کد خبر: ۲۹۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۴

روحانی: در شرایط خطر برای تنگه هرمز، بازهم می توانیم نفت صادر کنیم/ طرح بزرگ انتقال نفت، به بیان رهبری استراتژیک‌ترین طرح دولت است/ تحریم هم نکبت بود هم فرصت

رییس جمهوری گفت: همه شرکت‌های خارجی که ما را یاری نکردند و تحریم‌کنندگان یعنی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها امروز به خوبی شاهدند که نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید، تولید و فناوری باشند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در آیین افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران، گفت: طرح (واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک) ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی  برای ما ایجاد می کند و حداقل ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز افزایش تولید خواهیم داشت و در صنایع پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

وی در افتتاح طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک اظهار داشت: بسیار خوشحالیم برای آغاز به کار و شروع عملیات اجرایی این طرح مهم و از همین‌جا امیدواریم در اسفند ماه شاهد افتتاح این طرح باشیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس، ایسنا و ایرنا بخوانید؛

*{ در این طرح‌ها}: باور کنید از دولت یازدهم که به فکر طرح لوله گذاری گوره به جاسک بودیم همیشه این دغدغه را داشتم که دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد و نتوانیم آن را به پایان برسانیم. ما قرار بود یک کارخانه لوله‌ سازی خارجی برای نفت و گاز ترش ایجاد کنیم به خاطر تحریم سال ۹۷ این کار متوقف شد اما امروز طرح ورق و خود لوله توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شده است.

* دلیل آن این بود که بیژن زنگنه اشاره کرد که  قرار بود کارخانه لوله‌سازی برای نفت ترش و گاز ترش به وسیله یک شرکت خارجی در ایران تاسیسات آن ایجاد شود و تولید کنیم که به خاطر تحریم سال ۹۷ این طرح متوقف شد.

*وقتی متوقف شد ما دچار تردید شدیم که این کار را می‌توانیم با صنعت داخلی خود انجام دهیم یا نه اما ورق و لوله این طرح توسط شرکت‌های ایرانی تولید شد و اکنون دشمن به خوبی شاهد است که نمی‌تواند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری شود. فولاد مبارکه، شرکت اکسین و بخش لوله‌سازی با هم توانستند لوله‌های مورد نیاز را تولید کنند. ما برای این طرح به ۱۰۰۰ کیلومتر لوله نیاز داریم که اکنون ۴۴۰ کیلومتر تولید شده است و ما در مرحله‌ لوله‌گذاری هستیم.

* همه آن شرکت‌های خارجی که در این زمینه می‌خواستند ما را یاری کنند و متوقف کردند و تحریم کنندگان یعنی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها امروز به خوبی شاهدند که نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید، تولید و فناوری باشند.

* پمپ‌های مورد نیاز هم توسط صنعت داخلی درست شده است. تحریم با همه نکبتی که برای کشور دارد نقاط فرصت هم برای کشور دارد. ما را وادار کرد این طرح عظیم را با فن‌اوران خودمان ایجاد کنیم.

* خط لوله «گوره - جاسک» را استراتژیک ترین طرح دولت تدبیر و امید است و با افتتاح ۱۷ طرح مهم تا پایان سال ۹۹ توان و ارزش تولید پتروشیمی کشور نسبت به ۷ سال گذشته، ۲ برابر شده و به ‌۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و یک جهش بزرگ در این صنعت اتفاق می‌افتد.

* موضوع استراتژیک بودن این طرح این است که بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت خود توانستند راه دومی ایجاد کنند تا در یک شرایط روز خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت را از طرق دیگر صادر کنند و تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به دلیلی بسته می شد، صادرات نفتش به طور کامل متوقف می‌شد، جمهوری اسلامی ایران بود. یعنی این شعاری که ما می‌دادیم ما در کنار تنگه هرمز هستیم و آبراه در اختیار ما است، این حرف کاملا درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیمی برای خود ما بوجود می‌آمد که از این مشکل عبور کردیم.

* قبلا هم گفته‌ام، این طرح را خدمت رهبر معظم انقلاب توضیح دادم که فرمودند این استراتژیک‌ترین طرح دولت شماست، این طرح مهمترین طرح، نه تنها از لحاظ  اقتصادی بلکه از لحاظ امنیت ملی و انرژی است. این طرح می‌تواند به مشتری‌های ما کاملا اطمینان دهد که در هر شرایطی می‌تواند نفت ما را برداشت کند بنابراین با آغاز این طرح امروز روز اعتماد خریداران ما است.

* امروز، روز بسیار مهمی در تاریخ انرژی کشور است، ایران در شرایط تحریم و فشار قادر است از استان بوشهر و منطقه و تلمبه خانه گوره تا استان هرمزگان و جاسک هزار کیلومتر این طرح را ادامه دهد که این نشان از توانمندی ملت، محققان، صنعتگران و بخش نفت و انرژی دارد.

* سواحل مکران برای ما مهم است و جز توصیه‌های مقام معظم رهبری از روزهای اولیه دولت یازدهم بود و ایشان برای اینکه ما سواحل مکران را آباد کنیم توصیه‌هایی داشتند و این ساحل بسیار ارزشمندی هست از بندرعباس تا چابهار را محاسبه کنیم ساحل بسیار مهمی است که از آن کمتر استفاده شده است.

* من در اولین سفری که در دولت یازدهم به بندرعباس و استان هرمزگان رفتم سفری به جاسک داشتم و در آنجا در جمع مردم جاسک سخنرانی کردم و به آن‌ها گفتم که جاسک آینده بسیار درخشانی خواهد داشت وبه یک پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل خواهد شد.

* در طرح قبلی هم که افتتاح شد گروه باختر گفتند که ما طرح‌هایی داریم برای سواحل مکران و جاسک بنابراین آبادانی سواحل مکران برای ما بسیار مهم است.

* شما اکنون در نقشه ایران دو تا خط می‌بینید، یک خط از جنوب تا تقریباً شمالی‌ترین نقطه ایران که این خط لوله گاز است و از این به بعد نیز یک خط دیگر می‌بینید در جنوب ایران از بوشهر تا جاسک و این خط هزار کیلومتری نفت است که میعانات نیز می‌تواند در صورت لزوم جایگزین شود بنابراین این دو تا خط بسیار مهم است.

* این خط غرب آباد و پتروشیمی هایش افتتاح می‌شود و طبق قولی که وزیر نفت امروز اعلام کرد ۱۷ طرح مهم را تا پایان سال در پتروشیمی انشا الله به افتتاح خواهیم رساند که امروز اولین آن را افتتاح کردیم و با پایان این ۱۷ طرح تا پایان سال توان تولید پتروشیمی ما به دو برابر از لحاظ ارزشی افزایش پیدا می‌کند.

* صادرات پتروشیمی ما که در سال ۹۲ دوازده میلیارد دلار بود در پایان این طرح ۲۵ میلیارد دلار می‌شود، بنابراین جهش بزرگی رخ خواهد داد به همین دلیل این را جهش بزرگ در پتروشیمی نامگذاری کردند و در عین حال نیز امسال و یا سال آینده برنامه ریزی انجام می‌شود برای اینکه جهش سوم نیز بلافاصله تا ۱۴۰۴ شروع شود.

* این جهش سوم صادرات ما را از ۲۵ میلیارد به ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند پس کار بزرگ و عظیمی امروز در پتروشیمی انجام می‌شود.