کد خبر: ۲۹۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۹

زلزله ۴ ریشتری تهران را لرزاند/ اعلام وضعیت زرد/ یک محقق زلزله: زلزله امروز تهران، پس‌ لرزه بود/ احتمال وقوع پس لرزه تا دو ماه وجود دارد

لحظاتی پیش زمین لرزه ای به برزرگی 4 ریشتر در مرز استانهای تهران و مازندران - حوالی دماوند رخ داد.
با وقع زمین لرزه ی 4 ریشتری، ساکنان در بخش‌های مختلف تهران برای لحظاتی لرزش زمین را احساس کردند.

براساس اعلام هلال، وقوع این زلزله با قدرت 4 ریشتر در عمق 10 کیلومتری در رودهن ثبت شد.

اعزام تیم های ارزیاب به منطقه

سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام دو تیم ارزیاب به منطقه خبر داد.

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران در پی وقوع زلزله ضمن درخواست از شهرواندان برای حفظ آرامش، از آماده باش کلیه دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سطح استان خبر داد.

آماده باش در تهران و مازندران

سخنگوی اورژانس کشور ضمن اعلام آماده باش اورژانس‌های شهرستان فیروزکوه و دماوند از اعزام سه تیم ارزیاب به منطقه خبر داد و گفت: اورژانس بیمارستان‌های فیروزکوه و دماوند نیز در آماده باش هستند.

زلزله امروز تهران، پس لرزه بود

دکتر علی بیت الهی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: این زلزله پس لرزه‌های زلزله قبلی دماوند محسوب می‌شود که به بزرگی ۴ ریشتر رخ داده است.

وی ادامه داد: به نسبت پس لرزه‌های ۵.۱ ریشتری ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۹، بزرگترین پس لرزه در عمق ۱۲ کیلیومتری در ساعت ۱۳:۴۱ دقیقه امروز رخ داده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه فاصله این زلزله با مرز شرقی تهران حدود ۴۰ کیلومتر و با مناطق مرکزی تهران حدود ۶۰ کیلومتر بوده است گفت: استنباط می شود با توجه به بزرگی که زلزله داشته، در برخی از مناطق تهران احساس شده و براساس گزارش‌های دریافتی در برخی از مناطق مردم سراسیمه شده‌اند.

 احتمال وقوع پس لرزه تا دو ماه وجود دارد

رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: زلزله ۴ ریشتری که دقایقی پیش در دماوند رخ داد، تهران را هم تحت تاثیر خود قرار داده و طبق گزارش‌های ما در نقاط مختلفی از تهران احساس شده است، اما شدت آن و همچنین عمق آن که در فاصله ۱۲ کیلومتری از سطح زمین بوده طوری نیست که منجربه نگرانی جدی شود، البته باید همواره در برابر زلزله آماده بود.

گسل مشا بار دیگر عامل زلزله تهران بود

وی منشاء این زلزله را گسل مشا، یعنی منشاء همان زلزله ۵.۲ ریشتری اعلام کرد و گفت: پس از زلزله ۵.۲ ریشتری، چندین لرزه دیگر نیز در محدوده همین گسل مشا رخ داده بود و این لرزه هم در ادامه همان است. این نشان می دهد که گسل مشا در حال حرکت است، اما شدت این لرزه طوری نبوده که بخواهیم تمامی دستگاه‌ها را به صورت ویژه به آماده باش در بیاوریم.

خسارت و مصدومیتی گزارش نشده

کرمی محمدی درباره خسارات زلزله نیز گفت: این لرزه در تهران خسارتی نداشته و ما گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم، چرا که اساسا لرزه ۴ ریشتری چندان قدرت تخریب و خرابی هم ندارد.

وی از مردم خواست که به جای ترس و نگرانی از زلزله آمادگی خود را برای مواجهه با آن افزایش دهند چرا که تهران در موقعیتی زلزله‌خیز واقع شده و آنچه که می‌تواند خسارات زلزله احتمالی را کاهش دهد، نه ترس و وحشت که آمادگی و آموزش است.

اعلام وضعیت زرد در استان تهران

معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران: یک تیم ارزیاب از پردیس و ۲ تیم ارزیاب نیز از دماوند به این منطقه اعزام شدند؛ ضمن اینکه در دماوند و پردیس اعلام وضعیت قرمز، در شهرستان‌های معین شهرستان دماوند اعلام وضعیت نارنجی و در شهرهای استان تهران اعلام وضعیت زرد شده است.

تیم‌های واکنش سریع استان تهران در آماده باش هستند و ۵۰ تیم جستجو امداد و نجات در استان تهران در آمادگی قرار دارند.

سخنگوی اورژانس کشور از مصدومیت ۱ نفر هنگام فرار از ترس ناشی از زلزله خبر داد.