کد خبر: ۲۸۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۵

پیشنهاد وزیر اقتصاد برای جلوگیری از کوچ نقدینگی به بازار طلا و ارز

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: از کوچ نقدینگی به فعالیت‌های اختلال‌زا و نوسانات غیر منطقی و غیر اصولی در بازارهای ارز، طلا و کالا باید جلوگیری کنیم.
 فرهاد دژپسند در نود و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، درباره درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، تأکید کرد که رویکرد دولت و به خصوص وزارت اقتصاد این نیست که کاهش درآمدهای نفتی و تامین مالی خزانه از طریق فشار بر بخش خصوصی خوش حساب، منضبط، و شناسنامه‌دار جبران شود؛ بلکه افزایش درآمدهای مالیاتی را از طریق تعریف پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در حال پیگیری هستیم.

مهم ترین بخش از اظهارات فرهاد دژپسند را در ادامه می خوانید:

* از اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اصناف، تعاون و ... در سراسر کشور که در بطن اقتصاد کشور فعالیت دارند، درخواست داشته و داریم که برای مبارزه با فراریان مالیاتی و همچنین تعریف پایه‌های جدید مالیاتی و سایر حوزه‌های مربوطه با ارائه پیشنهادات مشخص به وزارت اقتصاد کمک کنند.

* باید از کوچ نقدینگی به فعالیت‌های اختلال‌زا و نوسانات غیر منطقی و غیر اصولی در بازارهای ارز، طلا و کالاها جلوگیری کنیم که در این زمینه از مالیات به عنوان ابزار اقتصادی برای مقابله با فعالیت‌های اختلال‌زا در اقتصاد کشور که برای بخش خصوصی سم است به خوبی استفاده شد.

* طی یکسال اخیر تلاش کردیم از مالیات و معافیت مالیاتی به عنوان ابزاری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات استفاده کنیم که بر همین اساس صادرات غیر نفتی را معاف از مالیات می‌دانیم، ولی برخورداری از این معافیت را به برگشت ارز حاصل از صادرات منوط کرده‌ایم تا از این طریق منابع مورد نیاز واردات کالا به کشور نیز تامین شود.

* بر این باوریم که برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تولید و اقتصاد کشور، می‌تواند در شتاب بخشی به رشد اقتصادی کشور نقش آفرین باشد.