کد خبر: ۲۸۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۵

ادامه واکنش‌ها به کتاب‌سوزی؛ مراجع عظام تقلید وجود چیزی با عنوان طبّ اسلامی را رد کرده‌اند

باشگاه خبرنگاران نوشت: یک کارشناس علم حدیث رفتار زننده عباس تبریزیان (آتش زدن کتاب طب هاریسون) و اظهارات دروغین او درباره طبّ اسلامی را تقبیح کرد.

انتشار ویدئویی از آتش زدن کتاب طب هاریسون، کتاب پزشکی داخلی توسط فردی به نام تبریزیان که به عنوان استاد طب اسلامی مشهور است، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه هم امروز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجاز در آتش زدن کتاب علمی به نام طب هاریسون، آن را محکوم کرده و بیان داشته اینگونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

حجت الاسلام معین شرافتی کارشناس علم حدیث درباره بیان دروغین عباس تبریزیان درباره طب اسلامی، اظهار کرد: متاسفانه دیده و شنیده ایم که به انگیزه پایان دادن به طب شیمیایی که در کل جهان خوانده شده، عباس تبریزیان قصد سوزاندن مرجع طب نوین و از بین بردن آن را دارد. کاری که برخلاف سیره عقلای اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۴۶ سوره عنکبوت درباره مجادله با روشی نیکو گفت: خداوند به پیامبر خاتم (ص) می‌فرماید «وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلاَّ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ». یعنی با اهل کتاب (یهود و نصاری) مجادله و محاجّه مکنید مگر با شیوه‌ای نیکوتر (بدون غلظت و اهانت و تهدید). در کجای دستورات الهی سوزاندن کتاب جدال احسن آمده است؟ آیا این کارها جزو سیره انبیاست؟ نوع برخورد پیامبران و اطرافیانشان با خرافات رایج زمانه خود، دلالت بر نوع عمل آن‌ها دارد.

این کارشناس امور دینی با بیان اینکه طب نوین و مدرن حاصل سال‌ها تحقیق و تجربه است و از جایگاه رفیعی برخوردار است، ادامه داد: جریان دروغین عباس تبریزیان از نگاه علمای مهم حدیث و دین شناسان راستین، این است که طبی به عنوان طب اسلامی وجود ندارد؛ آنچه به عنوان احادیث طبی مطرح شده احادیث جعلی و ساختگی است که قرن‌ها پس از عصر ائمه اطهار (ع) در کتاب‌هایی که منبع علمی درستی ندارند، جمع آوری شده و به امامان معصوم (ع) نسبت دادند.

حجت الاسلام و المسلمین شرافتی بیان کرد:‌ ای کاش زمانی این طب تخصصی و دقیق نگاه عوامانه کنونی خود را از دست بدهد و کار چنین کارشناسان دروغینی در مناظرات و مباحث علمی سنجیده شود تا در مقابل آن اقدامی هیجان‌زده و تند صورت نگیرد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از صحبت‌های آیت الله مکارم شیرازی، افزود: مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی که دروس علم حدیث را گذرانده‌اند، با تمامی استدلال و منطقی که دارند طب اسلامی را رد شده دانسته و مردم را به استفاده توأمان طب مدرن و سنتی که میراثی از ابوعلی سیناها و دیلمی‌هاست، دعوت کرده‌اند. حتی در جایی آیت الله شبیری زنجانی که یکی از علمای برجسته علم رجال است، بیان کردند که خیلی از روایات بیان شده درباره طب اسلامی و انتساب آن به ائمه اطهار (ع) صحت ندارد. در جایی آیت الله شبیری زنجانی احادیثی که در کتاب الرضا آمده را به دلیل تحریکات و ضعف‌های تاریخی که در آن نقل شده رد کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین شرافتی یادآور شد: خوشبختانه از چندی پیش، مقابله با عباس تبریزیان توسط نهادهای حوزه علمیه آغاز شده و در دستور کار قرار گرفته است. بار علمی این فرد از نظر حوزه علمیه رد شده است و آیت الله اعرافی ریاست حوزه علمیه در مقابله با این جریان دروغین با صدور بیانیه‌ای آن را به شدت محکوم کردند.