کد خبر: ۲۹۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۲

​هشدار در مورد اختلال وسواس فکری در دوران پساکرونا

یک روانشناس بالینی گفت: بزرگ‌ترین تهدید در دوران قرنطینه خانگی بی‌برنامگی، نداشتن هدف و قرار دادن خود در برابر بمباران اخبار و اطلاعات مرتبط با کروناست.
عباس انصاری مشاور و روانشناسی بالینی درباره  اختلال وسواس فکری در پساکرونا به فارس گفت: بزرگترین تهدید در دوران قرنطینه خانگی، بی برنامگی، نداشتن هدف و قرار دادن خود در برابر بمباران اخبار و اطلاعات مرتبط با کرونا است که همین امر اگر از سوی خود افراد مدیریت نشود بی شک باعث پدیدار شدن اختلال وسواس در آینده خواهد شد.

وی تصریح کرد: بی تردید خود مراقبتی و رعایت بهداشت در شرایط کنونی یکی از موضوعات مهم فردی و حتی اجتماعی است چرا این روزها سلامتی افراد در گروه سلامتی دیگران است ولی باید توجه داشت که رعایت بهداشت باید کنترل شده و در مدیریت افراد باشد و نباید ترس ابتلا به ویروس کرونا آنها را مجبور به رفتارهای افراطی و خارج از مدیریت کند.

وی ادامه داد: کسانی که به طور پیوسته پیگیر خبرهای کرونا هستند و به شکل افراطی از مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که به شدت در معرض اختلال وسواسی- اجباری یا (OCD) هستند که اگر از امروز به آن توجه نکنند دچار این شکل از وسواس می شوند.

انصاری اضافه کرد: وسواس با افکار اضطرابی، غیر قابل کنترل، ناخواسته، رفتارهای متداول و تکراری که فرد را مجبور می کند آنها را انجام دهید بروز می کند و این روزها جامعه به شدت در برابر این تمرکز و رفتارهای تکراری در موضوعات بهداشتی و ضد عفونی قرار دارد و این هشدار برای دوران پسا کرونا است.

این روانشناس بالینی بی برنامگی و نداشتن فعالیت بدنی در قرنطینه خانگی را مهمترین عامل بروز وسواس دانست وافزود: خواب کافی، داشتن برنامه منظم ورزشی هر چند به شکل محدود و خانگی، ارتباط پیوسته تلفنی با دوستان و نزدیکان، دور نگهداشتن خود و اطرافیان از اخبار منفی، مطالعه و انجام بازی و یا تفریح از جمله مواردی است که می توان برای کاهش استرس و اضطراب و البته کنترل رفتارهای وسواسی از آنها استفاده کرد.

وی ابراز کرد: در روزهای کرونایی نباید مغز و فکر را روی این موضوع متمرکز کرد اگر چه قرنطینه خانگی جزو لاینفک کنترل این ویروس است ولی باید توجه داشت که قرنطینه خانگی را نباید به حبس و زندان تبدیل کرد بلکه می بایست فضای منزل را شاداب، با طراوت و مملو از افکار مثبت و روحیه بخش کرد.

انصاری خاطر نشان کرد: کرونا و مقابله با این بیماری نباید مزاحم و منحرف کننده روند زندگی باشد اگر افراد از آلودگی و ناپاکی ها می ترسند و ممکن است کارهای تمیزکاری و ضدعفونی دقیق تری را نسبت به قبل انجام دهند نشانه وسواس نیست ولی باید این خود مراقبتی تحت کنترل و مدیریت باشد و توجه و تکرار مسائل بهداشتی نباید فرد را دچار یک اضطراب دائمی کند.