کد خبر: ۲۹۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۳

بازگشت محمود احمدی‌نژاد چقدر جدی است؟

درحالی که بیش از یک سال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مانده، از الان زمزمه‌های حضور مجدد محمود احمدی‌نزاد در صحنه شنیده می‌شود، رئیس جمهور اسبق برای حضور در صحنه با سد محکم شورای نگهبان روبرو است.
برخی از فعالان سیاسی معتقدند، اگر شورای نگهبان روزی به این نتیجه برسد که احمدی‌نژاد صلاحیت ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، در چنین صورتی او رقیب هر دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خواهد بود، نه فقط اصولگرایان.

این در حالی است که مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا و چهره نزدیک به قالیباف، مدعی شده که احمدی‌نژاد برای ۱۴۰۰ در حال رایزنی با شورای نگهبان است تا تأیید صلاحیت خودش را بگیرد؛ اتفاقی که بعید است رخ دهد، چراکه سیاست نشان داده تکلیفش را با احمدی‌نژاد روشن کرده است.
 
احمدی‌نژاد ۱۰۰ درصد خواهد آمد
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در مورد انتخابات ۱۴۰۰ باید به چند نکته اشاره کرد، گفت: اولا با توجه به عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس و همچنین وضعیت دولت، بدنه اجتماعی اصلاحات به مانند اسفند ۹۸، در خرداد ۱۴۰۰ نیز شرکت نخواهند کرد و بر این اساس این جریان شانسی برای پیروزی ندارد، حتی اگر خود سید محمد خاتمی نیز تائید صلاحیت شود، بیش از ۸۰، ۹۰ درصد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان رای نخواهند داد، بنابراین حضور افرادی نظیر عارف، جهانگیری، ظریف، محسن هاشمی و ... نیز توفیری در وضعیت اصلاح‌طلبان نخواهد داشت.

وی افزود: دوما در مورد اصول‌گرایان نیز باید گفت، برخی از طرفداران آن‌ها نسبت به افراد شاخص این جریان از جمله لاریجانی، باهنر، توکلی و... ناامید و سرخورده شده‌اند، از سوی دیگر نقشی که در گذشته جامعه‌روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به جامعتین مشهور بودند در بین اصول‌گرایان داشتند، امروز به هیچ عنوان وجود ندارد و امروز تنها طیف تندرو است که در سپهر سیاسی ایران مشغول صحنه گردانی است.
 
زیباکلام با اشاره به اینکه اصول‌گرایان به هیچ عنوان دوست ندارند، احمدی نژاد به صحنه بیاید و حتی تائید صلاحیت شود، بیان داشت: با توجه به کاری که اصول‌گرایان با دولت دوم احمدی نژاد کردند، او به طور قطع آن اقدامات را فراموش نخواهد کرد و در صورتی که به موفقیتی برسد، به هیچ عنوان اصول‌گرایان را به بازی نخواهد گرفت، خود اصول‌گرایان نیز این را می‌دادند و تمام تلاش خود را خواهند کرد که مانع از حضور احمدی نژاد به هر ترتیبی شوند.

زیباکلام اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که احمدی‌نژاد دارد این است که به قول و قرار خود به هیچ عنوان پایبند نیست و به همین دلیل نیز تندرو‌ها از او می‌ترسند، زیرا ممکن است احمدی‌نژاد دوباره به قدرت برسد، اما بازهم به تمامی حامیان خود پشت پا بزند، برای همین مطلوب طیف تندرو این است که شخصیتی همچون سعید جلیلی وارد عرصه شود و با توجه به اینکه حرف شنوی نیز دارد، او را به نامزدی حمایت کنند، از سوی دیگر اگر احمدی‌نژاد از نامزد‌های این جریان نیز حمایت کند، این امر برای تندرو‌ها ایده‌آل خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:، اما در این مورد دو مسئله وجود دارد، اول اینکه احمدی‌نژاد زیر بار حمایت از کسی نخواهد رفت و در این هفت سال تنها از مشایی و بقایی حمایت کرد، بنابراین این کار را برای تندرو‌ها سخت خواهد کرد، دوم هم اینکه معلوم نیست بدنه رای احمدی نژاد به کسی که او می‌گوید رای بدهد و این امر نیز خود چالشی است که پیش روی تندرو‌ها قرار دارد.

آزموده را آزمودن خطاسست
حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصول‌گرا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه صحبت از حضور احمد‌ی نژاد از سوی طرفداران وی مدام تکرار می‌شود و آن‌ها در حال اجرای مانور سیاسی هستند، اظهار داشت: احمدی‌نژاد سعی می‌کند که خود را همچنان در سپهر سیاسی ایران مطرح نگه دارد، برهمین اساس نیز است که این روز‌ها مکررا تکرار می‌شود که او قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را دارد.

وی افزود: اگر هم واقعا احمدی نژاد ثبت نام کند، تجربه نشان داده کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، احتمال تائید شدن آن‌ها بسیار کم است، زیرا که به نظر می‌رسد شورای نگهبان در این رابطه حساسیت زیادی دارد و با کسی مماشات ندارد، اما به هر حال در ایران همه چیز امکان دارد و ممکن است که احمدی نژاد نیز تائید صلاحیت شود، اما حضور او در عرصه انتخابات و تائید شدنش به اعتقاد بنده ساده‌انگاری است و نباید خیلی راحت در این زمینه فکر کرد.

کنعانی مقدم با تاکید بر اینکه احمدی نژاد به طور قطع دیگر پایگاه رای خود به مانند زمان ریاست جمهوری خود را ندارد، گفت: با توجه به اینکه در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و بعد از آن، او و همراهانش کار‌های خارج از عرف زیادی را انجام داده‌اند، مردم دیگر تحت تاثیر اقدامات هیجانی و شعار‌های به اصطلاح پوپولیستی قرار نخواهند گرفت، زیرا که مردم ما بعد از آزمون و خطا‌های بسیار به یک بلوغ سیاسی رسیده‌اند و دیگر تحت رفتار‌های عوام فریبانه قرار نخواهند گرفت، از سویی به قول معروف آزموده را آزمودن خطاست.

وی با اشاره به اینکه برخی از یاران و وزرای اسبق احمدی نژاد به دنبال بازگشت او به عرصه سیاست هستند، اضافه کرد: هر چند که تعدادی از وزرای دولت‌های نهم و دهم به مجلس راه‌یافته‌اند، اما این موضوع هیچ ارتباطی به احمدی نژاد ندارد، زیرا اولا هم خود او ارتباط میان خود و وزرایش را برای حضور در مجلس تکذیب کرده و هم آن‌ها هرگونه ارتیاط با رئیس جمهور اسبق را منکر می‌شوند، با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد در مورد حضور احمدی نژاد در صحنه یک بزرگ‌نمایی صورت گرفته و بعید است او و اطرافیانش بتوانند اقدام خاصی را برای حضور در صحنه ۱۴۰۰ انجام دهند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا ادامه داد: بنابراین با توجه به وضعیتی که ترسیم شد، نمی‌توان شانسی را برای جریان احمدی‌نژاد قائل شد، زیرا که این عده در مجلس نیز دارای نفوذی نیستند و وزرای دولت‌های نهم و دهم نیز با تابلوی اصول‌گرایی به مجلس راه پیدا کرده‌اند، با توجه به این موضوع به اعتقاد بنده باید پرونده احمدی‌نژاد در سپهر سیاسی ایران را بسته شده فرض کرد.