کد خبر: ۲۹۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۳

روایت وزیرکشور از شرایط خاص انتخابات مجلس یازدهم بعد از شهادت سردار سلیمانی و کرونا

وزیر کشور گفت: برگزاری انتخابات در دوم اسفند برگ زرینی از کارنامه انتخابات ایران را رقم زده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با ارائه گزارشی درباره نحوه برگزاری انتخابات این دوره مجلس گفت: خدا را سپاس می گویم که توفیق عبادت در ماه رمضان نصیب ما کرد و شکر میکنم که در گام دوم انقلاب به ما توفیق خدمت به مردم ایران اسلامی از طریق برگزاری انتخابات مجلس یازدهم اعطا نمود. ضمن بزرگداشت یاد امام خمینی و شهدا به خصوص شهدای مدافع حرم و شهید قاسم سلیمانی از رهبری و ریاست جمهور تشکر کنم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات با رعایت اصل قانون مداری و بی طرفی و امانتداری، انجام عملیات بزرگ دوره یازدهم را فرصتی برای احقاق حقوق مدنی ملت و میدانی برای تحقق کارآمدی و توان اجرایی دولت مبدل نمود.

وی گفت: براساس مولفه های اجرایی برگزاری انتخابات در دوم اسفند برگ زرینی  از کارنامه انتخابات ایران را رقم زده است. در این دوره طراحی سامانه های یکپارچه برای انتخابات شکل جدیدی از هماهنگی نظام مند و کارآمد میان سطوح مختلف کشور را به نمایش گذاشت. با ایجاد سامانه های هوشمند ضامن سلامت انتخابات برای ملت ایران بودیم.

وزیر کشور ادامه داد: ستاد انتخابات کشور در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۸ در ۳۱ استان کشور شکل گرفت.وزارت کشور طرح جامع آموزش را بعد از آسیب شناسی انتخابات گذشته برگزار کرد و ۲۳۴۶ دوره های آموزشی در شهرستان برگزار کرد. در این دوره انتخابات به دلیل اتفاقات آبان، شهادت سردار قاسم سلیمانی، سقوط هواپیما و کرونا شرایط خاصی حاکم بود اما با رصد شرایط و حضور نیروهای نظامی و امنیتی، انتخابات در امنیت کامل برگزار شد.

وی گفت: وزارت کشور علاوه بر مسئولیت اجرای قانون، مسئول حسن اجرای انتخابات نیز است و به همین دلیل از نیروهای بازرسی از وقوع تخلفات جلوگیری کرد. از مجموع ۲۵ فرآیند انتخابات ۲۳ فرآیند به صورت الکترونیکی مهیا شد. در این دوره برنامه ای تعبیه شد که مکان شعبه ها و ترافیک را نشان میداد.

او در بخشی از صحبت‌هایش به انتخابات الکترونیک اشاره کرد و گفت:دستاور مهم این دستگاه های الکترونیک کمک به سلامت انتخابات بود و علاوه بر مدیریت تعرفه ها به صورت برخط از دیگر قابلیت های این دستگاه ها است. اقدامات و پیش بینی های لازم برای انتخابات تمام یارانه ای در ۱۱ استان برگزار شد و با هماهنگی شورای نگهبان امکان اجرای این انتخابات در حوزه های امنیتی و حوزه هایی که مشکل فنی داشتند مهیا نشد. برگزاری سه همایش سراسری برای فرمانداران، معاونان ستاد انتخابات و... با حضور معاون رئیس جمهور و اعضای شورای نگهبان و ... از برنامه های وزارت کشور بود.

براساس گفته وزیر کشور«برای برگزاری انتخابات و هیئت های اجرایی با حضور نزدیک ۱۷ هزار از معتمدین مردم در قالب هزار و ۱۲۳ هیئت تشکیل شد. فرآیند بررسی صلاحیت نمایندگان در هیئت های اجرایی برگزار شد و ۹۱ درصد تایید شدند و در نهایت ۵ هزار و ۲۳۳ نفر در انتخابات شرکت کردند. از مجموع ۵۷ میلیون و ۱۷۹ هزار واجد شرایط نزدیک به ۲۴ میلیون در انتخابات شرکت کردند.

وی ادامه داد: در مرحله اول انتخابات تکلیف ۱۹۷ حوزه انتخابیه تعیین شد و تکلیف ۱۱ نفر به دوره دوم در ۲۱ اردیبهشت موکول شد. متاسفانه آقای رمضانی دستک و خانم فاطمه رهبر چند روز بعد ازانتخابات جان به جان آفرین تسلیم کردند.اینجا لازم است از همکاری اعضای شورای نگهبان، منتخبین مردم و نماینمدگان دوره قبل به ویژه آقای لاریجانی که در عرصه تقنین و نظارت تلاش کردند و با وزارت کشور همکاری داشتند، تشکر کنم. به ویژه از مردم که با کمترین خطاها در انتخابات شرکت کردند، تشکر کنم.»

او با گله از قوانین برگزاری انتخابات از منتخبان مجلس یازدهم درخواست کرد:«قوانین فعلی برگزاری انتخابات به خصوص انتخابات مجلس نیازمند بازنگری است و امیدواریم در این دوره شاهد تصویب قانون جامع انتخابات باشیم.»

وزیر کشور در پایان صحبت هایش گفت: وظیفه خود میدانم از نیروهای انتظامی، شورای نگهبان، وزارت اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش، سازمان ثبت احوال، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، بازرسان وزارت کشور، وزارت امور خارجه و از اصحاب رسانه به خصوص رسانه ملی تشکر کنم.امیدوارم شما نمایندگان مجلس یازدهم در سایه لطف الهی و با همکاری سایر قوا، در راستای منویات رهبر و تحقق آرمان های مردم عزیز ایران گام بردارید. تشکر ویژه و خاص خود را از دولت و اعضای هیئت دولت که در تمام مراحل حامی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات بودند، تشکر میکنم.

منبع:خبرآنلاین