کد خبر: ۲۹۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۵

چگونه بحران کرونا بر تنش‌های ایران و آمریکا اثر می‌گذارد؟

بیش از سه ماه از شیوع کرونا در چین گذشته و بسیاری از عناصر در جهان ما دستخوش تغییر شده است.
پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت: بیش از سه ماه از شیوع کرونا در چین گذشته و بسیاری از عناصر در جهان ما دستخوش تغییر شده است. با توجه به تاثیر این اپیدمی بر کنش و واکنش‌های بر سطوح خرد و جهانی، بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که این امر تغییری درازمدت را بر جوامع خواهد گذاشت. 

از زمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنش‌ها میان ایران و آمریکا وارد سطحی دیگر شد. اما آیا شیوع کرونا می‌تواند این تنش‌ها را کاهش دهد یا آن‌که آن را افزایش خواهد داد؟ 

از منظر منطقی، این روند سه سناریو را پیش روی داد؛ افزایش تنش‌ها، تنش‌زدایی و حفظ وضعیت. در هر مورد، مسئله مهم تاثیر این اپیدمی بر ایران است. 

شکی نیست که شیوع کرونا اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که دولت به احتمال زیاد باید مبالغ هنگفتی را برای تامین مالی کسانی که طی این اپیدمی شغل خود را از دست دادند یا درآمدشان دچار لطمه شده، اختصاص دهد. کاهش قیمت نفت و تحریم‌های آمریکا نیز بر این قضیه تاثیر می‌گذارد. 

اما معنای این امر بر سه سناریوی فوق‌الذکر چیست؟
نشانه‌های آشکاری دال بر این وجود دارد که افزایش تنش دور از انتظار نیست. گرچه گزارش‌ها نشان از آن داشت که مدرکی مستدل دال بر این وجود ندارد ‌که حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق از سوی ایران صورت گرفته است، اما چنین رویدادهایی دست آخر به افزایش تنش‌ها خواهد انجامید. 

دومین نشانه در این زمینه تحریم‌هایی است که آمریکا پس از ۱۸ مارس بر ایران اعمال کرد. این تحریم‌ها در ۲۶ مارس نیز افزایش یافت و شماری دیگر از افراد و نهادها هدف قرار گرفتند. 

نشانه‌هایی دال بر کاهش تنش‌ها نیز مشاهده می‌شود. عدم واکنش شدید آمریکا به حملات صورت‌گرفته علیه پایگاه‌هایش می‌تواند نشان از عزم بر کاهش تنش‌ها داشته باشد. 

این در حالی است که ایران تحریم‌های آمریکا را در میان بحران کرونا «غیرانسانی» و خواستار لغو آن‌ها شده است. از سوی دیگر، روسیه و چین نیز بر این امر صحه گذاشتند و کسانی چون «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا و «الیهان عمر»، نماینده دموکرات نیز خواستار توقف این تحریم‌ها شدند. 

همچنین شاهد نشانه‌هایی دال بر آن هستیم که وضعیت بناست همان‌گونه که بود باقی بماند. تاکید آمریکا بر حفظ تنش‌ها می‌تواند دال بر آن باشد که ایالات متحده قصد دارد وضعیت را همان‌گونه‌ای که هست حفظ کند.