کد خبر: ۲۹۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۷

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: ایران و روسیه در ناآرامی‌های آمریکا دست دارند/ اعلام منع آمد و شد و تعطیلی کاخ سفید و واشنگتن/ واکنش تند پلوسی و پیوستن رئیس پلیس میشیگان به معترضان

با شدت گرفتن اعتراضات در آمریکا مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایران و روسیه را متهم به دست داشتن در ناآرامی های این کشور کرد. همچنین شهردار واشنگتن نیز دستور منع آمد و شد را صادر کرد.
وب سایت شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اعلام کرد: موریل باوزر شهردار واشنگتن دی‌سی پایتخت آمریکا که مقر کاخ سفید و کنگره این کشور است، اعلام کرد که از ساعت ۱۱ یکشنبه‌شب تا ۶ بامداد دوشنبه (۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ دوشنبه به وقت تهران) در سراسر این شهر مقررات منع آمدوشد برقرار خواهد بود.

باوزر که پیشتر به دلیل عدم استفاده از پلیس شهر برای کنترل تجمع معترضان در اطراف کاخ سفید مورد انتقاد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قرار گرفته بود، نیروهای گارد ملی پایتخت را برای کمک به پلیس این شهر فعال کرده است.

نیروهای گارد ملی آمریکا در بسیاری از شهرها و ایالت‌های این کشور برای کنترل تظاهرات و ناآرامی‌های اخیر به کار گرفته شده و به دلیل برخورد خشن و سرکوب معترضان مورد انتقاد مردم قرار گرفته است.

ترامپ ضمن حمایت از اقدام های خشن و سرکوبگرانه نیروهای گارد ملی، از همه ایالت‌ها و شهرهای درگیر با اعتراضات اخیر به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس خواسته است که از این نیروها برای سرکوب اعتراضات استفاده کنند.

شهر واشنگتن دی‌سی جمعه شب شاهد تجمع معترضان در مقابل کاخ سفید و در موارد برخورد و درگیری آنان با نیروهای سرویس مخفی کاخ سفید و گارد ملی بود. در این تجمع، هزاران تن در برابر محوطه کاخ سفید برای ابراز همدردی با کشته شدن «جورج فلوید» سیاهپوست گردهم آمدند و پس از آن کاخ سفید به حالت قرنطینه کامل درآمد و تمامی دروازه‌های ورودی و خروجی آن بسته شد.

افزون بر واشنگتن، در بیش از 40 شهر دیگر آمریکا منع آمدوشد اعلام شده که به این شرح است: لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، بورلی هیلز، سانتا مونیکا، وست هالیوود، سان خوزه، دنور، میامی، اورنج کانتی، جکسونویل، اورلاندو، آتلانتا، شیکاگو، ایندیاناپولیس، لوئیزویل، دیترویت، مینیاپولیس، سنت پاول، کانزاس سیتی، آتلانتیک سیتی، روچستر، سینسیناتی، کلیولند، کلومبوس، دیتون، تولدو، پورتلند، یوجین، فیلادیلفیا، پیتسبورگ، چارلزتون، کلمبیا، میرتل بیچ، نشویل، دالاس، سان آنتونیو، سالت لیک سیتی، ریچموند، سیاتل، میلوااوکی، مدیسون.

همچنین، ایالت آریزونا به مدت یک هفته مقررات منع آمدوشد وضع کرده است. این ایالت به همراه ایالت‌های تگزاس و ویرجینیا «وضعیت فاجعه» اعلام کرده‌ که به این معنا است که همه نیروهای این ایالت‌ها می‌توانند برای سرکوب اعتراضات به کار گرفته شوند.

ایالت مینه‌سوتا نیز که شهر مینیاپولیس محل قتل فلوید سیاهپوست در آن واقع شده، همه بزرگراه‌های منتهی به این ایالت را مسدود کرده است.

واشنگتن: ایران و روسیه در ناآرامی‌های آمریکا دست دارند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی ایران، چین و روسیه را به افزایش ناآرامی‌ها درایالات متحده متهم کرد و مدعی شد ایالات متحده بر این بحران‌ها غلبه خواهد کرد.

«رابرت اوبرین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید  روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای بی سی نیوز» در پاسخ به سئوال مجری برنامه در زمینه نحوه مقابله با مخالفان آمریکا همچون چین و روسیه  و تلاش ‌آن‌ها در ایجاد ناآرامی‌های بیشتر در این کشور، گفت که ممکن است فعالان روس چنین اقداماتی را در ایالات متحده انجام می‌دهند.

وی در بخش دیگری افزود، ممکن است آمریکا  اختلافات سیاسی داشته باشد اما قبلا این بحران‌ها را  پشت سر گذاشته شده  و ایالات متحده  بر آن‌ها غلبه خواهد کرد.

اوبرین درباره ایران نیز مدعی شد:«بله، به ایران نگاه کنید، این کشور به یقین در اینجا مشغول فعالیت است. شما این را می‌دانید. ما ابزارهایی در جعبه ابزار خود داریم. ما در حال همکاری نزدیک با متحدان خود هستیم. من با همکارانم، مشاوران امنیت ملی تلفنی گفت‌وگو می‌کنم و ما در روزهای آینده هم آنها را ملاقات خواهیم کرد.»

کلانتر میشیگان به معترضان علیه نژادپرستی پیوست

همچنین کلانتر یک منطقه در ایالات میشیگان آمریکا به تظاهرکنندگانی پیوست که در اعتراض به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس این کشور مقابل ساختمان اداره پلیس جمع شده بودند.

تارنمای خبری هیل گزارش داد در حالی که تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا از لس‌آنجلس در غرب گرفته تا نیویورک در شرق این کشور به صحنه‌های خشونت‌بار درگیری میان معترضان و پلیس کشیده شده، کلانتر شهر «فلینت تاونشیپ» در ایالت میشیگان به معترضان پیوست.

وی به تجمع‌کنندگان گفت که پلیس فلینت تاونشیپ می‌خواهد با معترضان باشد، لذا کلاه و باتون خود را زمین می‌گذارد. وی سپس با دعوت معترضان به جمع آن‌ها پیوست و با آن‌ها راهپیمایی کرد.

سوانسون سپس از حضور در جمع معترضان ابراز خوشحالی کرده و گفت که نه خشونت دیده شد و نه آسیبی به اموالی عمومی رسید.

پلوسی: ترامپ نباید آتش اعتراضات را شعله‌ورتر کند

به گزاش ایرنا، «نانسی پلوسی» رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بامداد دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که رییسان جمهوری پیشین آمریکا چه دموکرات و چه جمهوریخواه «نیروی متحدکننده» در این کشور بودند و «شان این جایگاه را حفظ کردند».

پلوسی رفتار رییسان جمهوری پیشین آمریکا را با دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی این کشور مقایسه کرد و گفت که توییت‌های او مثل «طعمه‌ای برای منحرف کردن افکار عمومی از ریشه اعتراض‌های کنونی که از قتل جورج فلوید در مینیاپولیس در بازداشت پلیس ناشی شده، عمل می‌کند».

رییس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت: من فکر می‌کنم گرفت طعمه ترامپ برای چندمین بار، تنها هدیه دادن به او است چرا که او می‌خواهد توجهات را از این مساله که علت این واکنش‌ها چه بوده، منحرف کند.

از اعلام منع آمدو شد تا مرخص کردن کارمندان کاخ سفید

شعله‌ورتر شدن اعتراض‌ها و تظاهرات به کشته شدن جوان سیاهپوست در آمریکا سبب اعلام وضعیت اضطراری و منع آمدوشد در برخی شهرها و مرخص کردن کارمندان کاخ سفید به دلیل تجمع معترضان در مقابل آن شده است.

به گزارش ایرنا ، شبکه خبری سی‌ان‌ان یکشنبه شب در پوشش خود از تظاهرات و اعتراض‌ها در سراسر آمریکا در مخالفت با تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان گزارش داد که شهردار سانفرانسیسکو اعلام کرده است که از ساعت ۲۰ یکشنبه (به وقت محلی) تا ۵ صبح دوشنبه منع آمدوشد در سراسر این شهر برقرار خواهد شد.

ایالت کالیفرنیا که شهر سانفرانسیسکو در آن واقع شده، ۲۰۰ نیروی اعمال قانون در اختیار پلیس این شهر قرار داده تا در کنترل معترضان خشمگین به پلیس این شهر کمک کنند. مقام‌های سانفرانسیسکو گفته‌اند که این شهر شب گذشته آسیب فراوانی دیده و ۱۰ نفر به جرم غارتگری دستگیر شده‌اند.

همچنین در بحبوحه بحران جدید که همزمان با شیوع کرونا دامن آمریکا را گرفته، کاخ سفید که با تظاهرات مخالفان نژادپرستی روبرو بوده، به کارمندان خود اعلام کرد که به دلیل برگزاری تجمع‌ها در مقابل این کاخ، روز یکشنبه سر کار خود نیایند.

روز یکشنبه نیروهای شهرداری شهر واشنگتن در حال پاک کردن خیابان‌ها از شیشه‌های شکسته در مقابل مغازه‌ها و ساختمان‌های اداری و همچنین پاک کردن دیوارنویسی‌ها در منطقه شمال کاخ سفید بودند.

سرویس مخفی کاخ سفید که ماموریت محافظت از رییس جمهوری و مقام‌های دولتی را دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اعتراض‌های خشونت‌آمیز صورت گرفته در روزهای جمعه و شنبه در اطراف کاخ سفید، بیش از ۶۰ نفر از ماموران آن زخمی شده‌اند.

سرویس مخفی کاخ سفید در بیانیه خود گفت که معترضان آجر، سنگ، بطری شیشه‌ای، وسایل آتش‌بازی و اشیای دیگر را به سمت نیروهای این سرویس پرتاب کرده‌اند و برخی از نیروهای آن نیز هدف حمله مستقیم معترضان قرار گرفته‌اند.

مقام‌های اورنج کانتی در ایالت فلوریدا نیز اعلام کرده‌اند که به دنبال تخریب اموال عمومی در تظاهراتی که شب گذشته در این منطقه از جمله در شهر اورلاندو روی داده، از ساعت ۱۰  یکشنبه شب تا ۵ بامداد دوشنبه در این منطقه منع آمدوشد برقرار می‌شود.

تظاهرات مردم خشمگین از تبعیض‌ها علیه سیاهپوستان و کشتار مردم سیاهپوست به دست پلیس آمریکا چهره واشنگتن‌دی‌سی پایتخت این کشور را نیز تغییر داده است. به گزارش سی‌ان‌ان، بسیاری از المان‌های شهر واشنگتن نظیر یادبود لینکلن (مربوط به آبراهام لینکلن رییس جمهوری که ممنوعیت برده‌داری را در آمریکا اعلام کرد) و یادبود جنگ جهانی دوم در شلوغی‌های شنبه شب پوشیده از شعارها و گرافیتی شده است.

«مایکل هوک» سخنگوی گارد ملی آمریکا گفت که تا روز یکشنبه حدود ۵ هزار نفر از نیروهای این گارد در ۱۵ ایالت برای سرکوب تظاهرات فعال شده‌اند و ۲ هزار نیروی دیگر در حالت آماده‌باش هستند.

در شهر دِنوِر که یکی از خشن‌ترین صحنه‌های سرکوب تظاهرکنندگان را در روز و شب گذشته شاهد بوده، پلیس اعلام کرد که دست کم ۸۳ نفر با اتهام‌های نظیر نقض مقررات آمدوشد، آسیب به اموال و حمل سلاح‌ غیرمجاز دستگیر شده‌اند.

همچنین، فرماندار ایالت تگزاس در پی به خشونت کشیده شدن اعتراض های  شب گذشته در شهرهای مختلف این ایالت، «وضعیت فاجعه» اعلام کرد که معنای آن این است که همه نیروهای ایالتی و فدرال می‌توانند به عنوان نیروی اعمال قانون در این ایالت فعال شوند.

در پی بالا گرفتن درگیری میان پلیس و معترضان خشمگین به قتل «جرج فلوید» فرد سیاهپوست آمریکایی و دیگر سیاهپوستانی که در حبس پلیس این کشور جان باخته اند، گارد ملی آمریکا برای برخورد با این شرایط بسیج و در برخی ایالت های ممنوعیت رفت و آمد وضع شد.

برخی نیروهای پلیس به این اعتراض ها با خویشتنداری پاسخ دادند، اما سایرین از باتون، گاز اشک آور، گلوله های پلاستیکی و تجهیزات دیگر برای متفرق کردن معترضان و در برخی موارد خبرنگاران استفاده کردند.

ویدئویی منتشر شده نشان می دهد که نیروهای پلیس در شهر نیویورک، با خودرو به طرف گروهی از معترضان هجوم می برند.

در فلوریدا نیز افسران پلیس به گاز اشک آور و اسپری فلفل برای متفرق کردن معترضان متوسل شدند.

پلیس بخش های دیگر آمریکا همچون سیاتل، دنور و لاس وگاس نیز به طرف معترضان گاز اشک آور شلیک کردند.

«پل بوتلر» استاد حقوق آمریکایی واکنش پلیس آمریکا به وقایع اخیر در این کشور را متفاوت از واکنش به اعتراض های کرونایی در میشیگان دانست و گفت: مردم غیرمسلح که بسیاری شان رنگین پوست هستند، نسبت به رفتار بی رحمانه پلیس اعتراض دارند و با بی رحمی پلیس، نارنجک، گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی روبه رو می شوند.

وی افزود: اما وقتی معترضان مسلح و عمدتا سفیدپوست به مرکز ایالت میشیگان هجوم بردند، پلیس به آنها اجازه عمل داد.

 اعتراضات به خشونت پلیس آمریکا با رنگین‌پوستان هنوز در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور تداوم داشته و نیروهای امنیتی نیز به بازداشت معترضان ادامه می‌دهند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» دقایقی پیش گزارش داد که شمار معترضان بازداشت‌شده توسط پلیس آمریکا در اعتراضات روزهای اخیر، به ۴۱۰۰ نفر رسیده است.

پیش از این روزنامه «واشنگتن‌پست» این تعداد را ۲۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.

برخی منابع هم از افزایش درگیری نیروهای امنیتی با معترضان بیرون کاخ سفید خبر می‌دهند. بر این اساس، پلیس آمریکا از گاز اشک‌آور و ضربات باتون برای متفرق و دور کردن معترضان از ورودی‌های کاخ سفید استفاده می‌کند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک چندین خودرو بیرون محوطه کاخ سفید به آتش کشیده شده و نیروهای امنیتی نیز تمام چراغ‌های بیرونی این ساختمان را خاموش کرده‌اند.

بر این اساس، با آتش گرفتن نقاطی از فنس‌های امنیتی اطراف کاخ سفید و افزایش حملات و تقابل نیروهای امنیتی با تظاهرات بیرون محوطه این ساختمان، تعداد زیادی از معترضان زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد پلیس با گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و بی‌حس‌کننده به جان معترضانی که تلاش می‌کنند به محل اقامت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وارد شوند، افتاده و آنها نیز با سر دادن شعارهای اعتراضی، روشن کردن آتش و حمل پلاکارد به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

شبکه «الجزیره» نیز به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات به خشونت پلیس آمریکا با رنگین‌پوستان و مرگ «جورج فلوید» سیاهپوست زیر زانوی یک افسر پلیس، تا کنون ۵ نفر دیگر نیز طی درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان، جان خود را از دست داده‌اند.

بر این اساس، علی‌رغم اعلام قانون منع آمد و شد و حکومت نظامی در شهرهای مختلف آمریکا از جمله واشنگتن، تظاهرات همچنان ادامه دارد.

خبرنگار شبکه «ان‌بی‌سی» نیز به نقل از سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا نوشت که نیروهای مارشال آمریکایی و مأموران ویژه سازمان مبارزه با مواد مخدر این کشور نیز در خیابان‌های واشنگتن مستقر شده‌اند تا به نیروهای پلیس برای سرکوب معترضان و تظاهرات کمک کنند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز گزارش داد که قتل فلوید به دست پلیس آمریکا باعث شده که تظاهرات پرالتهاب در حداقل ۷۵ شهر ایالات متحده برگزار شود.

همزمان گفته می‌شود زیرزمین کلیسای «سن جان» در نزدیکی کاخ سفید آتش گرفته و در حال سرایت به بخش‌های بالایی این ساختمان است.