کد خبر: ۲۹۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۹۱

هفته فرار زندانیان/ ۵ شورش و ۴ فرار در یک هفته‌/ فراری‌ها در چه صورتی عفو می‌شوند؟

شیوع کرونا در کشور و ‌نگرانی از ورود این بیماری مهلک به زندان‌ها، درحالی‌که بیش از صد هزار زندانی را به مرخصی فرستاد، انگیزه فرار زندانیان باقی‌مانده در زندان‌ها شده است. به طوری که با شروع تعطیلات نوروزی تاکنون چهار فرار از زندان در کشور رقم خورده که دو مورد آن ناموفق بود و دو ‌مورد دیگر به فرار ۹۰ نفر و مرگ یک زندانی ختم شده است.
آخرین خبر ناآرامی در زندان‌های کشور مربوط به زندان همدان است . بامداد یکشنبه ۱۰ فروردین به دنبال بروز درگیری بین زندانیان این شهر، مسئولان استان در حال بازگرداندن آرامش به این زندان هستند. بر اساس اطلاعات دریافتی، شرایط زندان استان همدان تحت کنترل گزارش‌شده است.

شورش های منجر به فرار از زندان ها
اما آخرین شورش منجر به فرار مربوط به زندان سقز در استان کردستان است.

بر اساس گزارش شرق، آخرین فرار موفق تا زمان تنظیم این گزارش، در شامگاه جمعه رخ داد. در یک نقشه فرار ۷۰ نفر زندانی در زندان شهر سقز موفق به فرار از این زندان می‌شوند و از آن زمان اقدامات مختلف در راستای شناسایی و دستگیری افراد فراری ادامه دارد.

کمتر از چند دقیقه از فرار این زندانیان از زندان شهر سقز، فیلمی منتسب به این حادثه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد که نشان می‌داد زندانیان به‌راحتی موفق به فرار شده و در شهر پراکنده می‌شوند.

پس از انتشار این فیلم بود که دادستان عمومی و انقلاب کردستان در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان جزئیات وقوع این حادثه را تشریح کرد.‌ محمد جباری افزود: حدود ۷۰ زندانی در زندان شهر سقز شامگاه جمعه از این زندان متواری شده‌اند.

او با اشاره به اینکه علت وقوع این حادثه در دست بررسی است، افزود: اقدامات لازم در راستای دستگیری این افراد در دست اقدام است.

تعداد بالای فراریان این زندان و نگرانی از به آشوب کشیده‌شدن آرامش شهر و ارتکاب جرم و جنایت، سردار علی آزادی فرمانده انتظامی کردستان را وادار به اظهارنظر دراین‌باره کرد و او گفت: پس از اعلام شورش و فرار تعدادی از زندانیان زندان سقز، تیم‌های عملیاتی برای دستگیری زندانیان فراری تشکیل شد و بلافاصله اقدامات لازم انجام شد.

 او با بیان اینکه تمام خروجی‌های شهر سقز بسته شده است، افزود: زندانیان راهی برای فرارکردن ندارند و به‌زودی دستگیر می‌شوند؛ یگان ویژه فرماندهی انتظامی کردستان در زندان‌های سقز و سنندج هم با آمادگی کامل مستقر شده‌اند.

بر اساس گفته شاهدان عینی زندانیان فراری به محض ورود به معابر عمومی با تهدید صاحبان وسایل نقلیه، خودروها را از افراد گرفته و از محل متواری شده‌اند.

صادق حسینی، فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان دلیل این فرار را ترس از کرونا عنوان کرده و گفته است: وضعیت عمومی در شهر سقز آرام است و شهر در امنیت قرار دارد و مأموران در شهر مستقر هستند.

 در این شرایط، روز گذشته محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان در بیان آخرین جزئیات این فرار گفت:‌ هفت نفر از زندانیان متواری تاکنون دستگیر و دو نفر دیگر از متواریان خود را تحویل داده و تلاش برای بازداشت سایر متهمان شناسایی‌شده نیز ادامه دارد.

این مقام قضائی تصریح کرد: چنانچه زندانیان متواری خود را تحویل و به زندان برگردند، جرم ارتکابی‌شان برابر دستورالعمل و مقررات، مشمول ارفاق و تخفیفات قانونی قرار گرفته و این اقدام فرار آنان مانع عفو جرم اصلی قبلی‌شان نخواهد شد اما اگر برنگردند، پس از دستگیری به مجازات جرم جدید محکوم و مشمول بخشنامه عفو نخواهند شد.

جباری با بیان اینکه علت این رخداد در حال بررسی است، از عفو به زندانیان متواری زندان سقز خبر داد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه رأفت حرکت کرده و یقینا این متهمان در صورت پشیمانی از اقدام خود، مشمول عفو خواهند شد.

البته روز جمعه خبر تلاش برای ایجاد آشوب و فرار از زندان مرکزی تبریز نیز منتشر شد که در نهایت خبر فرار تکذیب شد. روابط عمومی زندان‌های استان آذربایجان شرقی دراین‌باره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اخباری که درباره ناآرامی در زندان مرکزی تبریز در فضای مجازی منتشر شده، کذب است و صحت ندارد. چند نفر از زندانیان خواسته‌هایی را مطرح کرده بودند که برای لحظاتی باعث تحریک عده‌ای شده بود.‌به گزارش روابط عمومی سازمان زندان‌ها هم‌اکنون اوضاع زندان آرام و زندانیان در سلامت به سر می‌برند.

با شروع تعطیلات نوروزی دو فرار از زندان دیگر هم رقم خورد که ۲۳ زندانی پارسلیون اقدام به فرار کردند که محمود ثمینی در تشریح ابعاد بیشتری از حادثه فرار عده‌ای از زندان پارسیلون، گفته است: طبق آخرین اطلاع و گزارش‌ها تعداد ۲۳ زندانی حوالی ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۲۹ اسفند از غفلت نگهبانان زندان پارسیلون استفاده کرده و با طراحی نقشه‌ای موفق به فرار شدند. او ادامه داد: در حین فرار این افراد یک نفر با تیراندازی مأموران کشته و یک زندانی نیز مجروح می‌شود. به گفته او یکی از زندانیان فراری تاکنون دستگیر شده است و تلاش برای دستگیری سایر زندانیان فراری ادامه دارد.

مورد بعدی هم که فراری ناموفق بود، مربوط زندان الیگودرز بود. زندانیان این زندان در اولین روز بهار ۹۹ دست به شورش زده با مأموران درگیر شدند اما در نهایت آرامش به زندان بازگشت.

تعطیلات نوروزی و مرخصی زندانبانان و ترس از کرونا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا آشوب وارد زندان‌ها شود و کنترل‌نشدن این وضعیت و افزایش‌نیافتن ایمنی در زندان‌ها ممکن است همچنان مشکلات بسیاری چون فرار سایر زندانیان را در پی داشته باشد.‌

پیگیری رئیس دستگاه قضا
عصر شنبه ۹ فروردین رئیس قوه قضائیه در نشستی ویژه با فرمانده ناجا و جمعی از مسئولان قضائی، به بررسی آخرین وضعیت زندان‌ها پرداخت و دستورات ویژه‌ای برای پیگیری مسائل بهداشتی و امنیتی زندان‌ها صادر کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشستی ویژه با سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و تعدادی از مقامات قضایی و انتظامی مسائل مربوط به زندان‌ها را موردبررسی قرارداد.

در این نشست حادثه زندان سقز موردبررسی قرار گرفت و اعلام شد تاکنون تعدادی از زندانیان متواری دستگیرشده و تدابیر امنیتی و قضائی لازم برای شناسایی و دستگیری سایر متهمان فراری اتخاذ و با اشراف اطلاعاتی به‌دست‌آمده، در اسرع وقت نسبت به دستگیری آن‌ها اقدام خواهد شد.

متعاقب این گزارش با تأکید بر لزوم تعامل حداکثری نیروی انتظامی و شورای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها با سازمان زندان‌ها، تشکیل کمیته اطلاعاتی و انتظامی برای پایش وضعیت امنیتی زندان‌ها و تدوین برنامه عملیاتی ویژه برای «حفظ امنیت زندان‌ها در شرایط خاص» در دستور کار قرار گرفت.  

در پایان این نشست رئیس قوه قضائیه به دادستان‌ کل کشور مأموریت داد تا ضمن پیگیری وقایع اخیر، با تشکیل کمیته‌های قضائی، اطلاعاتی و انتظامی در مرکز و همه استان‌ها نسبت به تشدید مراقبت‌های امنیتی از زندان‌ها و دستگیری متهمان متواری اقدام کرده و سریعاً موضوع زندان سقز را بررسی کند، همچنین ضمن شناسایی مقصران و برخورد قضائی قاطع با قاصران و مقصران این ماجرا، نتیجه را گزارش کند.