کد خبر: ۲۹۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۱

اردوغان، اهداف خود را با ترامپ درمیان گذاشت

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه و «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا دوشنبه شب درباره روابط دو جانبه و تحولات منطقه از جمله بحران لیبی تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ دو طرف تصمیم گرفتند تا به همکاری‌های خود برای تحقق صلح و ثبات در لیبی ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، رییس جمهور ترکیه درباره همکاری میان کسانی که به ادعای او در خشونت‌های آمریکا در جریان تظاهرات اخیر این کشور دست دارند و گروه‌های کُرد مانند حزب اتحاد دموکراتیک (پ. ی. د) و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) که در شمال سوریه فعال هستند، ابراز نگرانی کرد.  

در همین رابطه جود دیر معاون سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: اردوغان و ترامپ در تماس تلفنی درباره مسائل مهم دوجانبه، مسائل منطقه‌ای از جمله لیبی، سوریه و شرق دریای مدیترانه گفت‌وگو کردند.

در همین رابطه رییس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه TRT ترکیه درباره تحولات لیبی گفت که پس از تسلط بر شهر سرت که چاه‌های نفت دارد، عملیات در این کشور ساده‌تر خواهد شد.

وی همچنین بر اهمیت آزادسازی شهر سرت در لیبی توسط دولت وفاق ملی به نخست وزیری «فائز السراج» تاکید کرد.

از سوی دیگر احمد المسماری سخنگوی نیروهای خلیفه حفتر موسوم به ارتش ملی لیبی نیز دوشنبه شب در یک کنفرانس خبری در شهر بنغازی، رجب طیب اردوغان را متهم کرد که در جنایت جنگی که در لیبی به وقوع پیوسته، دست دارد.  

وی مدعی شد که ترکیه از عضویت خود در ناتو برای اشغال لیبی و حمایت از آنچه که او شبه‌نظامیان لیبی خوانده،  سوء استفاده می‌کند.

سخنگوی نیروهای حفتر همچنین گفت: شمار آوارگان شهر ترهونه به ۲۰ هزار نفر رسیده است. وی نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی را متهم کرد که مناطق مسکونی در غرب سرت را هدف قرار دادند.

حفتر از ۴آوریل ۲۰۱۹ با حمایت برخی از کشورهای غربی و عربی حمله گسترده‌ای را برای اشغال طرابلس پایتخت آغاز کرد که تاکنون ناکام مانده است.

حملات میدانی در لیبی در حالی ادامه دارد که طی هفته گذشته و هفته جاری به دنبال اوجگیری درگیری‌ها در لیبی برخی طرف ها از جمله مصر و عربستان حامیان حفتر بار دیگر برای برقراری توافق صلح و آتش بس در لیبی وارد عمل شدند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، اکنون امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت فایز السراج هستند که در غرب این کشور مستقر و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است و آنکارا نیز در هفته‌های گذشته نیروهایی را نیز با خارج کردن از ادلب در سوریه و ارایه آموزش‌های لازم نظامی در خاک ترکیه به لیبی گسیل داشته است.