کد خبر: ۲۹۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۵
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

تغذیه کامل راه مقابله با کووید ۱۹ است/ ترس از کرونا مصرف میوه و سبزی را کاهش داده/ توصیه‌های تغذیه‌ای به افراد مبتلا در دوران نقاهت

در این روز‌های شیوع بیماری کووید ۱۹، قطعا تغذیه ما در تقویت سیستم ایمنی بدنمان و مقابله با بیماری تاثیر دارد؛ تغذیه‌ای که با مصرف کافی گروه‌های غذایی همراه باشد، نه مصرف امثال سیر یا زنجبیل که در این روز‌ها برخی تاکید دارند راه پیشگیری و حتی درمان بیماری است، در حالی که این گونه نیست.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: در این روز‌های شیوع بیماری کووید ۱۹، قطعا تغذیه ما در تقویت سیستم ایمنی بدنمان و مقابله با بیماری تاثیر دارد؛ تغذیه‌ای که با مصرف کافی گروه‌های غذایی همراه باشد.
 
دکتر زهرا عبداللهی در نشست خبری که آنلاین برگزار می‌شد، با اشاره به ضرورت تغذیه کامل گفت: تاکید روی یک نوع خاص میوه یا سبزی نیست، اما از آنجایی که نیاز به املاح معدنی، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها داریم، توصیه اصلی رعایت تعادل در مصرف همه گروه‌های غذایی است. مثلا، چون نیاز به ویتامین «آ» داریم، می‌بایست میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ را که بتاکاروتن دارند مصرف کنیم.

وی افزود: اگر از همه گروه‌های غذایی به میزان کافی مصرف کنیم، تقریبا نیازی به مصرف هیچ مکملی نداریم. این نکات برای مبتلایان نیز باید رعایت شود، با این ملاحظه که در دوران نقاهت ضرورت دارد مصرف مایعات در دستور کار باشد و غذا‌هایی مصرف شود که آبدار هستند و از مصرف فست فودها، سرخ کردنی‌ها و غذا‌های چرب به شدت پرهیز شود. بهتر است این افراد غذا‌های آب‌پز یا بخارپز استفاده کنند و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غذا‌های سنگین اجتناب کنند.
 
عبداللهی در ادامه گفت: اینکه گاهی می‌بینیم برخی مصرف سیر یا زنجبیل یا برخی مواد غذایی را به عنوان راه پیشگیری یا بعضا درمان مطرح می‌کنند، از دید علمی درست نیست. باید دقت کنیم که توصیه اصلی ما بر تعادل است. اینکه می‌گوییم مصرف مواد غذایی حاوی املاح یا ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها ضرورت دارد، به این معنی نیست که تعادل را به هم بزنیم چراکه مصرف بیش از اندازه هم مانند کمبود، مضر است.

اما آیا نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا تاثیری در مصرف میوه‌ها و سبزیجات داشته و اگر بله، راه چاره چیست؟ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال «تابناک» گفت: آمار خاصی نداریم، اما گزارش‌هایی که از نقاط مختلف کشور در شبکه کارشناسان تغذیه می‌گیریم، نشان از آن دارد که ترس از ابتلا به کرونا، مصرف میوه‌ها و سبزیجات را کاهش داده است و در تلاشیم با آموزش این مشکل را رفع کنیم.

وی ادامه داد: توصیه ما مصرف روزانه میوه و سبزی به صورت تازه و خام است، چون منبع انواع ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها هستند و نباید با ترس از ابتلا به ویروس از مصرفشان غفلت کرد و نقششان در سیستم ایمنی بدن را نادیده گرفت. باید با رعایت نکات بهداشتی نگرانی‌ها را پشت سر بگذاریم و مثل قبل سبزی و میوه مصرف کنیم. با رعایت نکاتی مثل دور انداختن پلاستیک خرید بعد از رسیدن به خانه، شست‌وشو با دترجنت یا مطابق دستورالعمل ها، استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی و بعد آبکشی و ضدعفونی ظرف و سینک ظرفشویی.

عبداللهی افزود: توجه داشتیه باشید که برخی به اشتباه فکر می‌کنند تنها لیموترش است که ویتامین «سی» دارد در حالی که این گونه نیست و همه میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیری ویتامین سی هستند و تنها تفاوت لیمو و لیمو ترش یا پرتقال و دیگر مرکبات با آنها، مقادیر ویتامینی است که در آن‌ها وجود دارد. بعد به جای آن که میوه و سبزی مصرف کنند، قرص ویتامین سی مصرف می‌کنند که تقریبا بی اثر است.
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای رفع سوءتغذیه در کشور گفت: جدای بسته‌های تغذیه‌ای که از قبل هم با همکاری امثال کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد علوی و با نظر وزارت بهداشت تهیه و توزیع می‌شده، پیشنهاد توزیع بسته‌های تغذیه‌های ویژه‌ای در این ایام هم به دولت ارائه شده و افزون بر این موارد، برنامه‌های مفصلی برای دستور کار قرار دارد تا برخی مواد مورد نیاز مردم هم در سبد غذایی روزانه شان قرار گیرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت، بحث ویتامین «دی» است که همه گروه‌های سنی از ۱۲ سال به بالا باید استفاده کنند و قصد داریم با اضافه کردن آن به آرد نانوایی‌ها از طریق نان آن را به تغذیه مردم اضافه کنیم، چون این تنها راهی است که می‌توانیم ویتامین دی را که ایرانیان کمبود دارند به عموم مردم برسانیم. البته در حال حاضر هم غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک انجام می‌شود.

عبدالهی در پاسخ به این که در بیمارستان‌ها چه خدماتی به سایر بیماران برای تقویت سیستم ایمنی داده می‌شود افزود: در بیمارستان‌ها بر اساس پروتکل‌های تغذیه‌ای مواردی تهیه شده و مطابق با آن کارشناسان تغذیه طبق برنامه به بیماران می‌دهند.

وی در پایان با تاکید بر نظارت بر مراکز تهیه غذا گفت: البته مراکز تهیه غذا توسط بازرسان بهداشت محیط بازرسی و کنترل می‌شوند، اما به طور کلی در این شرایط توصیه می‌شود که مردم ترجیحا کمتر از غذا‌های بیرون استفاده کنند و از غذای خانگی بهره ببرند.