کد خبر: ۲۸۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۸۰

در کشور‌های ویروس‌زده چه خبر است؟

ابهامی که الان برای افکار عمومی پیش آمده این است که این کشور‌ها چطور جلوی شیوع بیشتر ویروس را گرفته‌اند؟ چرا در کشور ما به این سرعت تعداد جانباختگان در حال افزایش است و الان بعد از خود چین بیشترین آمار تلفات را داریم، اما مثلاً در آمریکا که ۳۵ نفر مبتلا شدند هنوز هیچ‌کس جان خود را از دست نداده، تایلند عیناً همین آمار را دارد.
خیلی قبل‌تر از اینکه کرونا به ایران برسد یا حداقل به‌طور رسمی رسیدنش به ایران تأیید شود، کشور‌های دیگر درگیر این ویروس بودند. ابهامی که الان برای افکار عمومی پیش آمده این است که این کشور‌ها چطور جلوی شیوع بیشتر ویروس را گرفته‌اند؟ چرا در کشور ما به این سرعت تعداد جانباختگان در حال افزایش است و الان بعد از خود چین بیشترین آمار تلفات را داریم، اما مثلاً در آمریکا که ۳۵ نفر مبتلا شدند هنوز هیچ‌کس جان خود را از دست نداده، تایلند عیناً همین آمار را دارد.

یا مثلاً در انگلیس چطور تعداد افراد مبتلا همان ۹ نفری که خیلی وقت پیش شناسایی شد باقی مانده؟ این کشور‌ها چه اقداماتی برای شناسایی و قرنطینه و کنترل این ویروس انجام دادند که ما انجام ندادیم؟ به این بهانه قصد داریم تجربه دیگر کشور‌ها در این زمینه را مرور کنیم.

۱. ایتالیا

طبق آخرین آماری که تا این لحظه اعلام شده تعداد کل مبتلایان به کروناویروس در ایتالیا ۱۳۴ نفر است. از دو روز پیش که به‌شکل ناگهانی ۵۵ مورد به این آمار اضافه شد و دو نفر جان باختند ایتالیایی‌ها وحشت‌زده شدند، مقامات این کشور هم اقدامات جدیدی را برای کنترل این ویروس شروع کردند. از جمله اینکه تعدادی از بازی‌های فوتبال سری آ به تعویق افتاد. به‌طور مشخص دیروز بازی اینترمیلان و سمپدوریا، ورونا و کالیاری، آتالانتا و ساسولو لغو شد.

از طرفی چوزبه کونته نخست‌وزیر این کشور و وزیر ورزش کل برنامه‌های ورزشی روز یکشنبه در مناطق ونتو و لومباردی در شمال ایتالیا را به حالت تعلیق درآوردند. اقدام دیگری که ایتالیایی‌ها انجام دادند تعطیلی مدارس و شرکت‌ها در مناطق شمالی این کشور است. گفته شده مبدأ شیوع این ویروس در ایتالیا شهر کودوگنو در منطقه لومباردی واقع در شمال این کشور است. با این‌حال مقامات این کشور محدودیت‌های مسافرتی برای بیش از ۱۰ شهر اعمال کرده‌اند، یعنی شهروندان پس از ورود و ترک این شهر‌ها به مجوز‌های ویژه عبور و مرور نیاز دارند.

خبرگزاری فرانسه گزارشی منتشر کرده از اوضاع و احوال مناطقی از ایتالیا که کرونا در آن‌ها شیوع پیدا کرده، خیابان‌های خلوت، ایستگاه‌های مترو قطار خالی از جمعیت و مغازه‌های تعطیل. فقط داروخانه‌ها به دستور مقامات محلی باز مانده‌اند و به مردم سرویس می‌دهند و مشتریان هم خواستار ماسک و الکل و سفیدکننده و انواع ضدعفونی‌کننده‌ها هستند. تابلو‌های سطح شهر هم با نوشته‌هایی مردم را ترغیب به خواندن راه‌های مقابله و پیشگیری از کرونا می‌کنند.

۲. چین

در چین که کانون شیوع کرونا است از هفته‌ها پیش اقداماتی مثل کنترل مسافران در فرودگاه و مرز‌ها شروع شد. در ووهان، بازار‌ها و کسب و کار‌ها تعطیل شدند و در قدم بعدی شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان که چهل و دومین شهر بزرگ دنیاست قرنطینه شد. به تدریج شهر‌های دیگری هم با مجموعاً ۵۶ میلیون نفر جمعیت در شرایط قرنطینه قرار گرفتند. الان تا آخرین آمار رسمی در مجموع ۷۶۹۴۰ نفر در این کشور به کروناویروس مبتلا شدند که ۲۴۴۳ نفر هم جان خود را از دست دادند. در مورد اقدامات کنترلی در چین، بعضی شهروندان ایرانی این کشور در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری، اطلاع‌رسانی کردند، از جمله اینکه در اتوبوس‌های شهری دوربینی برای کنترل لحظه‌ای وضعیت راننده تعبیه شده و روی یک تابلو تعداد دفعاتی که اتوبوس ضدعفونی شد، ثبت می‌شود.

در اطلاعیه‌ها از شهروندان خواستند میوه و سبزیجات را به مقدار بیشتری خرید کنند تا مجبور نباشند برای خرید روزانه این اقلام از خانه خارج شوند. قیمت مایحتاج عمومی تثبیت شده و فروشگاه‌ها و مغازه‌ها تنها در صورتی اجازه پیدا می‌کنند باز باشند که کاملاً ضدعفونی شده باشند. این قسمت خیلی جالب است که ساکنان مجتمع‌های مسکونی هم فقط با دریافت مجوز می‌توانند نهایتاً سه مرتبه در هفته از خانه خارج شوند (از هر خانه فقط یک نفر).

مسئولان هیئت مدیره ساختمان‌ها به افراد شاغل هم برای ورود و خروج مجوز روزانه صادر می‌کنند. مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در پکن اخیراً در گفت‌وگویی توضیح داده بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در این کشور از مدت‌ها پیش جلسات خود را فقط به‌صورت آنلاین و اینترنتی برگزار می‌کنند.

حتی وقتی شهروندی خرید اینترنتی می‌کند هم ابتدا می‌گفتند مأمور پیک قبل از ورود به آپارتمان باید تست دمای بدن گرفته شود و اگر دمای بدن او بالا نبود اجازه ورود به ساختمان پیدا می‌کرد و الان وضعیت طوری شده که خرید‌ها فقط باید به مسئول شبکه بهداشت و درمان تحویل داده شود و او هم با تجهیزات کامل از قبیل ماسک و دستکش بسته را از پیک دریافت می‌کند و بعد به مشتری تحویل می‌دهد. تصاویری هم از بیمارستان پکن منتشر شده که نشان می‌دهد به بیماران بخش قرنطینه به وسیله یک ربات سرویس داده می‌شود تا کادر درمانی در خطر قرار نگیرند.

۳. کره جنوبی

کره جنوبی از کشور‌هایی است که اخیراً به‌طور ناگهانی آمار مبتلایان به کروناویروس در آن بالا رفته و به تبع آن اقدامات بهداشتی هم در این کشور تشدید شده. در همین روز‌های اخیر ۱۶۶ نفر آمار کره جنوبی بالا رفته و به ۶۰۲ نفر رسیده که شش نفر هم جان خود را از دست دادند. کانال فرنگ‌نوشت به نقل از یک ایرانی مقیم بوسان نوشته که دولت کره جنوبی به‌صورت پیامک و اینترنتی در حال ارسال پیام‌های هشدارآمیز و آموزشی به شهروندان است. حتی به زبان‌های کره‌ای و انگلیسی به مردم ساکن بوسان اطلاع داده شده که افراد مبتلا به کرونا از چه مسیر‌هایی و چه محله‌هایی و در چه ساعاتی تردد کرده‌اند. یعنی با نهایت شفافیت اطلاعات در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مردم اقدامات احتیاطی را خودشان هم انجام دهند.

شهردار سئول دستور داده که مراسم و جلسات کلیسای شینچونجی و دفاتر کلیسا در چهار ناحیه شهر باید تعطیل شود. همینطور به دلیل رعایت بهداشت و ایمنی عمومی، برنامه‌های اعتراضی که قرار بوده در مرکز این شهر برگزار شود هم ممنوع اعلام شد. نخست‌وزیر کره جنوبی یک نطق تلویزیونی انجام داده و مردم را از حضور در گردهمایی‌های بزرگ مثل مراسم مذهبی منع کرده و گفته با هرگونه کارشکنی مثل احتکار ماسک به‌شدت برخورد خواهد شد. در این کشور برای انتقال بیماران مشکوک به کرونا، برانکارد ویژه‌ای استفاده می‌شود که کاملاً بیمار در یک محفظه قرار می‌گیرد و تصاویر آن در رسانه‌های ایرانی هم منعکس شده. ضمن اینکه کنگره جهانی موبایل که قرار بود از امروز آغاز شود لغو شد و شرکت سامسونگ هم کارخانه خود را موقتاً تعطیل کرده است.

۴. انگلیس

دولت انگلیس از هفته‌ها پیش اقدامات احتیاطی خود از قبیل قرنطینه موقت اتباع چینی که اخیراً به این کشور سفر کرده‌اند و همینطور لغو پرواز‌ها به این کشور را شروع کرد. وزارت بهداشت این کشور یک سایت اینترنتی مخصوص کرونا راه‌اندازی کرده که شهروندان این کشور به‌صورت آنلاین می‌توانند از آخرین اطلاعیه‌ها و وضعیت این بیماری در جهان و انگلیس آگاه شوند. در فرودگاه‌های انگلیس برای همه افرادی که از کشور‌های تحت تأثیر کرونا به این کشور سفر می‌کنند کلاً کریدور جداگانه در نظر گرفته شده.

حضور مردم در هتل‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های پذیرایی، پارک‌ها و گردشگاه‌ها به‌طور محسوس کمرنگ شده، نظام خدمات درمانی انگلیس اعلام کرده افرادی که به علت بیماری نمی‌توانند در محل کار خود حاضر شوند می‌توانند بعد از ارائه گواهی پزشکی، حقوق خود را از تأمین اجتماعی دریافت کنند. با این اقدامات است که انگلیس توانسته تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور را روی همان عدد ۹ نگه دارد و تا الان هم همه این افراد زنده هستند.

* داروخانه‌های ایتالیا با دستور دولت باز هستند و به مردم سرویس می‌دهند
* برانکارد مخصوص برای حمل بیمار کرونا در کره جنوبی
* برگه مجوز خروج از خانه برای شهروندان چینی در قرنطینه
* فروشگاه‌های چین فقط در صورت ضدعفونی شدن اجازه باز کردن دارند

منبع: روزنامه هفت صبح