کد خبر: ۲۸۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۳

چرا نباید گول ظاهر افراد را بخوریم؟

بنا بر بررسی‌های دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا، هرگز نمی‌توان از روی چهره افراد به احساسات و افکار آنها پی برد و اگر عده‌ای معتقدند می‌توان با توجه به حالات چهره، درون افراد را شناخت، کاملا در اشتباه هستند.
به گزارش دیلی‌میل، شاید بتوانید با مشاهده لبخند یا اخم روی چهره افراد به حال روحی آنها پی ببرید. اما بنا بر یک بررسی، باید گفت که علایم روی چهره، برای نشان دادن احساسات درونی‌مان، علایم بسیار ضعیفی هستند که هرگز نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

دانشمندان دانشگاه اوهایو، تمام حرکات ماهیچه‌های صورت تعدادی از داوطلبان آزمایش را وقتی احساس خاصی داشتند، بررسی و آن علایم را با احساسات واقعی داوطلبان مقایسه کردند. نتیجه نشان داد که تلاش برای شناسایی احساسات درونی افراد بر اساس حالات چهره‌شان تقریبا همیشه غلط از آب درمی‌آید.

محققان اوهایو می‌گویند، ما بدون شک در بیشتر مواقع نمی‌توانیم از روی حالات چهره افراد به احساسات درونی و واقعی آنها پی ببریم.

بنا به گفته این محققان، «هرکس که لبخند می‌زند، شاد نیست و هرکس که شاد است، لبخند نمی‌زند. ممکن است در درون احساس شادی کنید اما وقتی در خیابان راه می‌روید، روی لبان‌تان لبخند نداشته باشید و فقط احساس کنید که شاد هستید و حال‌تان خوب است.»

برخی از افراد مدعی‌اند که می‌توانند از روی حالت چهره افراد احتمال مجرم بودن آنها را تشخیص دهند یا اینکه بفهمند آیا دانش‌آموزی به کلاس توجه دارد یا خریداری از خرید خودش راضی است. اما بررسی این محققان آمریکایی نشان داد که این تصور کاملا اشتباه است و هیچ روشی برای تشخیص احساسات درون افراد از روی حالات چهره آنها وجود ندارد و بدتر از همه این کار حتی می‌تواند خطرناک باشد.

در یک تحقیق از داوطلبان خواسته شد تا به بخشی از صورت یک مرد که فریاد می‌کشید، نگاه کنند. آنها با دیدن تصویر، احساس کردند که آن مرد پر از درد و ناراحتی است. اما وقتی کل تصویر را دیدند، دریافتند آن مرد، فوتبالیست است و به دنبال گل زدن به حریف، فریاد خوشحالی سر داده است.  

محققان می‌گویند، هرگز تصور نکنید می‌توانید به احساسات درونی مردم با استفاده از حالات چهره‌شان پی ببرید.

منبع: دیلی میل