کد خبر: ۲۹۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۷
سرمایه‌گذای‌های ایران‌خودرو دیزل به ثمر نشست:

حفاظت از محیط زیست با تولید موتورهای دیزل یورو ۴ و ۵

شهر تبریز در روز کارگر سالی که به نام جهش تولید مزین شده، میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بهره برداری از پروژه های توسعه ای گروه صنعتی ایران خودرو بود. این خودروساز با اعتماد و اتکا به توانمندی جوانان خطه آذربایجان توانست بخش زیادی از پروژه های تعریف شده خود در این دیار را به مرحله بهره برداری رسانده و در ماه های ابتدایی امسال در مسیر تحقق شعار سال گام بردارد.
به گزارش ایکوپرس؛ روز گذشته، یازدهم اردیبهشت ماه، خط تولید موتور دیزلی با استاندارد یورو4 و 5 در شرکت ایدم افتتاح شد. ظرفیت سالانه تولید موتورهای 355، 364 و 457 با سطح خودکفایی 75 درصد 9 هزار دستگاه برنامه ریزی شده است. صرفه جویی ارزی 10 هزار یورویی به ازای تولید هر دستگاه موتور 457 از نتایج پروژه های توسعه ای ایدم در سال جاری است. همچنین تعمیق ساخت داخل موتور 355صرفه جویی ارزی 5 هزار یورویی و موتور 364 صرفه جویی 3 هزار یورویی به دنبال خواهد داشت. کاهش مصرف سوخت از دیگر نتایج پروژه های شرکت ایدم است.

افتتاح خط تولید گیربکس سمند در شرکت چرخشگر

همچنین روز گذشته خط تولید گیربکس سمند در شرکت چرخشگر تبریز افتتاح شد. ظرفیت تولید روزانه این خط ۷۰۰ دستگاه است. با بهره‌برداری از این خط برای ۳۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

برای راه اندازی این خط تولید ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. چرخشگر در سال جهش تولید برنامه افزایش تولید گیربکس‌های سنگین و نیمه سنگین را در دستور کار دارد. این شرکت تولید گیربکس ۱۶سرعته ۱۵۱ را با داخلی سازی ۲۰درصدی را در سال جاری در اولویت کار خود قرار داده است.

سخنان وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن وتجارت در آیین افتتاح خط تولید موتورهای دیزلی ایران خودرو دیزل در سخنانی خط مشی و راهبرد خودروسازان برای ایجاد جهش در تولید سال 99 را تشریح کرد. وی خودروسازان را مکلف به افزایش تیراژ تولید، عرضه محصولات، کاهش هزینه های مالی و واگذاری اموال غیر مولد کرد. 

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تبریک روز کارگر به تمامی کارگران کشور گفت: چرخش صنعت و اقتصاد کشور به دست کارگران زحمتکش صورت می گیرد و باید این سرمایه انسانی را گرامی بداریم.

وی افزود: اصلاح ساختار شرکت ها و واگذاری شرکت های زیان ده در دستور کارخودرو سازان در سال جهش تولید قرار گیرد.

تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال جهش تولید

رحمانی با اشاره به ظرفیت تولید دو میلیون خودرو در کشور افزود: خودروسازان کشور از این ظرفیت تولید برای پاسخ گویی به نیاز بازار به صورت ویژه استفاده کنند.

رحمانی خاطر نشان کرد: امسال برنامه تولید یک میلیون و۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار خودروسازان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز با توجه به شرایط کرونا، دو خودروساز بزرگ کشور جمعا روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو تولید می کنند که بیش از ۷۰ درصد این تولید ساخت داخل است .

عدم تناسب عرضه و تقاضا در سال98

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۶ میلیون تقاضای خرید از ایران خودرو وسایپا وجود داشته که این درحالی است تولید ما در سال گذشته به یک میلیون دستگاه نبود.

وی تاکید کرد: خودروسازان به افزایش کیفیت، تیراژ تولید و عرضه محصولات جدید و به خصوص ساخت داخل توجه جدی داشته باشند.

 وی افزو د: با رونق تولید در خودروسازان و قطعه سازان کشور علاوه بر بازگشت به کار کارگران به کار بیش از ۱۴ هزار نفر جذب شرکت های قطعه سازی شده است.

برنامه تولید ایران خودرو دیزل در سال جهش تولید

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این آیین ضمن ارایه گزارشی از عملکرد و برنامه های ایران خودرو در حوزه خودروهای سنگین و تجاری، از عرضه 12 هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری و سنگین در سال جاری خبر داد و افزود: این تعداد در سال 1400 نیز به 23 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. 

فرشاد مقیمی تاکید کرد: تولید و عرضه محصولات اکثر محصولات ایران خودرو دیزل با اعلام نیازمندی ها از سوی بهره برداران آن که در نهادهای حاکمیتی قرار دارند محقق می شود.

وی تصریح کرد: با عقد تفاهم نامه و قرارداد با بهره برداران و پرداخت وجه اولیه قرارداد برای تزریق به شبکه تامین، برنامه تولید خودروهای تجاری و سنگین با نظم و یکنواختی بیشتری صورت خواهد گرفت. ایران خودرو دیزل آمادگی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد.

موتورهای توسعه یافته دیزلی

مقیمی تولید موتور 355 دیزل با استانداردهای یورو5 برای دستیابی به محیط زیست سبز را یکی از نیازمندی های مهم صنعت حمل و نقل کشور خواند و گفت: این موتور با همت و توان مهندسی داخلی رونمایی شده و به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. خودروهای مجهز به این موتور نیز در ایران خوردو دیزل در حال آماده سازی برای فروش است.

وی با اشاره به راه اندازی مجدد خط تولید موتور 457 بعد از 8 سال توقف گفت: تفاوت خط تولید فعلی با سابق در داخلی سازی پوسته این موتور است که این دستاورد مهمی در بخش خودروهای تجاری به شمار می آید.  

مقیمی از عرضه کشنده 2630 ظرف کمتر از دوماه آینده خبر داد و گفت: نمونه اولیه این کشنده با موتور 355 تولید شده که در آینده با موتور 457 توسعه خواهیم داد.

جهش در تولید را محقق خواهیم کرد

وی با بیان این که همانطور که شعار رونق تولید را در سال گذشته به همت کارکنان مجموعه ایران خودرو محقق کردیم در سال جدید نیز شعار جهش تولید را به عمل خواهیم رساند، سه برابر شدن فعالیت های شرکت ایدم را یکی از مصادیق اصلی جهش در تولید دانست و گفت: این موضوع محصول نگاهی است که در ایران خودرو دیزل شکل گرفته و براساس توان مهندسی و پتانسیل داخلی انجام شده است.

مقیمی تجمیع تولید قطعات مورد نیاز سمند سایت ایران خودرو تبریز را از اهداف ایران خودرو دانست و گفت: در این مسیر چرخشگر تولید گیربکس سمند را برعهده خواهد داشت. نخستین دستاورد این اقدام کاهش هزینه لجستیک و در نتیجه تاثیر آن در قیمت تمام شده محصول خواهد بود.

وی در ادامه به پروژه تولید گیربکس 12 سرعته چرخشگر اشاره کرد و گفت: این محصول نیز در مرحله تست قرار دارد که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید.

لزوم ساماندهی واحدهای صنعتی استان برای رونق حوزه خودروسازی

استاندار آذربایجان شرقی نیز در نشست مربوط به افتتاح پروژه های توسعه ای ایران خودرو در شهر تبریز بر لزوم ساماندهی واحدهای صنعتی استان با هدف بازگشت آذربایجان شرقی به جایگاه سابق خود در حوزه خودروسازی تاکید کرد.

محمدرضا پورمحمدی گفت: باید بپذیریم که آذربایجان شرقی و تبریز جایگاه سابق خود در حوزه صنعت خودرو را از دست داده و این در حالی است که ظرفیت ها و زیرساخت‌های تولید خودرو بویژه قطعه سازی تبریز در کشور کم نظیر است.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به مباحث تبدیل تبریز به قطب سوم خودروسازی کشور تاکید کرد: این موضوع در حالی مطرح می شود که زنجیره تولید خودرو از سال ها پیش در این شهر وجود دارد و تنها با ساماندهی واحدهای صنعتی فعال در این حوزه همچون قطعه سازان، تبریز بصورت بالفعل به یکی از قطب های اصلی خودروسازی کشور تبدیل خواهد شد. شرکت هایی چون ایران خودرو تبریز، چرخشگر، ایدم، تراکتور سازی و... از افتخارات صنعتی استان هستند.

فعالیت های گروه صنعتی ایران خودرو مصداق عملی جهش تولید است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز مجموعه اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در مجموعه ایران خودرو را مصداق عینی و عملی تلاش برای تحقق شعارهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در خصوص رونق و جهش تولید دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم دیگر سخنران این نشست گفت: گزارشات ارائه شده توسط مدیرعامل این گروه خودروسازی حاکی از برنامه ریزی و هدف گذاری اصولی در حوزه تولید خودرو است.

وی با تقدیر از این اقدامات تاکید کرد: امیدواریم از ظرفیت های استان و بویژه تبریز در حوزه صنعت و وجود شرکت های تخصصی و با سابقه ای مانند ایدم، چرخشگر و نظایر آنها در راستای توسعه فعالیت های منطقه ای مجموعه ایران خودرو در قالب شرکت هایی چون ایران خودرو تبریز بهره گرفته شود که این مهم نیازمند توجه مسئولان و نمایندگان استانی و حمایت بیش از پیش وزارت صمت است.