کد خبر: ۲۹۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۹

۱۲ حقیقت جالب که ثابت می کند حیوانات از هر انسانی انسان ترند

نوسانات خلقی، حرف زدن در خواب و بالا رفتن وزن در هنگام اضطراب تنها چند مورد از بسیار مواردی است که تصور می کنیم تفاوت ما انسان ها با حیوانات هستند. اما تحقیقات نشان داده ما آدم ها موجودات منحصر به فردی نیستیم، چون بسیاری از حیوانات هم ممکن است احساساتی شبیه به انسان ها تجربه کنند.

در ادامه به ۱۲ حقیقت شگفت انگیز خواهیم پرداخت که ثابت می کند حیوانات هم درست مثل ما هستند.

۱- فیل ها تا سال ها برای عزیزان از دست رفته شان عزاداری می کنند

طبق مشاهدات محققان، فیل ها وقتی عزیزان شان را از دست می دهد می توانند تحت اضطراب شدیدی قرار بگیرند و ممکن است حتی بعد از چندین ماه هم برای آن ها عزاداری کنند. فیل ها اگر به نزدیکی جایی که محل مرگ عزیزشان بوده برسند، ممکن است توقف کنند و دقیقه ای ساکت بمانند. این وضعیت می تواند چندین دقیقه طول بکشد.

۲- شامپانزه ها احساس یکدلی دارند

تحقیقات نشان داده شامپانزه ها از خود رفتارهای یکدلانه نشان می دهد. این حیوانات ممکن است در احساسات دیگران شریک شوند و آن ها را درک کنند. اما مانند انسان ها، میزان همدردی و دلسوزی ای که در هر کدام آن ها وجود دارد می تواند متفاوت باشد. طبق تحقیقات، شامپانزه ها بعد از دعوا ممکن است بی اختیار به طرفین پریشان احوال دعوا بروند و آن ها را دلداری دهند.

۳- موش ها می توانند چندین حالت چهره داشته باشند

موش ها احتمالاً احساس خود را به شیوه ای شبیه به انسان ها بروز می دهند. به عقیده ی دانشمندان موش ها وقتی درد می کشند چندین حالت چهره ی مختلف دارند. علاوه بر این، از قرار معلوم موش ها می توانند دردی که تحمل می کنند را به صورت تصویری ابراز کنند و احساسات یکدیگر را بخوانند.

۴- از قرار معلوم دلفین ها می توانند در خواب حرف بزنند

تعدادی از دلفین های پارک آبی Planète Sauvage فرانسه هنگام خواب صدای نهنگ ها را تقلید می کردند. به گفته ی محققان فرانسوی، دلفین ها در زمان برگزاری برنامه های روزانه می توانستند صدای نهنگ ها را بشنوند، بنابراین این صداها را «ذخیره» می کردند و در طول شب به شکلی که احتمالاً حرف زدن در خواب بوده آن ها را دوباره تولید می کردند.

۵- کبوترها می توانند درست مثل انسان ها رفتار غیر منطقی ای داشته باشند

تحقیقات نشان داده کبوترها احتمالاً شرط بندی کردن را دوست دارند و می توانند گاهی انتخاب های ریسکی تری داشته باشند. این پرنده ها گاهی ترجیح می دهند کار سخت تری را برای گرفتن خوراکی انجام دهند تا اینکه کار ساده ای را انجام دهند که همان پاداش را دارد. این رفتار آن ها شبیه به انسان ها است.

۶-  گربه ها هم ممکن است هنگام افسردگی دچار افزایش وزن شوند

یکی از دلایل افزایش وزن گربه ها ممکن است اضطراب، نگرانی و غم باشد. این بدان معنی است که تغییر چشمگیر در وزن آن ها ممکن است با وضعیت روانی آن ها مرتبط باشد. این مسأله در مورد آدم ها هم صدق می کند. با این حال، اگر گربه تان تغییر وزن داشته، باز هم بهتر است به یک دامپزشک مراجعه کنید و وضعیت سلامت او را بررسی کند.

۷- میمون های تامارین احتمالاً از صحبت کردن خوش شان می آید

از قرار معلوم میمون های تارمارین واقعاً از صحبت کردن با یکدیگر لذت می برند. طبق تحقیقات آن ها سیستم بسیار پیچیده ای از نجوا، جیغ و فریاد و جیر جیر دارند و احتمالاً تنها حیوانی هستند که می توانند مثل انسان نجوا کنند.

۸- موش ها می توانند رانندگی کنند

محققان پی برده اند موش های صحرایی می توانند ماشین برانند، فرمان را هدایت کنند و فرآیند حرکت را کنترل کنند. این بدان معنی است که موش ها احتمالاً توانایی های بیشتری دارند و می توانند کارهایی پیچیده تر از آنچه داشمندان قبلاً فکر می کردند انجام دهند.

۹- گاوها هم دچار نوسانات خلقی می شوند

به گفته ی دانشمندان، رفتار گاوها در دوران بزرگسالی کمتر قابل پیش بینی می شود. مثلاً در تحقیقی مشاهده شد، بعضی گاوها بلافاصله شروع به کشف یک محیط جدید، یک شئ جدید، یا یک انسان جدید می کردند، اما روزهای دیگر تمام مدت آزمایش را سرجایشان می ماندند.

۱۰- سگ ها احتمالاً از موسیقی لذت می برند

این حدس که سگ ها هم موسیقی دوست دارند مسأله ی جدیدی نیست و بسیاری از کسانی که صاحب سگ هستند شاهد آواز خوانی و حتی رقصیدن سگ خود به شیوه ی خودش بوده اند. تحقیقات نشان داده موسیقی کلاسیک احتمالاً سگ ها را آرام می کند و موسیقی های رگی و راک می توانند اضطراب آن ها را از بین ببرند و ضربان قلب شان را پایین آورند. دانشمندان حدس می زنند دلیلش آن باشد که این نوع موسیقی ریتمی شبیه به ضربان قلب سگ ها دارد.

۱۱- میمون ها مانند انسان ها غذایشان را با هم سهیم می شوند

دانشمندان شواهد جدیدی پیدا کرده اند که نشان می دهد میمون ها احتمالاً نه تنها در پیدا کردن غذا با یکدیگر همکاری می کنند، بلکه نتیجه ی تلاش هایشان را هم با دیگران تقسیم می کنند. این حیوانات احتمالاً این کار را برای منافعی انجام می دهند که برای ما مشخص نیست. اما ممکن است دلیلش حساسیتی باشد که نسبت به خواسته ها و نیازهای دیگران دارند و همینطور حس حمایت دو طرفه ای که در آن ها وجود دارد.

۱۲- نهنگ های سفید از قرار معلوم برای فرهنگ و ریشه های آبا و اجدادی ارزش قائل هستند

تحقیقات نشان داده نهنگ های سفیدجوامع پیچیده ای می سازند، فرهنگ (به معنی اطلاعات یا الگوهای رفتاری مشترک میان یک گروه از حیوانات) را درک می کنند و به آن احترام می گذارند و همینطور به نیاکان و پیوندهای خانوادگی خود افتخار می کنند و برای آن ها ارزش قائل هستند. این نکته که بچه نهنگ ها بیشتر از یک سال در کنار مادرشان می مانند، نشان می دهد که انسان ها و نهنگ ها تا چه اندازه شبیه هستند.