کد خبر: ۲۸۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۱

اعتیاد به موبایل مغز افراد را تغییر می دهد

بررسی اسکن «ام آر آی» معتادان به موبایل نشان می دهد شکل و اندازه مغز آنها تغییر می کند. همچنین حجم ماده خاکستری مغز آنها نیز کاهش می یابد.
به نقل از دیلی میل، به گفته محققان اعتیاد به موبایل به طور فیزیکی شکل و اندازه مغز انسان را تغییر می دهد. شیوه تغییر مغز در افراد معتاد به موبایل مشابه تغییرات در اعضای مختلف بدن معتادان به مواد مخدر است.

درهمین راستا گروهی از محققان دانشگاه هایدلبرگ در آلمان اسکن «ام آر آی» از مغز افراد مبتلا به این اعتیاد را بررسی کردند. به گفته آنها این تصاویر نشاندهنده کاهش حجم ماده خاکستری در برخی از قسمت های مغز معتادان به موبایل است.

همچنین این تصاویر نشان داد فعالیت مغزی معتادان به موبایل در مقایسه با افراد عادی کمتر است. این در حالی است که شواهد نشان داده در افراد معتاد به مواد مخدر نیز ماده خاکستری مغز کاهش می یابد.

محققان آلمانی در این پژوهش با استفاده از تصاویر «ام آر آی» مغز ۴۸ شرکت کننده را بررسی کردند. ۲۲ تن از شرکت کنندگان، معتاد به موبایل و ۲۶ نفر افراد عادی بودند.

در بخشی از این تحقیق آماده است: حجم ماده خاکستری در قسمت چپ انسولا، لوب گیجگاهی و کورتکس پاراهیپوکامپ مغز افراد معتاد به موبایل در مقایسه با گروه کنترل کمتر بود.

همچنین تحقیقات پیشین نشان داده بود کاهش ماده خاکستری در قسمت انسولا مغز با اعتیاد مرتبط است.به گفته محققان این نخستین مدرک واقعی است که رابطه بین استفاده از موبایل و تغییرات در مغز را نشان می دهد.

مولفان پژوهش در ادامه نوشته اند: با توجه به آنکه افراد زیادی از موبایل استفاده می کنند و این دستگاه ها محبوبیت زیادی کسب کرده اند، در این پژوهش بی ضرر بودن تلفن های هوشمند بررسی شد.

منبع:مهر