کد خبر: ۲۸۹۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۲

فراخوان‌ انتخاباتی سیاسیون و روحانیت/ توصیه‌های مجریان و ناظران انتخابات به مردم و کاندیداها

مشارکت حداکثری در انتخابات دوم اسفندماه، موضوع مهمی که از سوی رهبر انقلاب، سران نظام، مقامات، شخصیت ها و جریان های مختلف سیاسی بر آن تاکید دارند.
کمتر از یک روز تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقیمانده است، انتخاباتی که قرار است  در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار شود تا ۲۹۰ نماینده با رای مستقیم مردم راهی بهارستان شوند. در این میان مشارکت حداکثری و حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای، ضرورت تحکیم وحدت ملی است، امری که طی روزهای اخیر نه تنها از سوی رهبر معظم انقلاب و سران قوا مورد تاکید قرار گرفته است که مسئولان کشوری و لشکری با دعوت از مردم برای حضور پای صندوق های رای بر ضرورت خلق حماسه ای دیگر در انتخابات تاکید کرده اند.

ایران قوی نیازمند مجلسی قوی است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در بیانیه‌ای با دعوت از ملت شگفتی‌ساز ایران برای حضور حماسی و حداکثری در انتخابات دوم اسفندماه، تحقق راهبرد "ایران قوی" را نیازمند "مجلسی قوی" و برخوردار از اراده، اقتدار و انگیزه برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دانست.

در این بیانیه تاکید شده است؛ «به توفیق الهی، مجلس آینده با حضور نمایندگانی با ایمان، شجاع، کارآمد، وظیفه شناس، پرانگیزه وفادار به ملت، انقلاب و کشور و سرسخت برابر دشمنان و دل نبسته به مطاع مالی و دنیوی، مجلسی در تراز انقلاب اسلامی و دارای اراده جهادی و انقلابی برای غلبه بر جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه دشمنان و توانمندی رفع مشکلات و نیازمندی‌های اقتصادی و معیشتی مردم خواهد بود»

دعوت روحانیت از مردم برای خلق حماسه ای دیگر

همپای با مراجع عظام تقلید که روز گذشته از مردم برای حضور در پای صندوق های رای دعوت کرده بودند، اعضای مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان ولی فقیه در استان ها نیز در اظهارات یا پیام هایی مشارکت حداکثری را از مردم خواستار شدند.

آنچنان که آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، ضمن تاکید براین نکته که آحاد ملت باید از حق رای خود استفاده کنند، خطاب به مسئولان گفت: باید همچون گذشته  از حق‌الناس بودن رای مردم حراست کنید.

حجت اسلام والمسلمین علی معلمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نیز دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی ایران را انتخابات و رای مردم دانست و گفت: اگر خواهان آبادانی جامعه برای خودمان و بچه هایمان هستیم ،باید سعی کنیم افراد صادق و سالم را انتخاب کنیم ،افرادی که  به صداقت پایبند هستند و آلت دست  قرار نمی گیرند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین  آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حضور گسترده مردم را در پای صندوق رای، پشتوانه سازی برای انقلاب و نظام دانست و تاکید کرد: هر زمان مردم در صحنه‌های مختلف حضور پررنگی داشته باشند، به همان میزان دشمن عقب‌نشینی می‌کند.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی، نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری، هم با بیان اینکه مردم ایران پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و باز شکوه و عزت دیگری را رقم خواهد زد، خطاب به کاندیداها گفت: هیچ کاندیدایی، هیچ همراه کاندیدایی، هیچکدام از من و شما که رأی می‌دهیم، خودمان را قبل از انتخابات پیروز ندانیم چرا که این امر، فاجعه به دنبال می‌آورد و آن‌وقت فردا، نتیجه را نمی‌پذیریم و همه را متهم می‌کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز با دعوت از عموم ملت ایران اسلامی به حضور پر شور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در این فضا به همدلی و انسجام ملی نیاز داریم امیدواریم که بطلان تخیلات خامی که دشمنان در انصراف ملت از انقلاب داشته اند، بار دیگر ثابت شود. ان شاء الله همه ما در این انتخابات شرکت خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز حضور پرشور پای صندوق‌های رأی را جلوه‌ای از انتقام سخت دانست و با تأکید بر اینکه حضور مردم در صحنه نقشه های شوم دشمنان برای ایران اسلامی را نقش بر آب خواهد کرد، گفت: خوشبختانه مردم به آن میزان رشد و بالندگی رسیده‌اند که از این حق خود بهترین استفاده را ببرند و در طول 40 سال گذشته هم از این حق خود به خوبی استفاده کرده‌اند.

فراخوان سیاسیون؛ رأی بدهیم حتی علی رغم گلایه ها

چهره های سیاسی چپ و راست هم در روزی که تبلیغات انتخاباتی به پایان رسیده است، با تشریح شرایط حساس کشور در عرصه بین المللی خواستار حضور حداکثری پای صندوق رای برای خنثی سازی توطئه های دشمن علیه نظام شده اند. 

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر در بیانیه ای ضمن دعوت از حضور مردم در پای صندوق های رای و انتخاب افرادی شایسته تاکید کرد: «حضور حداکثری مردم در انتخابات تضمین کننده امنیت و اقتدار کشور است.» ولایتی خاطرنشان کرده است«در این میان بدخواهان ملت و نظام همواره در خواب شیطانی خود، آرزوی به ثمر نشستن طرح های تفرقه انگیز خود را نه برای این مرز و بوم که برای منطقه و جهان اسلام  در سر داشته و در هر دوره انتخابات نیز با هجمه رسانه ای و تبلیغاتی به امید دستیابی به اهداف شوم خود نشسته اند، اما ملت بزرگ و همیشه در صحنه ایران، هر بار خواب شوم آنان را آشفته تر کرده است و این بار نیز بی تردید شکوه حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای، تضمین کننده امنیت و اقتدار کشور خواهد بود.»

محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز درباره حضور مردم در انتخابات گفته است: نکته‌ای که معمولا در اکثر تحلیل‌ها مطرح می‌شود گلایه‌هایی نسبت به فرایند انتخابات و بررسی صلاحیت‌هاست که باید به آن دقت کرد. چون دقت و توجه لازم و بایسته به جناح‌ها و گروه‌ها نشد و موجب گردید تا برخی جریانات سیاسی نسبت به کنشگری در فضای انتخاباتی مایوس و دلسرد شوند، هرچند با این همه این مسائل نباید در مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار باشد. شرکت در انتخابات از جهت خارجی جنبه بازدارندگی دارد و هر چه ضریب مشارکت بالا برود بازدارندگی بیشتری برای کشور خواهد داشت و اگر این مشارکت پایین بیاید، دشمن امیدوار می‌شود.

محمد جواد جمالی، نماینده مجلس نیز با تاکید براینکه مردم همواره نشان دادند که علیرغم تمامی مشکلات برای دفاع از انقلاب پای صحنه هستند، می گوید؛«شرکت در انتخابات حق مردم است آنها با استفاده از این حق به کاندیداهای که فکر می‌کند برای کشور مفید هستند، رای دهند. مردم این وظیفه را به نحوی انجام دهند که باعث ناامیدی دشمنان شود مردمی که تاکنون وسط میدان علیرغم تمامی گلایه‌ها و مشکلات بودند.»

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم با تاکید براینکه نباید خودمان را از انتخابات محروم کنیم، خاطرنشان کرد: چه مردمان به صحنه بیایند چه نیایند، مجلس کار خودش را انجام می‌دهد. تعداد قوانینی که بعد ا انتخابات در مجلس نوشته شده است، بیش از تمام قوانینی است که تاریخ ایران نوشته شده است. همه این قوانین تأثیرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را در جامعه می‌گذارد.

تاکیدات ناظران و مجریان انتخابات به مردم و کاندیداها

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز از مردم خواست که اول وقت برای شرکت در انتخابات در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند و رای دادن خود را به ساعات آخر برگزاری انتخابات موکول نکنند.

او در جریان بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور با ارائه گزارشی از فعالیت این ستاد، گفت: در اینجا عملکرد ۵۵ هزار شعبه و ۲۰۸ حوزه در ۳۱ استان کشور رصد می‌شود و همه داده‌ها و اطلاعات که فردا در قالب رای اخذ می‌شود در اینجا قابل ملاحظه و رصد است و اگر در هر حوزه‌ای هر اشکال و هر اتفاقی پیش بیاید در اینجا نظارت می‌شود و دستورات لازم برای رفع مشکلات داده می‌شود. در مورد موضوع شمارش آراء نیز اینگونه خواهد بود و از همان دقایقی که شمارش آراء آغاز می‌شود داده‌ها در هر شعبه و حوزه‌ای به اینجا منعکس می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه ان‌شاءالله مردم با آرامش و شوق و ذوق برای حضور درانتخابات در پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند، گفت: ما حدود ۶۰۰۰ شعبه را افزایش دادیم و آنچه که وظیفه‌مان بوده انجام دادیم. ان‌شاءالله مردم نیز به موقع مراجعه می‌کنند تا شرمنده آنها برای اخذ آرایشان نشویم.

همچنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: برای سهولت بیشتر ثبت نام نمایندگان نامزدها برای حضور در شعب اخذ رای، سامانه "ثبت نام نمایندگان نامزدهای انتخابات" را راه‌اندازی کردیم که تا پایان وقت مقرر حدود ۱۰۷ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: تا کنون در بررسی‌ها مشکل خاصی نداشتیم ولی همکاران ما در ستاد نظارت بر انتخابات همچنان با استان‌ها در تماس دائم هستند تا در صورت بروز مشکل آن را سریع برطرف کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق قانون نمایندگان هر یک از کاندیداها تا پایان اخذ رای و شمارش آراء و تنظیم صورت جلسه در شعب اخذ رای حضور دارند.