کد خبر: ۲۹۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۹

تست خانگی کرونا اعتباری ندارد/ رستوران‌ها از مکان‌های انتقال کرونا

فارس نوشت: عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا گفت: بنده اصلا تست‌های کرونا در منزل را تایید نمی‌کنم؛ چراکه هر تستی تفسیر می‌خواهد و افراد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و این تست‌های خانگی اعتباری ندارد.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری کرونا  در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در خصوص ابتلای همزمان یک فرد به کرونا و آنفولانزا، بیان کرد: این امکان وجود دارد که متاسفانه فردی به هر دو بیماری همزمان مبتلا شود؛ چون دو ویروس جدا از هم است و طبق آزمایشات مولکولی متفاوت و آزمایش کووید ۱۹، می‌توان هر دو را مجرا تشخیص داد.

وی در خصوص دقیق بودن تست‌های کرونا در منزل، گفت: من اصلا این تست ها را تایید نکرده و درک نمی‌کنم که چرا این تست‌ها مد شده است؛ چراکه هر تستی تفسیر می‌خواهد و حتی تست‌های مولکولی که از بینی و حلق گرفته می‌شود تا ٣٠ درصد منفی کاذب دارد و حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و این تست‌های خانگی اعتباری ندارد.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری کرونا درباره توئیت سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر موثر بودن داروی آزیترومایسین بر درمان بیماری کووید ١٩، عنوان کرد: بنده این موضوع را تایید نمی‌کنم؛ حتی برخی پزشکان به طور اشتباه همزمان ۲ داروی هیدروکلروکین و آزیترومایسین را برای بیماران سرپایی تجویز می‌کنند که چون هر همزمان بر روی قلب اثر منفی می‌گذارند تجویزش صحیح نیست.

محرز بیان داشت: از طرفی هم آزیترومایسین  چون یک داروی آنتی بیوتیک است، مصرف آن باعث مقاومت می‌شود و  بر روی قلب اثر گذار است و ما در گایدلاین کمیته کشوری به هیچ عنوان  این دارو را به تنهایی برای بیماران سرپایی تجویز و توصیه نکرده‌ایم اما برای بیمارانی که بستری هستند همراه با کلروکین تجویز کرده‌ایم؛ اما اینکه موثرین داروی درمان کروناست در هیچ جای دنیا مورد تایید نیست؛ البته مطالعه‌ای در بیمارستان‌های ارتش بر روی آزیترومایسین انجام گرفته است که مورد تایید ما نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است سی تی اسکن ریه فردی مثبت باشد و تستpcr منفی باشد، بیان کرد: بله، سی درصد از تست‌های pcr منفی است و چون تست سی تی اسکن به درصد خیلی بالا در حدود۸۰ درصد می‌تواند اطمینان تشخیص تست کرونا را بدهد؛ بنابراین ما از آن استفاده می‌کنیم؛ در صورتی که ممکن است تست تشخیصی کووید ١٩ منفی باشد. 

این متخصص عفونی در رابطه با صحبت کردن از فاصله نزدیک و انتقال بیماری کووید ۱۹، خاطر نشان کرد: این احتمال وجود دارد؛ چراکه اگر کسی مبتلا به کووید ١٩ بوده و بدون ماسک باشد، می‌تواند از طریق صحبت کردن این ویروس را به دیگران منتقل کند. یکی از بدترین مکان‌هایی که باعث انتقال بیماری می‌شود رستورانهاست؛ چراکه حدود یک الی ۲ ساعت افراد بدون ماسک در کنار هم می‌نشینند و صحبت می‌کنند و با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر بازگشایی رستوران‌ها، ما توصیه بر بازگشایی رستوران‌ها نداریم و بهتر است که آخرین مکان برای بازگشایی رستورانها باشند.