۶۵۴ الگوی پاتوشی ندارد.
دلیل شماره دو: چندین استخراج‌کننده در سال 2009 وجود داشت.

سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین، از جمله ویل پاندا (Whale Panda)، توضیح دادند که در سال ۲۰۰۹، علاوه بر ساتوشی ناکاموتو، چندین استخراج‌کننده دیگر نیز مشغول استخراج بیت کوین بودند.

ویل پاندا گفت: صرفا جهت اطلاع: این آدرس از آدرس‌های شناخته‌شده ساتوشی نیست. در آن زمان، ماینرهای متعددی مشغول استخراج بودند. با اینکه ممکن است این بلاک توسط یکی از همکارهای ساتوشی استخراج شده باشد، از لحاظ فنی امکان تعیین هویت فردی که آن را استخراج کرده وجود ندارد.
دلیل سوم: این آدرس متعلق به ساتوشی نیست.

آدرسی که دارایی‌ها از آن انتقال داده شده‌اند، آدرس بیت کوینی شناخته‌شده و متعلق به ساتوشی نیست. مدیرعامل بایننس، ژانگ‌ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، با اشاره به این آدرس نوشت:

آرام باشید دوستان. به احتمال بسیار زیاد این آدرس متعلق به ساتوشی نیست. با این‌که نمی‌توان با قطعیت گفت، اما این اتفاق چند بار پیش از این نیز رخ داده. زیاد هیجان‌زده نشوید. امروز هم یک روز معمولی دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال است.

این سه دلیل اصلی در کنار هم بر این نکته تاکید دارند که خالق بیت کوین این ۵۰ بیت کوین را در ۲۰ می ۲۰۲۰ (۳۱ اردیبهشت ۹۹) منتقل نکرده است.

بیت کوین در حال حاضر در رتبه اول ارزش بازار قرار گرفته و طی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۵۲ درصد کاهش قیمت داشته است. ارزش کل بازار بیت کوین حدود ۱۷۴.۵ میلیارد دلار است و حجم معاملاتی ۲۴ ساعت گذشته آن ۳۶.۷ میلیارد دلار می‌رسد.
ساتوشی قلابی در دادگاه

فردی که خودش را ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، می نامد، در جریان دفاع از ادعای خود بار دیگر با پیامی که او را دروغ گو و کلاه بردار خطاب می‎کند، رو به رو شد.به گزارش دیکریپت، همچنان پیچ و تاب دیگری در داستان عجیب کریگ رایت (Craig Wrigh )وجود دارد.خالق خود خوانده ی بیت کوین ادعا می کند که به ۱.۱ میلیون بیت کوین (حدود ۹.۷۷ میلیارد دلار) در مجموعه ای از آدرس ها که با عنوان صندوق گل لالهTulip Trust) )شناخته می شوند، دسترسی دارد.

رایت ادعا می کند که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (نام مستعار خالق بیت کوین) این بیت کوین ها را استخراج کرده است.رایت با دادخواستی دست و پنجه نرم می کند که طی آن باید ثابت کند همان طور که ادعا می کند، سازنده ی بیت کوین است. او برای اثبات این که ناکاموتو است باید نشان دهد که به این آدرس ها دسترسی دارد.رایت با تأخیر زیاد لیست این آدرس ها را در اختیار دادگاه قرار داد ولی در ابتدای هفته جاری، صاحب اصلی با به کار گیری ۱۴۵ آدرس خود، پیامی را با امضای دیجیتال ارسال کرد و در آن رایت را «کلاه بردار» خطاب کرد.

در این پیام آمده:کریگ استیون رایت، یک دروغگو و کلاهبردار است. او کلیدی که برای امضای این پیام استفاده شده را در اختیار ندارد.شبکه ی لایتنینگ، دستاورد چشمگیری است. با این حال، همچنان باید برای بهبود ظرفیت درون زنجیره ای تلاش کنیم. متأسفانه، این که تنها مقداری ثابت را در کد تغییر دهیم یا این که به شرکت کنندگان قدرتمند اجازه دهیم دیگران را به بیرون از شبکه برانند، راه حل این معضل نیست.این پیام در ادامه می گوید:همه ی ما ساتوشی هستیم.

رایت مدت ها است که علی رغم وجود شواهدی مخالفب با ادعایش، عنوان می کند نیروی اصلی پشت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو است. رایت در سال ۲۰۱۹ برای شکایت از افراد مشهوری که علناً وی را مورد انتقاد یا تردید قرار داده بودند، دست به دامن قانون افترای انگلستان شد. برخی از این پرونده ها پیش از این رد شده یا مختومه اعلام شده اند.اما این مورد همچنان ادامه دارد. این پرونده توسط آیرا کلیمنIra Kleiman))به نمایندگی از برادر مرحومش دیو کلیمن Dave Kleiman) )شریک تجاری سابق رایت، پیگیری می شود. این پرونده به دنبال کسب مالکیت نیمی از گنجینه ی بیت کوینی است که رایت ادعای مالکیت آن را دارد.در آگوست ۲۰۱۹ (مرداد ۹۸)، قاضی پرونده اظهار داشت که رایت باید به خاطر مشارکتی که با کلیمن داشته، ۵۰ درصد از دارایی را به عنوان جریمه پرداخت کند.

او همچنین اعلام کرد که اظهارات رایت معتبر نبوده و به دروغ سوگند یاد کرده است.این ماجرا همچنان حل نشده باقی مانده است چرا که رایت ادعا می کند این آدرس ها برای حفظ امنیت به امانت سپرده شده اند و او به آن ها دسترسی ندارد. کلید هایی که دادگاه از آن ها به عنوان قاصدهای مرموز یاد می کند، قرار بود این مشکل را بر طرف کنند. این امر عملی نشد و تیم حقوقی رایت مجبور شد اعتراف کند که او به ارز های مورد نظر دسترسی ندارد.علاوه بر این، تیم تحقیقاتی صرافی بیتمکس(BitMEX) از ۲۰ مورد از آدرس های ارائه شده به طور تصادفی نمونه برداری کرد و مشخص کرد که هیچ یک از آن ها به ماینر برجسته روز های ابتدایی بیت کوین تعلق ندارد.

این امر نشان می دهد که درستی ادعای رایت مبنی بر ساتوشی ناکاموتو بودن بعید است. بیتمکس پژوهش مربوط به این موضوع را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. با تلاش های رایت برای دفاع از خود در دادگاه، پیشرفت اخیر این پرونده از دشواری دیگری برای او خبر می دهد. با فرض این که آدرس هایی که ادعا کرده در واقع متعلق به او نیستند، وی به دنبال فرصتی دیگر برای سوگند شکنی است. تاریخ محاکمه در روز ۶ ژوئیه (۱۶ تیر) تعیین شده؛ اما طرفین همچنان برای حل و فصل معضل زمان را دارند.

منبع : iminer