کد خبر: ۲۹۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۴

واکنش مجید انصاری به انتقادات درباره بستن اماکن مقدس بخاطر کرونا / ضرر به نفس در اسلام حرام است/ زودتر باید این تصمیم گرفته می‌شد

ایرنا نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعطیلی تجمعات مذهبی و اماکن مقدس برای پیشگیری از شیوع کرونا را عقلانی و شرعی عنوان کرد و نسبت به ترویج برداشت‌های سطحی از دین در جامعه هشدار داد.

مجید انصاری درباره استفاده دشمنان از ابتلای مردم ایران به کرونا به عنوان یک ابزار سیاسی خاطرنشان کرد: فضای مجازی خارج از کشور، متاسفانه بعضا در دست دشمنان ماست و هر اقدامی که ما انجام دهیم آنها بر علیه آن موضع می‌گیرند به خصوص در جریان کرونا کاملا تناقض در مواضع آنها و یک بام و دو هوا بودن تبلیغاتشان مشخص شد.

وی با اشاره به مواضع رسانه‌های فارسی زبان بیگانه در خصوص تعطیلی اماکن مقدس در ایران گفت: اگر اماکن مقدس را تعطیل نمی‌کردیم می‌گفتند چرا تعطیل نمی‌کنید و وقتی که تعطیل کردیم هم گفتند چرا تعطیل کردید.

سخنگوی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه ما هر کاری کنیم، آنها موضع مخالف می‌گیرند، افزود:جریان منافقین که یک عده وطن فروش  هستند در گوشه‌ای نشسته‌اند و پولی از آمریکا و اسرائیل و عربستان می‌گیرند و از صبح تا شب کارشان تولید اخبار دروغ، تخریب و فضاسازی برای کشتن روح اعتماد و امید در جامعه و ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت و بین اقشار مردم و گروه هاست.

دین ما دین عقلانیت است

انصاری درباره تردید برخی افراد درباره بستن یا نبستن حرم‌ها نیز گفت: من تعجب می کنم از کسانی که نسبت به بستن حرم‌ها تردید دارند یا اشکال وارد می کنند. من شخصا اشکالم این است که چرا زودتر تصمیم گیری نشد و این موضوع یک امر بدیهی عقلانی است و دین ما دین عقلانیت است.

عضو اسبق مجلس خبرگان رهبری به اهمیت اجتهاد مبتنی بر عقلانیت در شرع مقدس اسلام اشاره کرد و گفت: نماز در شرع مقدس اسلام اهمیت والایی دارد ولی همین نماز در سفر شکسته می‌شود و در شرایط جنگی نماز خاص خوانده می شود. یا روزه یکی از اعمال عبادی مهم در اسلام است ولی وقتی برای کسی ضرر داشته باشد، نه تنها واجب نیست بلکه حرام است.

وی در تشریح اهمیت اجتهاد مبتنی بر عقلانیت و شرایط زمانی به اهمیت حج اشاره کرد و گفت: انجام حج اهمیت زیادی در شرع مقدس دارد اما شرط آن استطاعت است و اگر برای جامعه این استطاعت نبود تعطیل می‌شود به طوری که در جمهوری اسلامی، در مقطعی برای حفظ عزت و امنیت مردم، سه سال حج تعطیل شد و فتواهای مراجع بزرگ و رهبری در این خصوص کاملا روشن و شفاف بود.

زیارت مستحب و حفظ جان واجب موکد است

معاون پیشین پارلمانی رییس جمهوری درباره اصرار برخی افراد ناآگاه و نفوذی دشمن برای زیارت اماکن مقدس در شرایط شیوع کرونا اظهار داشت: اصل زیارت عمل مستحب است و حفظ جان به ویژه حفظ جان دیگران یک واجب موکد است.

انصاری افزود: هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید به خاطر یک امر مستحب که زیارت است، حق دارید جان خود و دیگران را به خطر بیاندازید. همه مراجع نظرشان این است که اگر ما سفری برویم و اقدامی کنیم که در نتیجه اقدام ما، جان کسی به خطر بیافتد این سفر اساسا حرام است و نماز در این سفر شکسته نیست و سفر معصیت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زندگی پیشوایان دین ما تماما رعایت همین اصول بوده است، خاطرنشان کرد: بحث تقیه که در فقه شیعه مطرح شده بر همین اساس است و امیرالمومنین(ع) از حق مسلم خود برای خلافت بر مسلمین به خاطر مصلحت بالاتری گذشتند و ۲۵ سال خانه نشینی را تحمل کردند.

 ضرر به نفس در اسلام حرام است

معاون پیشین رییس جمهوری به اهمیت نظافت و بهداشت در اسلام اشاره و اضافه کرد: سیره پیامبر و ائمه اطهار مبتنی بر رعایت همین اصول عقلانی و بهداشتی بوده و اسلام تاکید زیادی بر نظافت و بهداشت و پرهیز از خطر دارد به طوری که ضرر به نفس را حرام اعلام کرده است.

انصاری، تبعات اقدامات نسنجیده برخی افراد برای آبروی جهان اسلام و تشیع را یادآور شد و گفت: این همه روایات افتخارآمیز، ۱۴۰۰ سال پیش در رابطه با بهداشت جسم، روان، غذا و سفر از ائمه به ما رسیده و خود ائمه به این دستورات دینی عمل می کردند اما متاسفانه اکنون با اقدامات نسنجیده برخی افراد ناآگاه یا نفوذی دشمن، آبروی جهان اسلام، ایران و تشیع  را می‌برند.

وی، تعطیلی اماکن مقدس از جمله حرم های مطهر در مشهد و قم را اقدامی شایسته و ضروری ارزیابی کرد و تصریح کرد: بستن حرم ها در کنار اقدام خوب ستاد نماز جمعه برای تعطیلی موقت نماز جمعه، همه منطبق با عقل و شرع بود و رعایت نکردن آن خلاف دین است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره ریشه‌های فکری جریانات تندرو در کشور نیز گفت: جریان خاصی در کشور به ویژه در مشهد و قم و اماکن مقدس شکل گرفته که اینها با اینکه افراد کم اطلاعی هستند واطلاعات دینی ضعیفی دارند اما بر اساس سلسله باورهای تحجرگونه و اخباری گری، عقل را بوسیده اند و کنار گذاشته‌اند.

انصاری درباره مواضع سیاسی  این جریانات گفت: مسئولین و مراجع و رهبری و دولت و همه تا زمانی که مطابق با سنجه فکری و تشخیص این متحجرین صحبت کنند مورد حمایت آنها هستند در غیر این صورت، این متحجرین حتی در مقابل رهبری و مراجع عظام هم موضع می گیرند و مخالفت و حتی توهین می‌کنند.

مخالفت متحجران با رهبری و مرجعیت مختص کرونا نیست

وی، مخالفت متحجرین با رهبری و مرجعیت را مختص موضوع تعطیلی حرم‌ها در دوران شیوع کرونا ندانست و افزود: در عرصه سیاسی اینها بدتر عمل می‌کنند و در سال های گذشته ما دیدیم تمام اصول اخلاقی، شرعی وعدل و انصاف را برای تخریب فرد یا گروه مخالفشان زیرپا گذاشتند.

این فعال سیاسی افزود: متحجرین هر چه که به ذهنشان درست می آید را انجام می‌دهند و دیگران را اگر برخلاف آن حرکت کنند بدون توجه به اینکه رهبری است یا مرجع تقلید یا یک جریان سیاسی تکفیر می‌کنند.

انصاری، جریان تحجر را یک جریان خطرناک برای کشور ارزیابی کرد و افزود: برای مهار این جریان باید فکری کرد وگرنه در آینده شاهد بروز و ظهور فرقه‌هایی مثل گروه فرقان در اول انقلاب خواهیم بود که شخصیتی مثل شهید مطهری یا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را ترور کردند.

وی، جریان های متحجر را به جریان داعش تشبیه کرد و گفت: جریانی شبیه داعش در حال شکل گیری است ما نباید اجازه دهیم یک جریان خوارج داعشی شیعی در مراکز دینی ما ریشه بدواند و این خیلی خطرناک است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بستر شکل گیری جریان های متحجر را تاریخی ارزیابی کرد و افزود: بسترهای جریان های تندرو بسترهای تاریخی است؛ تاریخ اسلام را که بررسی کنید در زمان خود امیرالمومنین(ع) جریانی تندرو به نام جریان غلات یا غالیان شکل می گیرد که حضرت علی(ع) را خدا اعلام کردند.

انصاری با بیان اینکه غالیان خیلی در تاریخ اسلام فاجعه آفریدند، افزود: حضرت علی(ع) به شدت با آنها برخورد کرد و طبق برخی از روایات تاریخی، رهبر آنها را خواستند؛ وی را نصحیت کردند و حتی هشدار دادند اما دست برنداشتند و ناگزیر حضرت آنها را به عنوان مرتد اعدام کردند تا ریشه این تفکر از بین برود.

وی، جریان خوارج را یکی دیگر از جریان های تندرو و متحجر در تاریخ اسلام عنوان کرد و گفت: خوارج افرادی زاهد، عابدپیشه و اهل نمازشب و طاعت های ظاهری اما بسیار نادان و سطحی نگر بودند که در مقابل امیرالمومنین(ع) ایستادند و با برداشت‌های سطحی از ظواهر آیات و رویات، حضرت علی(ع) را متهم به کفر کردند و بعد هم ایشان را به شهادت رساندند.

عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری به هشدارهای امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت به خطر ظهور متحجرین، انجمن حجتیه و دیگر گروه های افراطی برای نظام اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: در طول تاریخ، اینها بوده اند و قبل از انقلاب، امام فرموده بودند که اینقدر که این پدر پیر شما از دست متحجرین و مقدس نمایان احمق اذیت شد از دست حکومت و ساواک اذیت نشد.

انصاری نسبت به تبلیغ و ترویج سطحی نگری دینی در جامعه هشدار داد و گفت: بعضا شاهد هستیم برنامه‌های دینی تلویزیون ما هم بسیار سطحی شده و گاهی صداوسیما و دیگر مراکز به جای عمق بخشیدن به برنامه‌های دینی، دنبال توسعه مداحی‌گری و صرفا تحریک احساسات مردم نسبت به ائمه هستند.

وی به سوءاستفاده دستگاه های جاسوسی بیگانه از متحجرین و تندروها برای ضربه زدن به اسلام اشاره کرد و گفت: وقتی چنین بستری بود، قطعا دستگاه‌های جاسوسی بیگانه هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند و عناصر نفوذی خود را داخل این افراطیون وارد کنند و متقابلا به عنوان مخالفت با اینها، افرادی را در سایر گروه ها نفوذ دهند و جنگ شیعه و سنی یا جنگ صوفی و شیعه و امثال اینها راه بیاندازند؛ چیزی که الان هم متاسفانه وجود دارد.

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: علمای دین و دستگاه های فرهنگی به صورت یکپارچه فعال شوند و اسلام واقعی که مبتنی بر فکر و اندیشه و قلم و دانش است را ترویج کنند.

انصاری درباره سطحی شدن برخی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در کشور هشدار داد و افزود: قبل از انقلاب، جلسه‌های دینی ما به قدری عمیق بود که سخنرانی‌های عادی شهید مطهری، شهید بهشتی، دکتر شریعتی و مرحوم طالقانی و امثال اینها تبدیل به کتاب شدند و اکنون از کتاب های مرجع هستند اما امروز در تلویزیون می بینیم برخی از سخنرانان ما بسیار سطحی صحبت می کنند؛ بعضا خرافات را ترویج و روایات شاذ را مطرح می کنند و می‌خواهند با خواب و رمل و جادو و کرامت برای این و آن و عرفان‌های کاذب جامعه را پیش ببرند.

برای مقابله با کرونا همه حاکمیت باید پای کار باشند

همچنین محمدحسین قربانی، نماینده مجلس دهم درباره ضرورت توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به ایلنا گفت: از ابتدای شروع بیماری کرونا بارها و بارها گفتیم که مبارزه با این ویروس تنها با رعایت توسط مردم امکانپذیر است چراکه این ویروس مرز، فقیر و غنی، زن و مرد نمی‌شناسد و در مقابل این بحران نمی‌شود فقط گفت دولت‌ها باید کار کنند، مهم حضور مردم در خط مقدم مبارزه با کرونا است که همه باید رعایت کنند.
وی با بیان اینکه قرنطینه‌ها چهار سطح دارد که اکثر کشورها نیز در حال اجرای در سطح سوم هستند که ما هم در حال انجام آن هستیم، اظهار داشت: سطح چهارم سطح برخورد با قوه قهریه و فشارهای حاکمیتی است که اگر مردم رعایت نکنند، دولت‌ها می‌بایست با استفاده از قوه قهریه آن را انجام دهند. ۲۱ کشور توسعه یافته و صنعتی اروپایی از ظرفیت‌های ارتش‌هایشان استفاده می‌کنند البته ما هنوز به آن فاز نرسیده‌ایم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد مردم رعایت کردند امام مازاد مردم رعایت نکردند و وقتی رعایت نکنند، قطعاً حاکمیت برای حفظ سلامتی و جان مردم و برای نجات کشور و اقتصاد و نیز در امان بودن آحاد ملت باید چارچوبی تعیین کند که مردم موظف به اجرای آن باشند.

وی همچنین اضافه کرد: تا به امروز گام‌های حاکمیتی برداشته شده از جمله تعطیلی مغازه‌ها، مراکز مذهبی، بوستان‌ها و ادارات به صورت یک سوم، کنترل شدید ترددهای غیرضروری و همچنین کنترل و چکاب در ورودی استان‌ها که همه اثرگذار بودند و با این فاصله‌گذاری اجتماعی مقداری سخت‌گیری بیشتر می‌شود که کار درستی است.

قربانی تصریح کرد: هشدار می‌دهم همین موارد اگر توسط مردم که سربازان خط‌مقدم هستند رعایت نشود ‌سخت‌گیری‌ها گام به گام بیش‌تر خواهد شد؛ چراکه سلامت مردم و امنیت کشور تعارف بر نمی‌دارد این طرح کار بسیار خوبی است، ای کاش چند روز زودتر آن را شروع می‌کردیم اما  تفکر وزارت بهداشت در همان روزهای اول بر همین بود.

وی با بیان اینکه در نهایت این مردم هستند که باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، گفت: در برخی از کشورها وقتی می‌بینند که مردم تن به اجرای پروتکل‌ها نمی‌دهند، از قوه قهریه استفاده می‌کنند.

وی درباره نقش نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه در اجرای این طرح و برخورد با خاطیان گفت: این اپیدمی، بحث حاکمیت است و بحث مجلس، دولت و قوه قضاییه نیست همه باید حضور داشته و پای کار باشند.

نماینده مجلس دهم یادآور شد: تا روز ۱۷ اسفندماه که بار مسئولیت فقط بر دوش وزارت بهداشت بود، خیلی موفقیتی حاصل نمی‌شد چراکه به هر حال وزارت بهداشت در حد یک وزارتخانه و پروتکل‌های خاص خودش توانایی دارد، اما از زمانی که رئیس‌جمهور وارد میدان شد و مسئولیت مستقیم پذیرفت تعهد همه دستگاه‌ها بیشتر شد و این اهمیت موضوع را می‌رساند.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در ستاد مقابله با کرونای استان گیلان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها رؤسای‌جمهور، نخست وزیران و رهبران آنها برای مقابله با این ویروس وارد میدان شدند و در اینجا هم همین‌گونه است، افزود: وقتی بحثی برای حاکمیت پیش می‌آید همه باید حضور داشته باشند در حال حاضر سپاه و ارتش با تمام قدرت حضور پیدا کرده‌اند، قوه قضاییه، مجلس و همه نهادهای اجرایی نیز باید حضور داشته باشند و اینجا نباید هیچ تفکیکی قائل شد.