کد خبر: ۲۹۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۱

وضعیت عجیب استرداد بلیت در راه آهن/ فقط مراجعه حضوری و پول نقد!

با شیوع ویروس کرونا سفر‌های نوروزی هم ممنوع شده و مسئولین از مردم خواسته‌اند در خانه‌ها بمانند، اما افرادی که از ماه‌های گذشته اقدام به خرید بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما کرده بودند این روز‌ها باید در صف‌های طولانی بایستند تا وجوه پرداختی خود را دریافت کنند و سوال اینجاست که چرا نباید به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری این اقدامات صورت گیرد؟
در آستانه عید نوروز مردمی که در تدارک سفر و خرید بلیت بودند، با مشکل عجیبی روبرو شده‌اند. پس از فراگیر شدن ویروس کرونا در کشور وزارت بهداشت اعلام کرد مردم در خانه‌ها بمانند و از سفر به شهر‌های مختلف خودداری کنند تا از انتقال این ویروس خطرناک جلوگیری شود.

استانداران اغلب شهر‌ها نیز در مصاحبه‌هایشان اعلام کردند؛ با توجه به شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا، برای خدمت به مردم، در ایام نوروز هیچگونه خدمات سفر به مسافران ارائه نمی‌شود، زیرا احتمال شیوع موج دوم و اپیدمی این بیماری در نوروز است، به همین دلیل قرار شد هزینه بلیت‌های خریداری شده توسط مردم پس داده شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اسفندماه اعلام کرد مردم برای استرداد وجه بلیت‌های خریداریشده قطار و هواپیما به دستگاه‌های متولی راه‌آهن و هواپیمایی مراجعه کنند و بدون جریمه کنسلی وجوه خود را دریافت کنند، به همین دلیل مردم برای استرداد وجوهی که پرداخت کردند، مجبور شدند به سمت راه آهن یا دفاتر هواپیمایی بروند چراکه دستگاه‌های متولی سازوکاری نیندیشیده بودند که بتوان این مشکل را اینترنتی حل کرد.

صادق سکری مدیر روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: به دلیل عدم نقدینگی در آژانس‌های گردشگری آن‌ها اغلب از استرداد بلیت‌ها شانه خالی می‌کنند و به مردم می‌گویند برای دریافت وجوه خود به راه آهن مراجعه کنند.

مشاهدات خبرنگار رویداد۲۴ در راه آهن تهران نشان می‌دهد با وجود تذکرات متعدد وزارت بهداشت در خصوص عدم تجمع در مراکز سربسته به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، تعداد زیادی از مردم برای استرداد بلیت‌های قطار به راه آهن تهران مراجعه حضوری داشتند و علت این امر هم عدم پرداخت وجه نقد بلیت‌ها از سوی آژانس‌ها و وعده پرداخت وجوه پس از ایام نوروز و همچنین عدم امکان لغو بلیت‌ها به صورت اینترنتی است.

آنچه در این شرایط حساس که ویروس کرونا همه گیر شده اهمیت دارد افزایش خدمت رسانی به مردم است این در حالی است که با وجود حجم زیاد مردم در راه آهن برای استرداد بلیت‌ها تنها ۵ باجه اقدام به خدمت رسانی می‌کنند و مردم اغلب از این موضوع ناراضی بودند.

روی شیشه باجه یکی از متصدیان لغو بلیت‌ها نوشته شده؛ «طرح استرداد بلیت‌های مسافری برای محدوده زمانی ۳ اسفند تا شانزده فروردین بدون کسر هزینه کنسلی است و ارائه اصل بلیت یا متن پیامک الکترونیک شده آن به همراه کارت ملی در زمان استرداد الزامی است.»

ضمن آنکه موضوع مهمی که باید در این شرایط به آن توجه شود انتقال وجه به صورت کارت به کارت است نه پرداخت وجه به صورت نقدی البته راه آهن برای مبالغ بالا، کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته است که متصدی باجه می‌گفت: این کارت‌های ۵۰۰ هزار تومانی بانک ملی است و باید برای دریافت وجه خود به این بانک مراجعه کنید.

یکی از خانم‌هایی که در صف ایستاده بود به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه پسرم نتوانست اینترنتی بلیت‌ها را لغو کند و از راه دور مجبور شدیم امروز بیایم و مدت زمان زیادی است که در صف ایستاده‌ام البته ماسک و دستکش دارم، اما باز هم از اینکه این ویروس را بگیرم می‌ترسم.

آقای دیگری که سرفه می‌کرد، گفت چرا با وجود ازدحام جمعیت تهویه این سالن روشن نیست؟ من به سختی نفس می‌کشم و اینکه چرا با وجود خرید بلیت به صورت اینترنتی نتوانیم آن را به صورت اینترنتی لغو کینم؟ چه کسی پاسخگوست؟

آقای دیگری که برای دوستان خود هم بلیت گرفته می‌گوید: من فقط کارت ملی خودم همراهم است و آن‌ها باید برای لغو بلیت خودشان بیایند، چون به من وجه استرداد بلیت آن‌ها را نمی‌دهند، اما الان که همه به اینترنت دسترسی دارند چرا شرایطی را فراهم نکردند بتوانیم خودمان بلیت‌ها را لغو کنیم و از راه‌های دور با این وضعیت خطرناک انتقال ویروس حضوری نیاییم!

 یکی از پرسش‌هایی که وزیر راه باید به آن پاسخ دهد این است که چرا در شرایط کنونی، مقدمات عدم مراجعه حضوری به مراکز پر رفت و آمد دیده نشده است؟ در حالیکه وزارت راه از هفته‌ها قبل می‌دانست به علت گسترش کرونا وضعیت سفرها چگونه خواهد بود، چرا ابتدایی‌ترین تمهیدات را در نظر نگرفته است؟

شاید این پرسش بیراهی از مجموعه وزارت راه و محمد اسلامی باشد؛ چه آنکه در حوادث سخت هوایی امسال مثل فرود اضطراری هواپیمای تهران - گرگان یا چهار ساعت پرواز اضافی هواپیمای تهران استانبول و موردی مثل هواپیمای تهران ماهشهر، وزارت راه یکبار زحمت عذرخواهی به خود نداد.

در گزارشی به سوانح مختلف حمل و نقل در ایران اشاره کرده بود و نشان داد تنها در یک ماه ۳۶ کشته و ۶۴ مصدوم در جاده‌ها وجود داشته است و از این جهت طبیعی است که وزارت راه همان مسیر قبلی خود را در بی‌توجهی به افکار عمومی پیش برود؛ مسیری که گویا تفاوتی نمی‌کند عباس آخوندی جلودار آن باشد یا محمد اسلامی.