کد خبر: ۲۹۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۶۵

واکنش صریح دولت به دستور ترامپ برای هدف قرار دادن قایق‌های سپاه در خلیج فارس: هر اقدامی علیه امنیت ملی کشور را پاسخ می‌دهیم/ شرایط کشور هنوز عادی نیست

سخنگوی دولت گفت: ما هر اقدامی که علیه امنیت ملی ما صورت بگیرد را پاسخ خواهیم داد اما هیچگاه به دنبال پیش‌دستی در این زمینه و ایجاد تقابل نیستیم.
علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه این هفته‌ها برای دولت و همه مردم روزها و هفته‌های طاقت فرسایی است، اظهار کرد: دولت هفته گذشته در بخش بین الملل، اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خود گذراند. در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا و تمرکز بر رسته‌های ‌آسیب دیده و کاهش تاثیرهای ثانویه بر سایر رسته‌ها و نیز حفظ تلاش و فعالیت در رسته‌هایی که کمتر از رسته‌های اول ‌آسیب دیدند از دستور کارهای دولت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ وضعیت اقتصادی در دوران کرونا حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران در کانون فعالیت دولت بوده ‌است، گفت: علاوه بر این برنامه ریزی تلاش برای جبران‌ آسیب‌های کرونا در روزهای پساکرونایی از دستورکارهای عمده ستاد ملی کرونا و ستادهای اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول و همچنین هیات وزیران بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بی تردید کرونا هر زمانی که کاهش پیدا کند جامعه به حالت عادی بر می‌گردد امکان اینکه در دنیا هم شرایط یا نظم جدیدتری هم پیش بینی شود، وجود دارد.

ربیعی با اشاره به آخرین اقدامات دولت در جلسات ستاد اقتصادی یادآور شد: باید به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ از این فرصت استفاده کنیم و آنچنان قطب‌های اقتصادی خودمان را بازسازی کنیم که در روزهای پساکرونا بتوانیم حتی بازارهای جدید صادراتی به دست بیاوریم. علاوه بر این جهت گیری‌های تولیدی داخلی‌مان را به سمتی ببریم که علاوه بر نیازمندی‌های داخلی بتواند رشد بیشتری را برای ما داشته باشد.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی برنامه‌هایی جهت توفیق در تحقق شعار سال در دستور کار دارد، تاکید کرد: با تک تک دستگاه‌هایی که در زمینه رشد و جهش کشور به طور مستقیم تاثیر دارد فعالیت‌هایشان تفاهم نامه‌های جدا جدا امضا کردند که فکر می‌کنم در اواخر اردیبهشت از آنها رونمایی خواهد شد.

ربیعی با اشاره به جزئیات این تفاهم نامه‌ها اظهار کرد: سهم بخش‌های خدمات، کشاورزی، صنعت، خدمات مولد و حتی گردشگری که آسیب جدی در دوران کرونا خورده برای فروکش کردن کرونا و جهش بخش گردشگری موضوعات مهمی هستند که در این موافقتنامه‌ها مورد مداقه و تصمیم گیری قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: حتی شهرداری‌ها هم در این زمینه مکلف شدند در بخش مسکن برنامه‌های خود را برای اینکه مسکن بتواند به رونق جدیدی برسد، ارائه کنند که شهردار محترم تهران برنامه و الگوی خود را به شورای شهر ارائه داد که به دولت خواهد آمد و این برای کلان شهرها یک الگو خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم در تداوم بخش مسکن خود برای جهش در بخش مسکن برنامه خواهد آورد. همچنین حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله موضوعاتی بود که برای ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفت.

ربیعی با بیان اینکه به سمتی حرکت خواهیم کرد که در ماه‌های آتی بتوانیم بخشی از شغل‌های از بین رفته را احیا کنیم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم کسانی که در مشاغلی فعالیت می‌کنند که پیش بینی می‌کنیم این شغل‌ها به زودی دیگر احیا نشوند به کارهای جدید بروند و افراد بیکاری‌های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هفته گذشته شیوه دادن وام‌ها به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد. بنابر گزارش همکاران ما در وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، استقبال بنگاه‌ها از این وام‌ها استقبال نسبتا قابل توجهی بوده و بعضا پیش بینی می‌شود که شاید دچار کمبود منابع هم در این زمینه شویم و این بر خلاف تصوراتی بود که از این وام‌ها استقبال نخواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ترتیبی داده شده است که وام داده شده فقط معطوف دست‌مزد نشود و برای صاحبان کارگاه هم پولی در اختیارشان باشد که سرمایه در گردشی داشته باشند. مواد مورد نیاز خود را تامین کنند و خود بنگاه را سرپا نگه دارند. بنابراین ۵۰ درصد وام در بخشی از بنگاه‌ها تعلق قرارمی گیرد و ۳۰ درصد در جاهایی که ناگزیر تعطیل شدند سرمایه در گردش خواهد بود.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات دیگری که در دولت بررسی شد بحث انبارها و پیش بینی برای ایام ماه رمضان در زمینه کالاها بود که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده دستور داده شد پیش بینی لازم را بکنند. برخی از اقلام در گمرک‌ها مانده بودند که در چند جلسه در هیات دولت بحث و در جلسه گذشته تاکید قطعی و نهایی شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رییس کل بانک مرکزی با همه افرادی که در این مدت کالای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور را از طریق کمرگ وارد کردند، مذاکره خواهد کرد، گفت: براساس تفاهم و توافق برای تامین ارز کالاهایی که آوردند کالاهایشان باید به داخل کشور بیاید اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی از جانب وارد کنندگان باشد مورد پیگیری‌ قرار خواهد گرفت.

ربیعی افزود: خوشبختانه در گمرک و در کشتی‌های ما نهاده‌های دامی و نهاده‌های مورد نیاز برای تولیدات گوشتی به طور کامل چند ماه ما را پوشش می‌دهد، این یکی از بحث‌هایی بود که تامین نهاده‌ها برای دانه‌ها برای بخش‌های تولید بخصوص در حوزه مرغ و گوشت و در سایر حوزه‌ها مثل روغن مورد بررسی قرار گرفت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: عرضه سهام شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد بحث قرار می‌گیرد و تداوم شادابی و نشاط در بورس موضوعی است که دولت از آن غفلت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای هدایت نقدینگی بورس است، تاکید کرد: این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم یک نگاه ملی است که کمک می‌کند ما از محل عرضه سهام منابعی که از نقدیندگی مردم جمع آوری می‌شود این منابع مجدد در چرخه سرمایه گذاری‌های جدید قرار بگیرد. یعنی رفتن پول به سمت مسکن به سمت سکه و ارز بجز آثار منفی و نابودی که برای اقتصاد کشور می‌گذارد چیز دیگری به ارمغان نمی آورد.

سخنگوی دولت گفت: یکی از این بنگاه‌ها ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ، بیمه و بانک در این فهرست هستند. صندوق‌ها و نهادهای عمومی دیگر مثل تامین اجتماعی هم در راه هستند.

ربیعی با تاکید بر اینکه افراد می توانند سهام این صندوق‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند، افزود: این هم کمک خواهد کرد که سرمایه گذاری‌های جدید ادامه داشته باشد. همه جای دنیا بورس آسیب دیده اما وقتی در ایران بانشاط است نقدهای بعضا هم غیر منصفانه‌ای صورت می‌گیرد، به خصوص شبکه‌های خارجی خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس هستند اما یک امر ملی است و مردم هم می‌توانند سرمایه‌گذاری سودآور خودشان را داشته باشند.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در مورد معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اظهار کرد: دولت اقدام به خرید بخشی از مرغ‌ها می‌کند. متاسفانه توازن و تعادل در بازار بهم خورد؛ به علت آنکه رستوران‌ها تعطیل شدند، ادارات غذا نمی‌دهند و سلف‌های دانشجویی تعطیل شد. بهرحال تقاضا برای این نوع از کالاها پایین آمد.  

ربیعی ادامه داد: واردات به موقع نهاده‌ها هم مسائلی ایجاد شده بود که در جلسه‌ای قرار شد وزارت صمت و جهاد کشاورزی یک مسئول تام‌الاختیار انتخاب کنند تا با مشارکت یکدیگر، هم ظرفیت صادرات مرغ‌های اضافه شده مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم آنها را صادر کنیم و هم تسهیلاتی برای صادرات آنها بگذاریم.  

سخنگوی دولت تأکید کرد: خوشبختانه نهادهای زیرنظر رهبری در کنار دولت و نظام سلامت قرار گرفتند. در جلسه‌ای که به همین منظور و در ذیل شورای عالی رفاه تشکیل شد. در این جلسه، از دو سامانه سخاوت ایرانیان و سامانه مددجویان برای موسسات خیریه رونمایی شد.

وی با تشریح کمک‌های نهادهای عمومی برای مقابله با کرونا ابراز داشت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان توسط نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج و سپاه پاسداران و شهرداری‌ها برای مقابله با کرونا و کمک به اقشار آسیب‌دیده تامین شده است. همچنین کالاهایی را به ارزش ۳۰۰ هزار تومان مشخص شده که به نوعی در ارائه خدمات یکسان‌سازی شده و در اختیار بیش از سه میلیون و نیم نفر از افراد قرار بگیرد.  

ربیعی با بیان اینکه یکی از تصمیمات ما در ستاد ملی مقابله با کرونا، تداوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند بود، اظهار کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کردیم. این تقسیم‌بندی به هیچ وجه به معنای عادی‌ اعلام شدن وضعیت شهرهایی که سفید اعلام می‌شوند، نیست. این دسته‌بندی‌ها به منظور برنامه‌ریزی و هوشمند کردن طرح فاصله‌گذاری فیزیکی است.  

سخنگوی دولت تصریح کرد: ‌فاصله‌گذاری فیزیکی در داخل اجتماع و جامعه شکل می‌گیرد و براساس این دسته‌بندی‌ها شهرها می‌توانند خود را متمایز کرده و رفتارهایی را در قالب پروتکل سامان دهند تا با رفتار هوشمند بتوانند به وضعیت سفید برسند.  

ربیعی با بیان اینکه ما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم، گفت: برخی می‌گویند دولت می‌خواهد همه چیز را عادی نشان دهد اما اصلاً چنین چیزی نیست. ما شرایط بهتر داریم اما شرایط عادی نداریم. یادمان نرود یک مورد در یک شهرستان باعث شیوع شد. حتی یک مورد در این زمینه برای ما مهم است.


وی درباره جزییات طرح منطقه‌بندی کشور بر اساس وضعیت کرونا گفت: منطقه‌بندی بر اساس رنگ‌ها به معنای عادی شمردن شرایط نیست؛ رنگ بندی و منطقه بندی، برنامه‌ریزی برای بازگشایی و تصمیم‌گیری درباره مسایل اقتصادی و بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری اجتماعات است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: وضعیت شهرها در زمینه کرونا هر سه روز یک بار رصد می‌شود. و بر اساس رصدهای سه روزه ممکن است وضعیت این شهرها به مناطق زرد یا قرمز تغییر کند؛ این  وضعیت‌ها پویا است و به هیچ وجه ایستا نیست و کاملا قابل تغییر است.  

ربیعی با بیان این که در وضعیت زرد بازگشایی اماکن انجام نمی‌شود، افزود: شهرها هر چه از رنگ زرد به وضعیت و شرایط سفید نزدیک‌تر شوند به آنها اعلام می‌کنیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر اجرا کنند و آمار جانباختگان کاهش یابد به سمت وضعیت سفید خواهند رفت.  

سخنگوی دولت اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان شرایط و وضعیت منطقه‌بندی‌ها را به استانداری‌ها اعلام خواهد کرد، در حال حاضر هم شهرهایی هستند که گام اول محدود خواهند بود، اما برخی شهرها هم در دو هفته اخیر کمتر از یک نفر بستری داشته اند که به عنوان شهر سفید اعلام می‌شود.  


وی با استقبال از تداوم آتش بس در یمن در ماه رمضان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از صلح در منطقه حمایت می‌کند و ماه مبارک رمضان را فرصتی برای به خود آمدن در منطقه به خصوص در ایام کرونا و پایه‌ریزی‌های نهادینه‌شده‌ای از صلح و امنیت را پیشنهاد و دنبال می‌کند.


ربیعی با بیان این که دولت مدت‌ها به دنبال شرایط مناسب برای بازگشایی اماکن بود، گفت: بیشتر شهرهایی که در وضعیت سفید قرار می‌گیرند شهرهای کوچکی هستند و تعداد کمی مسجد و فروشگاه در آنها قرار دارد احتمالا از ۱۵ اردیبهشت به آنها اعلام می‌شود.  

وی با اشاره به گزارش وضعیت کرونا در تهران گفت: آمار اوج کرونا از اول فروردین تا امروز کاهش ۲۰درصدی را نشان می‌دهد که علامت خوبی است اما نباید این علامت باعث شود که این روند متوقف شود؛ باید توجه داشته باشیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، احتمال خیزش بیماری وجود دارد. اگر چه وضعیت قرمز را نیز اعلام نکردیم؛ ولی با کمی بی‌توجهی رفتن به سمت وضعیت قرمز اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات آمریکا در خلیج فارس و لفاظی‌ها مبنی بر هدف قراردادن قایق‌های سپاه از سوی کشتی‌های آمریکایی، گفت: ما در منطقه نه در پی جنگ بلکه درپی صلح هستیم و به هیچ عنوان ماجراجویی نداریم و این آمریکا است که ماجراجویی می‌کند. هر وقت وضع داخلی آمریکا بهم می‌ریزد نگران یک عملیات در خارج هستیم این موضوع به یک سنت تبدیل شده است.

ربیعی تاکید کرد: آنها اگر اقدام فیزیکی انجام ندهند بیشتر بر روی عملیات روانی تمرکز می‌کنند و مطمئن هستیم چنین اقدامی هم صورت نخواهد گرفت. ما اساسا در پی حادثه آفرینی در منطقه نیستیم اما به طور قاطع و مشخص به هر حرکتی که خلاف منافع ما در منطقه باشد پاسخ قاطع و لازم خواهیم داد ولی پیشگام در ناامنی نیستیم و آنرا به سود هیچ کس نمی‌دانیم.