کد خبر: ۲۹۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۸۵

چرا دولت روحانی حاضر به اجرای قرنطینه چینی نشد؟/ متخصصان چینی‌ چه می‌گویند؟

رئیس جمهور تاکید کرد: عده‌ای فشار می‌آوردند که دولت مدل چینی را اجرا کند اما ما این کار را نکردیم چون در ایران و کشورهای دیگر این کار امکان پذیر نبود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بخشی از اظهاراتش در جلسه سیزدهم فروردین ماه هیات دولت درباره اجرای مدل قرنطینه چینی در کشور گفت: کشورهای مختلف شیوه‌های مختلفی اتخاذ کردند و ما نیز از تجربه همه کشورها استفاده کردیم ولی خود را اسیر مسیر و راه آنها نکردیم.

وی گفت: از روز اولی که این ویروس شروع شد برخی‌ها می‌گفتند قرنطینه چینی را اجرا کنید. بگذارید اول من قرنطینه چینی را به شما توضیح بدهم. قرنطینه چینی یعنی دستور بدهیم تمام مغازه‌ها، خودروها متوقف و از درب خانه‌ها قفل زده و به هیچ کس حق خروج و ورود ندهیم و غذای هر خانوار نیز ۲۴ ساعته به داخل خانه‌ها پرت کنیم.

روحانی: مدل قرنطینه چینی نمی‌شد در ایران اجرا شود | روند کرونا در همه استان‌ها نزولی شد
رئیس جمهور تاکید کرد:  نمی‌شد قرنطینه چینی در کشومان اجرا شود چرا که این مدل مخصوص خود چینی‌ها بود. آنجا با شیوه و سیاست‌ها و شرایط اجتماعی که دارند می توانند به مردم بگویند در خانه‌ها برای ۱۵ تا ۲۰ روز پلمب شود. در ایران و در هیچ کشور دیگری این کار امکان پذیر نیست بنابراین  از این شیوه هیچ کشوری تبعیت نکرد و ما هم تبعیت نکردیم. 

رییس جمهوری با بیان این که عده ای در داخل کشور فشار می آوردند که مدل چینی را اجرا کنیم یادآورشد: ما مدل چینی را اجرا نکردیم. یک مدلی بود که برخی از کشورهای اروپایی روزهای اول شروع کردند و کم کم مقداری از آن عقب نشینی کردند.

متخصصان چینی چه می‌گویند؟
رئیس جمهور کشورمان در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که گروهی از متخصصان چینی که برای ارائه مشورت به اروپا سفر کرده‌اند تاکید می‌کنند قرنطینه کارآمد باید همه بیماران مبتلا به کرونا و حتی آنها که علائم خفیفی دارند را در بربگیرد.

بر اساس گزارش یورونیوز، این گروه متخصصان چینی که در حال حاضر در ایتالیا به سر می‌برند با ارائه تجربه خود از قرنطینه شهر ووهان چین (خاستگاه ویروس کرونا) توضیح دادند که آنها نیز در آغاز اجرای طرح قرنطینه، دچار این خطا شدند که با هدف کاهش فشار بر سیستم بهداشت و درمان شهر ووهان تنها بیماران با شرایط حاد را بستری کردند و به سایر مبتلایان که علائم خفیفی داشتند، اجازه دادند که در خانه تحت مراقبت قرار گیرند.

لیانگ زونگ، رئیس بخش تنفسی بیمارستان دانشگاه سیچوان که یکی از اعضاء این گروه است، یادآور شد که در آن زمان به خوبی درک نشده بود که افرادی که دچار شرایط حاد بیماری نشده‌اند، چقدر می‌توانند ناقل باشند اما اکنون مطمئن هستیم که افراد دارای علائم خفیف وقتی در خانه می‌مانند نه تنها اعضاء خانواده خود را آلوده می‌کنند بلکه چون اجازه خروج از منزل در شرایط اضطراری را دارند، ویروس را به راحتی به سایرین هم منتقل می‌کنند.

متخصصان چینی توضیح دادند، وقتی مشخص شد که ۸۰ درصد موارد ابتلای جدید توسط افراد بیمار قرنطینه شده در خانه ایجاد شده، از اوایل فوریه گذشته شروع به قرنطینه کردن همه موارد ابتلای خفیف در بیمارستانهای مجهز و ورزشگاه‌های شهر ووهان کرده اند، اقدامی که به کاهش چشمگیر انتشار ویروس منجر شد؛ به طوری که شیب صعودی مبتلایان که از دسامبر گذشته آغاز شده بود بالاخره در مارس به سمت صفر میل کرد.