کد خبر: ۲۸۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۸

همه آنچه که حق شماست قبل از فروش تخمک بدانید

در سالهای اخیر روش های درمان نازایی پیشرفت زیادی کرده اند اما هنوز هم در بعضی موارد، علل ناباروری به گونه ای نیست که با تجویز دارو یا روش های پیشرفته درمان ناباروری بتوان آنها را رفع کرد و این مساله منجر شده بازار فروش تخمک در کشورمان بسیار داغ شود.
مژده طهرانی؛ زنان با دو انگیزه متفاوت دست به اهدا تخمک می زنند؛ یکی از این انگیزه هایی که بسیار نادر است همدردی آنان با همجنس خود می باشد  و برای کمک به زوج نابارور این اقدام صورت می گیرد و اما انگیزه دوم که بسیار بازار فروش را گرم کرده است؛ انگیزه درآمدزایی است.

در این بین برای بسیاری از زنانی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند این موضوع بسیار جذاب به نظر می رسد و با خود فکر می کنند که به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی و آسیبی به بدن خود با اهدای تخمک درآمد خوبی را می توانند کسب کنند. اما گاهی باید پا را فراتر از مسائلی که در ظاهر به چشم می رسد گذاشت و کمی بی پرده تر با فروشندگان این عضو صحبت کرد.

شاید در نگاه اول این مسئله چیز مهمی نباشد و نزدیک به نیمی بیشتر از زنان جامعه شرایط قابل قبولی را دارا باشند تا بتوانند از این طریق کسب درآمد کنند اما باید قبل از اقدام به این عمل با تمام خطرات و عوارضی که ممکن است برایشان به وجود بیاید آشنا شوند و بدانند آنچه که در بیان و زبان به راحتی و سهولت از طرف موسسات و مراکز درمانی بیان می شود؛ همه آن چیزی نیست که در واقعیت اتفاق می افتد و ممکن است در آینده برای دریافت وجه ناچیزی که گرفتند بهای سنگین تری را پرداخت کنند.

حتی قبل از اینکه به مسائل و مشکلات جسمانی که برای فرد اهدا کننده تخمک پیش می آید بپردازیم؛ خوب است که بدانید ممکن است از نظر عاطفی به تخمکی که اهدا می کنید در آینده احساسی مادرانه داشته باشید؛ چون تخمکی که شما اهدا می کنید پایه گذار اصلی جنینی است که تنها در بدن زن دیگری پرورش پیدا می کند و تمام خصوصیات و ژنهای شما را به ارث می برد و ممکن است در شما کشش خاصی به آن جنین پیدا شود.

به صراحت در این مقاله از مشکلات جسمانی که در آینده با اهدای تخمک ممکن است با آن روبرو شوید و سلامتی شما را تهدید کند؛ پرده برمی داریم و امیدواریم که با ذهنی بازتر و اطلاعاتی کامل تر در این راه قدم بردارید. اگرچه تمامی موارد ذکر شده در حد احتمال و گمانه است؛ چرا که واکنش بدن افراد مختلف نسبت به این اقدام متفاوت است.

عوارض تزریق هورمون: برای تحریک تخمدان ها هورمون هایی را به فرد اهدا کننده تزریق  میکنند تا تخمک های سالم آزاد شوند. بدن برخی حساسیت نشان می دهد و مشکلاتی از قبیل قرمزی و کبودی در محل تزریق ایجاد می شود. حتی در موارد نادری ممکن است احتباس مایعات در بدن، درد سینه ها هنگام دست زدن، کج خلقی هم مشاهد شود.

پیدایش کیست های تخمدانی: یکی دیگر از عوارضی که ممکن است برای فرد اهدا کننده تخمک به وجود آید؛ پیدایش کیست های تخمدانی می باشد. این کیست ها ممکن است در بدن یک درصد از نان بعد از اهدای تخمک تشکیل شود که در صورت ایجاد این کیست ها روش جراحی توصیه می شود.

ایجاد  سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها: عارضه تهدیدآمیز دیگری که پیش روی اهدا کنندگان تخمک است، سندروم تحریک بیش از حد تخمدان ها می باشد که منجر به کم آبی بدن، آسیب به کلیه ها، تجمع مایعات در اندام ها و مشکلات لخته شدن خون در رگ ها می شود.

آسیب به رگ های خونی:  اگرچه احتمال به وجود آمدن این عارضه در فرد اهدا کننده کم می باشد اما ممکن است در حین برداشتن تخمک به رگ های خونی فرد اهداکننده آسیب برسد و یا پس از اهدا، فرد دچار عفونت شود .اما اگر پزشک حاذق و متبحری این کار را انجام دهد، احتمال ایجاد صدمه و آسیب های بدنی کاهش پیدا می کند.

گر گرفتگی: یکی دیگر از عوارضی که ممکن است هورمون های تزریق شده به بدن فرد اهدا کننده تخمک برای او بوجود آورد؛ گرفتگی است که به شکل های مختلف از جمله عرق کردن، اضطراب، خشکی واژن، بی خوابی، ضربان قلب سریع و احساس گرمای شدید خود را  نمایان می کند.

اختلالات قاعدگی: پزشکان با تزریق هورمن به بدن فرد اهدا کننده در بدن او شرایطی شبه یائسگی را به وجود می آورند تا از این طریق بتوانند تخمک آزاد شده را دریافت کنند. بنابراین بدن فرد ممکن است تا مدتی در آن شرایط باقی بماند و دچار اختلالات قاعدگی شود.
بروز افسردگی: افرادی که تنها با انگیزه مالی دست به چنین اقدامی می زنند ممکن است به محض مواجهه با عوارض اهدای تخمک، دچار مشکلات و مسائل روانی می شوند و ممکن است افسردگی های طولانی را تجربه کنند .

 سرطان دستگاه های تناسلی:  بررسی ها نشان میدهد که شانس ابتلا به سرطان های زنانه مانند سرطان تخمدان، گردن رحم، واژن و رحم در زنانی که تخمک اهدا کرده اند بیشتر است. اعتقاد بر آن است که هورمون های تزریق شده برای تولید تخمک می تواند شانس ابتلا به سرطان های زنانه را افزایش دهد.

 احتمال مرگ: از دیگر عوارض نادر اهدای تخمک احتمال مرگ است که عامل آن می تواند ابتلا به سرطان های زنانه، از دست دان اندام و یا پیشرفت عوارض سندروم تحریک بیش از حد تخمدان ها باشد.